To znamená, že bez ohledu na částky uvedené na stojanech pro odběratele platí speciální týdně vyhlašovaná cena, která se dlouhodobě pohybuje pod průměrem trhu. Opatření proti šíření koronaviru loni zásadně omezila ekonomiku, a tedy i spotřebu pohonných hmot. Odběry paliva za plošné ceny přesto pokračovaly v rostoucím trendu posledních let. Potvrzují to údaje nákupní aliance Axigon, která právě díky zvýšenému zájmu o využití plošných cen zaznamenala i během krizového roku růst i větší zájem ze strany menších firem a živnostníků.
Opatření zavedená v souvislosti se šířením onemocnění covid-19 a následný ekonomický útlum se vzhledem k omezení osobní i nákladní dopravy projevil výrazným poklesem spotřeby paliv. Za celý rok 2020 očekává Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu pokles u prodeje benzinu o 7 až 9 %, u nafty o 5 až 7 %.
Údaje nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil, nicméně ukazují, že krizová situace mnohé firmy motivovala optimalizovat náklady například využitím tankovacích karet s plošnou cenou paliva. Ta byla dříve dostupná jen velkoodběratelům z řad velkých podniků a autodopravců. Díky sdružené poptávce v rámci nákupní aliance je však v posledních letech stále více využívána i menšími firmami nebo živnostníky. „Přes veškeré turbulence na českém trhu odběry prostřednictvím námi poskytovaných tankovacích karet meziročně vzrostly, byť se jedná o poznání skromnější čísla než v minulých letech,“ říká Damir Duraković, generální ředitel Axigonu.
Celkově odběry ve srovnání s rokem 2019 loni vzrostly o 3,2 %, tedy o 1,5 milionu litrů. Růst byl však jednoznačně tažen rostoucím zájmem o tankování v režimu plošné ceny. „Zatímco u tankovacích karet, které umožňují tankování se slevou ze stojanových cen, jsme registrovali propad o 15 procent, odběry paliv za plošné ceny vzrostly až o 45 procent,“ doplňuje Damir Duraković s tím, že v souvislosti s krizí a hledáním úspor objevuje tankovací karty s možností plošné ceny i nadprůměrně mnoho menších firem a podnikatelů.
Zajímavostí je, že zatímco v loňském roce klesal odběr základních paliv, odběr paliv z prémiového segmentu výrazně vzrostl. V tomto segmentu Axigon loni evidoval růst o 15 %, což v absolutním vyjádření představuje nárůst prodejů o 739 tisíc litrů.