Covid stál Liftago dosud desítky milionů korun, ale dlouhodobě urychlí přechod Liftaga do platformy pro přepravu lidí i věcí. Právě doručování zaznamenalo klíčový rok a s ním i nárůst +6000 %. Na konci roku bylo Liftago schopné zapojovat i dodávky nebo doručovat desítky tisíc zásilek expresně i hromadně na přesný čas, a to z dvacítky větších měst u nás i na Slovensku. Všechny přeprav byly realizovány netradičně, tedy mimo přetíženou distribuční síť a tzv. “on-demand”. Akcionářská struktura je nadále 100% česká
Citace: “Na pandemii reagujeme rychlou adaptací a investicemi do inovací. I pro rok 2021 řadu novinek připravujeme a naši individuální i firemní zákazníci se o nich dozví nejdříve. Právě jejich loajalita během krize a otevřenost novinkám nám dodala potřebnou odvahu,” říká Ondřej Krátký, spoluzakladatel a ředitel Liftago, a.s.
----------------------------------
Zajímavosti Liftaga 2020:
-
Liftago obsloužilo přes půl milionu koncových zákazníků a řadu firem: přes 1500 firemních uživatelů taxislužby a přes 600 firemních partnerů logistiky.
-
Liftago zlepšilo i kvalitu doručování zboží, s úspěšností 97 % zásilek doručených na první pokus a na minuty přesně.
-
Největším e-commerce partnerem byla Alza, se kterou Liftago obsluhu zákazníky ze 24 poboček ve 20ti městech v Česku a na Slovensku v režimu expresním i v režimu hromadného doručování ve stejný nebo další den.
-
Nejdelší optimalizovaná doručovací trasa jednoho řidiče měla 49 zásilek. U rychlého doručení byla průměrná doba doručení 30 minut od objednání a 18 minut od převzetí do doručení.
-
Řidiči ujeli 9,5 milionu km. Průměrné hodnocení od zákazníků dostali 4.92* z 5ti možných.
-
Nejčastěji se potkal stejný řidič a pasažér v Liberci. Oblíbená dvojice spolu během roku jela 102x.
-
Nejaktivnější řidič odjel 4636 jízd zároveň s téměř dokonalým hodnocením 4,98*.
-
Nejdelší taxi jízda byla z Prahy do Vídně (450 km). Nejaktivnější pasažér loni taxi využil k 913 jízdám.
-
Liftago řidiči rozvezli desítky tisíc kusů velmi potřebného zboží. Například porcí jídla potřebným (seniorům, samoživitelkám a podobně, ve spolupráci s BreakfastStory.cz), stejně jako dílů pro vývoj a distribuci ochranných pomůcek nebo kompletního zdravotnického materiálu.
----------------------------------
Trendy a změny na trhu, ke kterým dokážeme říci více:
-
Na trhu značně stoupla nejistota v další vývoj a s každým uvolněním klesá ochota znovu provoz omezovat.
-
Sociální vazby i přepravy ve městě se výrazně změnily, alespoň podle výrazného poklesu taxi objednávek do hospod a restaurací nebo dle zahraničních cest za obchodními partnery. Dochází ke změně zvyků v dopravování do práce a z práce na úkor MHD, což může přinést dopravní problémy post-covid.
-
Kromě zrychleného přechodu zákazníků do online nakupování přinesla pandemie razantní výkyvy v kvalitě doručování na trhu (viz tržní data Balíkobotu) a prověrku stability často zastaralých e-commerce a distribučních systémů (jsou stavěné na výkyvy +25-50 %, nikoliv na větší růsty).
-
Stát by si zasloužil novou verzi 'stateware' - v nouzovém stavu chyběl plně digitální přístupu ke státní správě (pro přepravce je stále zbytečně administrativně náročné registrovat se snadno pro převoz osob, jídla i potravin naráz). I regulace pracovně-právních vztahů v době práce z domu nebo ze zahraničí vyžaduje aktualizaci. Státní správě i samosprávě nadále chybí základní data pro rozhodování.
-
Pracovní trh dostal zabrat několika vlnami náborů a propouštění smluvních zaměstnanců. Některé restaurace museli zavřít, menší části z nich naopak vzrostla výdělečnost díky rychlé adaptaci konceptu nebo snížení personálních nákladů. Podobné výkyvy v nezaměstnanosti zažili krom sektoru HoReCa i sektor osobní přepravy.