Zapomeňte na samořídící auta. Budoucnost bude patřit bezpilotním leteckým taxíkům

31.08.2016 06:15 | V Z | Diskuze

Jeden z největších hráčů na poli civilního letectví, Airbus, plánuje bezpilotní letecké taxíky. Autonomní řízení, které je v současnosti nejžhavějším trendem v automobilovém průmyslu, se tak v případě úspěchu projektu rozšíří i do vzduchu. Tento projekt by mohl mít zásadní vliv i na ropný průmysl, kterému by rozšíření letecké dopravy mohlo poskytnout velmi žádoucí impuls.

Foto: Damir Kovacec

Ford je zatím poslední významnou společností, která oznámila projekt v oblasti samořídících vozidel, píše agentura Bloomberg. Legendární americká automobilka plánuje vyvinout vlastní plně autonomní vozidel. Přidala se tak po bok řady velkých firem, které se zabývají technologiemi samořídících automobilů, od Tesly přes Google a Uber až po (údajně) Apple. Oznámení Fordu v tomto kontextu není žádným překvapením a Wall Street na něj zareagovala bez jakéhokoli vzrušení. Pokud chcete zaujmout pozornost investorů, musíte v současnosti přijít s něčím skutečně revolučním, jako je nejnovější návrh od výrobce letadel Airbus, píše agentura Bloomberg.

Evropský letecký gigant, který spolu s Boeingem patří ke dvěma největším výrobcům a prodejcům civilních letadel na světě, nyní údajně pracuje na vývoji bezpilotního taxi letounu, který byste si mohli přivolat pomocí aplikace ve svém mobilním telefonu. Koncept samotný je zcela mimořádný, avšak časový plán stanovený Airbusem ukazuje, že to firma myslí zcela vážně. Airbus plánuje do konce roku 2017 vybudovat prototyp a provést úvodní testy.

Na stránkách Airbusu výkonný ředitel projektu Rodin Lyasoff uvádí, že mnohé z potřebných technologií, jako jsou baterie, motory či elektronika, jsou již k dispozici. Airbus odhaduje, že poptávka po aerotaxi a podobných malých letadlech by mohla jít do milionů. „Již za deset let bychom mohli na trh uvést zařízení, která budou mít potenciál uskutečnit revoluci v cestování milionů lidí ve městech,“ říká Lyasoff.

Airbus údajně vyvíjí i další stroj – bezpilotní vrtulník podobný dronu pro hromadnou dopravu cestujících po městě. Toto druhé letadlo, zvané CityAirbus, již francouzští a němečtí inženýři společnosti tajně vyvíjejí nejméně dva roky.

Tyto projekty potvrzují, že v dopravě po desetiletích zachovávání statusu quo dochází k obrovským změnám. Podporuje je rovněž nejvyšší vedení Airbusu. CEO společnosti Tom Enders říká: „Nejsem žádným velkým fanouškem Star Wars, ale není těžké si představit, že jednoho dne budou po ‘vzdušných silnicích’ v našich městech létat letadla… V nepříliš vzdálené budoucnosti si budeme moci objednat plně automatické létající taxi, které nám za chvíli přistane přede dveřmi – bez pilota.“

Oznámení Airbusu je přitom významné i pro ostatní investory hned ze dvou důvodů. Za prvé podtrhuje skutečnost, že dochází k rychlému vývoji dopravního průmyslu. Inovace, jako jsou hyperloop, samořídící auta, elektromobily, nadzvuková letadla a raketoplány, jsou v současnosti vyvíjena desítkami firem po celém světě a nacházejí se v různých stádiích vývoje. Některé z těchto inovací nemají šanci na úspěch. Některé však uspějí a v nadcházející dekádě zásadně změní mnoho průmyslových oborů i dopravu jako takovou.

Za druhé, v budoucnosti možná nedojde k takovému propadu ropného průmyslu, jak mnozí nyní předvídají. Samořídící automobily a elektromobily nejsou vzájemně se vylučujícími technologiemi, zatímco létající taxi a elektromobily jsou, přinejmenším v současné fázi vývoje. Letadla i vrtulníky fungují na letecký benzín, protože v současnosti neexistují technologie, které by mohly být využity k vytvoření lehkých baterií s dostatečnou kapacitou pro pohon motorů v letadlech či vrtulnících. Spotřebitelé v budoucnosti tak možná budou mít na výběr mezi samořídícím elektromobilem a bezpilotním taxi letounem na fosilní palivo. Investoři do akcií ropných společností se tak možná nemusejí obávat budoucnosti tak moc, jak jim radí zastánci elektromobilů.

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Radim Jančura: Náš třetí domácí trh bude Rakousko. Banky nás tlačí, abychom šli s naším vlakovým byznysem na burzu

První létající auto dorazí na trh již v roce 2018

United Airlines objednaly 100 nejnovějších letounů Boeing, Delta Air Lines se rozhodly pro konkurenční Airbus

Airbus přidá letounům A380 koncové stabilizační křidélko

General Motors se stal první automobilkou schopnou sériové výroby samořízených vozů

TOP akcie související s robotikou a umělou inteligencí



Čti více
Ilustrační foto

Evropští provozovatelé plynovodů varují před Nord Stream 2. Je to jen strach z konkurence?

Euro reaguje na Draghiho komentář růstem

Qualcomm musí k soudu s FTC

WDC zopakoval nabídku na koupi čipové jednotky Toshiba

CMA: Závazky Heinekenu by mohly stačit

Stada: Převzetí ze strany Bain Capital a Cinven se neuskuteční

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.