Výrobce helikoptér paradoxně sužuje nízká cena ropy

31.03.2016 14:25 | Redakce W4T | Diskuze

Nízké ceny energetických komodit, které se v posledních měsících staly novým normálem, negativně působí na řadu společností. Kromě samotných těžařů těchto komodit se jedná především o banky, které tyto společnosti ve velkém úvěrují a u kterých hrozí nesplacení úvěrů v případě krachu některých komoditních společností.

Foto: Riley Kaminer

Tento fakt stál do jisté míry i za poklesem akciových indexů v úvodu letošního roku, kdy komoditní a finanční tituly patřily k nejhůře performujícím sektorům v USA i Evropě. Nízké ceny ropy a plynu však mohou mít překvapivý dopad i v těch oblastech ekonomiky, kde to nemusí být na první pohled patrné, což je i případ výrobců helikoptér.

Nízké ceny ropy (a s tím související levné pohonné hmoty) se z pohledu výrobců helikoptér na první pohled jeví jako pozitivní impuls pro prodeje nových strojů, jak tomu je například u výrobců letadel. Na druhou stranu se však zdá, že pozitivní vliv nízkých cen paliv nedokáže vyvážit nižší poptávku po helikoptérách ze strany ropných společností, do kterých přitom v současnosti směřuje více než čtvrtina všech strojů určených pro komerční využití (viz graf níže). Ropné společnosti využívají helikoptéry především pro přepravu mezi těžebními plošinami a pro průzkum nových lokalit.

Pětina z celkových 1900 helikoptér v ropném průmyslu aktuálně leží ladem a dle expertů z oboru by měl tento podíl v nejbližší době ještě narůstat. To představuje výrazný obrat situace oproti době před dvěma roky, kdy výrobci helikoptér nezvládali uspokojit vysokou poptávku po nových strojích ze strany komoditního sektoru. Běžnou praxí u řady komoditních společností tehdy bylo například sdílení helikoptér. Výraznější pokles tržeb z prodeje komerčních helikoptér byl patrný již v loňském roce (viz graf níže). Analytici společnosti Teal Group, která se zabývá tvorbou analýz pro letecký sektor, navíc očekávají další pokles tržeb v letošním roce.

Pokles poptávky po nových strojích ze strany komoditního sektoru znamená komplikaci pro přední výrobce helikoptér pro komerční využití. Řada z nich navíc v nedávné době výrazněji investovala ať už do vývoje nových modelů (to je případ společností Airbus nebo Textron) nebo do nákupu společností z tohoto sektoru (konglomerát General Electric nedávno zaplatil 1,8 mld. USD za největšího pronajímatele helikoptér Milestone Aviation Group). Otázkou, je jakým způsobem výrobci naloží s novými stroji, které se nepodaří prodat.

Nižší zájem ze strany ropných společností již tvrdě dopadl především na provozovatele přepravy pomocí vrtulníků. Z těchto přepravců jsou na ropný průmysl úzce napojené například společnosti CHC Group a Bristow Group, které se aktuálně snaží přeorientovat na záchranné mise, lékařské účely a lety pro VIP klientelu. Tento přechod však není vůbec jednoduchý vzhledem k tomu, že výbava helikoptér určených pro odlišné účely se značně liší. Ropný sektor rovněž preferuje jiné modely než ostatní zákazníci.

Velká část významných provozovatelů helikoptér v současné době přistupuje k výraznému omezení objednávek nových strojů. Například společnost Era Group, jeden z největších poskytovatelů helikoptér v Mexickém zálivu, oznámila, že uvažuje o zrušení až třetiny objednávek, které by se mělo týkat i dohod s divizí Sikorsky, která spadá pod společnost Lockheed Martin. Špatnou situaci v sektoru dokumentuje i výrazný propad akcií výše zmíněných společností CHC a Bristow, ty se aktuálně obchodují za zlomek ceny z dubna 2014 (viz graf níže). Dle expertů z oboru je jen otázkou času, kdy se špatná situace provozovatelů největších komerčních letek v plném rozsahu přesune i na hlavní výrobce helikoptér.

 

Zdroj: The Wall Street Journal, Bloomberg, Tomáš Spousta, Fio banka, a.s.

Líbil se vám článek?
+0 / -0
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Ani posilující ropa nepřesvědčila americké indexy k růstu

V ČR jezdí asi 900 elektromobilů a na konci roku by jich mohlo být 1500, ČEZ otevírá nové dobíjecí stanice

Tři obchody pro konec roku 2016

Ranní MONETA kafe BH Securities 14.11.2016

Deloitte: krach OKD by stál státní pokladnu 33 mld. Kč

TransCanada kupuje obřího provozovatele plynovodů Columbia Pipeline za čtvrt bilionu korun



Čti více

Nová novozélandská ministerská předsedkyně Ardernová dopracovává koaliční smlouvu, novozélandský dolar strmě padá

Alternativní taxislužba Lyft získala jednu miliardu dolarů

Zisk firmy Volvo překonal díky rostoucím objednávkám kamionů očekávání

Zisk společnosti Daimler poklesl, tržby překonaly očekávání

IPO Saudi Aramco pro mnohé investory nevypadá jako skvělá investice

Paypal vykázala své hospodářské výsledky za Q3

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.