Vodíková auta pronikají do Británie, potýkají se s nedostatkem dobíjecích stanic

09.11.2015 19:31 | V Z | Diskuze

Britové si nově mohou koupit vodíková auta, ačkoliv zatím nemají prakticky žádnou možnost si je dobít. Společnosti Toyota a Hyundai již začaly nabízet auta s palivovými články na trhu ve Spojeném království.

 

Toyota plánuje uvést sedan ve stylu aero, jehož cena je v současnosti odhadována na více než 100 000 amerických dolarů. Očekává se, že prvním modelem společnosti Hyundai bude crossover, SUV kombinovaný s běžný vozem, který bude nabízen za cca. 81 000 dolarů. Honda se chystá nabídnout své vodíkové auto na britském trhu v roce 2017.

“Jedinou látkou, kterou bude za sebou zanechávat naše vozidlo, je voda, ať již ve formě výparů či kapek. Nebude vylučovat žádný CO2, žádný jedovatý oxid dusičitý ani žádné jiné částice,” Robin Hayles, manažer rozvoje trvale udržitelných paliv ve společnosti Hyundai, uvedl pro deník Guardian.

“Náš vůz nabízí stejné dojezdové vzdálenosti, výkon a krátkou dobu naplnění nádrže jako benzínové a naftové motory a kombinuje je s výhodami elektromobilů: nulovými emisemi, velmi plynulou jízdou a okamžitým točivým momentem,” řekl Hayles.

Klíčovým údajem jsou emise, které se staly u vozidel ve Spojeném království velmi sledovaným rysem. Britové používají tolik Volkswagenů s naftovými motory, že Velká Británie od roku 2010 překračuje limity pro emise stanovené Evropskou unií. Německý výrobce navíc používal u milionů svých vozidel zařízení zkreslující hodnoty emisí oxidu dusičitého.

Toyota ani Hyundai doposud neprodaly retailovým zákazníkům žádné vodíkové vozidlo. Tato auta jsou velmi drahá. Dokonce i s dotací od EU dosahující více než 23 000 dolarů na auto stojí asi dvakrát více než elektromobily a samozřejmě mnohem více než vozidla poháněná fosilními palivy.

V současnosti patří k potenciálním kupcům vodíkových aut společnosti s vazbami na průmysl podílející se na dobíjení vozidel. Patří sem společnosti s rozsáhlými vozovými parky, např. taxi služby či městské a regionální organizace, jako je Transport for London, provozovatel veřejné dopravy v britském hlavním městě.

Vodíková vozidla trpí prakticky stejným problémem jako elektromobily v Kalifornii: nedostatek dobíjecích stanic. Kalifornie dosahuje nejvyššího rozšíření elektromobilů v celých Spojených státech. Na jejích silnicích jezdí více než 150 000 elektromobilů, avšak nemají k dispozici dostatek stanic pro pravidelné dobíjení.

Auto s benzínovým či naftovým motorem ujede na plnou nádrž nejméně 320 km, zatímco elektromobil nabízí dojezd pouze asi 130 km na dobití. Guvernér Jerry Brown podepsal zákon, jehož cílem je motivovat výrobce energií v Kalifornii k výstavbě tisíců dobíjecích stanic po celém státě.

Totéž se týká i Velké Británie a vodíkových dobíjecích stanic. V celém Spojeném království jsou k dispozici pouze čtyři. Vzniká tak klasický začarovaný kruh: nikdo nekupuje vodíková auta, protože dobíjecích stanic je velmi málo. Když nikdo nekupuje auta, proč stavět dobíjecí stanice?

Británie s potýkala s podobným problémem u elektromobilů v roce 2010. Vyřešila jej výstavbou stovek snadno dostupných dobíjecích míst po celé zemi. Výstavba jednoho dobíjecího místa stála pouhých pár tisíc dolarů. Výstavba vodíkové dobíjecí sítě je výrazně nákladnější.

V důsledku toho vláda i firmy z oboru očekávají, že v roce 2020 bude ve Velké Británii nejvýše 65 vodíkových dobíjecích stanic, především v městských oblastech. Michael Dolman z poradenské společnosti Element Energy uvedl, že k dostatečnému pokrytí celé země by bylo zapotřebí nejméně 1 000 dobíjecích stanic.

Britská vláda se rozhodla poskytnout finanční pomoc. Poskytla například grant ve výši téměř 3 miliony dolarů (z celkové alokace 5,5 milionu dolarů) jedné společnosti – ITM Power – na výstavbu dvou nových vodíkových dobíjecích stanic v Londýně.

Toto opatření je ovšem pouhým začátkem. Navzdory vysokým nákladům nabízejí vodíková auta asi čtyřikrát větší dojezd než elektromobily. Vozidlo Hyundai má dojezd 580 km. To je ovšem slabou útěchou, pokud bude nejbližší dobíjecí stanice vzdálena 650 km.

Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Dvacet států se připojilo k alianci, která chce do r. 2030 přestat používat uhlí v elektrárnách

Ilustrační foto

Evropská ekonomika zrychlila růst, teď je na řadě ECB

IHS Markit: Globální prodeje aut do roku 2040 klesnou, poptávka po ropě vzroste

Ilustrační foto

Evropské Svazy průmyslu a zaměstnavatelů varují před tvrdým brexitem

Ilustrační foto

Až polovina Evropanů se vzdala naděje na vlastní bydlení. Dům je pro ně symbol úspěchu

Ilustrační foto

Čína udává směr v oblasti elektrických aut pro celý svět



Čti více

Honda Motor svolá asi 800.000 minivanů Odyssey ve Spojených státech

Ceny ropy se dnes výrazně zvyšují díky OPECu

Volkswagen plánuje investice v souhrnné výši 70 miliard eur

Ekvádor nebude od OPEC požadovat výjimku z dohody o omezení produkce ropy

Tencent vede další kolo investic do čínského startupu se zaměřením na robotiku

Akcie Barnes & Noble posilují o 16 % v reakci na možné stažení titulu z burzy

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.