Více než tři čtvrtiny Čechů mají zkušenost s poruchami těsně po záruční době.

16:16 | E V | Diskuze

Nejistotě, jak dlouho věci vydrží, se lze vzepřít.

Ilustrativní obrázek
Foto: Aspen.PR

Více než 75 % lidí se setkalo s tím, že se zejména elektrické výrobky rozbijí krátce po konci záruční lhůty, říká průzkum Opravme Česko. Při nákupu spotřebního zboží, zejména domácích spotřebičů a spotřební elektroniky, si nelze být jist, jak dlouho vydrží. V této souvislosti se dlouhodobě mluví o takzvaných „kazítkách“.

„Kazítko“ – možná existuje, možná je to jenom mýtus. „Kazítka jsou jako yetti nebo lochneska. Všichni o nich mluví, ale nikdo je neviděl,“ říká Radek Hacaperka, šéf Sdružení evropských výrobců domácích spotřebičů. Každopádně se jedná o „terminus technicus“ pro výrobek spotřebního zboží funkčně velmi důležité součástky, která má výrobcem plánovanou životnost a přestane fungovat většinou krátce po uplynutí záruční doby výrobku. Spotřebič je pak nepoužitelný a jeho oprava komplikovaná a drahá. Mezi časté formy kazítek patří umělohmotné součástky, které by měly být kovové. Ne každý tomu však věří.

Na druhé straně Jan Charvát se svými projekty opravarna.cz a Opravme Česko, které se zaměřují na opravy starších věcí, v průzkumu zjistil, že více než ¾ Čechů mají s poruchou krátce po zákonem stanovené záruční době osobní zkušenost. „Podporujeme tlak zdola a snažíme se lidi vzdělávat, aby věděli, co kupují. Pracujeme ale i s prodejci a legislativními subjekty,“ shrnuje Charvát.

Každopádně se proti takovémuto riziku lze pojistit. Nejvhodnějším typem pojištění je v tomto případě Pojištění prodloužené záruky, které se nejčastěji vyplatí u výrobků s vyšší pořizovací cenou. „Z domácích spotřebičů jsou vhodným příkladem pro pojištění pračky či sušičky a myčky nádobí. To jsou totiž spotřebiče, u kterých dochází, dle informací naší pojišťovny a prodejců, k těmto problémům nejčastěji,“ říká Viktor Houška z BNP Paribas Cardif Pojišťovny.

Ve Francii mají již k této problematice několik let hotovou legislativu. Zákon hovoří o zakázaném „souhrnu technik, s jejichž pomocí výrobce, a to hlavně při samotné konstrukci výrobku, záměrně zkracuje jeho životnost nebo použitelnost, aby zákazníky přiměl k častější obměně“. Pak lze takovéto praktiky postihovat podobně jako jiné podvody.

 

Zdroj:Petr Jarkovský, ASPEN.PR s.r.o.
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

6 kroků, díky kterým bude životní pojistka neprůstřelná

Ilustrativní obrázek

Koronavirus a dávky pomoci

Ilustrativní obrázek

Koronavirus a pojištění. Čekat lze zdražení i omezení krytí rizik

Ilustrativní obrázek

Pojištění ošetřovného má přísnější podmínky i prokazatelné výhody

Ilustrativní obrázek

Onemocnění koronavirem a pojistná ochrana - vyjádření NN Životní pojišťovny

Ilustrativní obrázek

Češi tápou ohledně odškodnění, až polovina se plete v zásadních věcech



Čti více
Ilustrativní obrázek

4 z 10 Čechů mají zkušenost s nebankovní půjčkou, více než polovina z nich si půjčila opakovaně

Ilustrativní obrázek

MONETA se zapojí do vládního programu COVID II

Ilustrativní obrázek

Cílená pomoc ČSOB lidem i firmám v tíživé situaci způsobené epidemií covid-19

Ilustrativní obrázek

Banky: Ministerstvo financí ČR navrhne půlroční moratorium na splácení úvěrů

Ilustrativní obrázek

Banky se do zlevňování hypoték ve velkém nepoženou

Ilustrativní obrázek

Co jako první zkontrolovat po přestěhování do nového bytu?

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.