Vědcům se podařilo genovou editací odstranit genetickou poruchu lidského embrya

Týmu vědců z univerzity Sun Yat-sen se podařilo prostřednictvím editace genů opravit genetickou krevní poruchu, kterou vykazovalo lidské embryo. Jde o první krok směrem k budoucímu mazání genetických poruch z lidského organismu za pomoci genové editace.

Beta-thalassemie je krevní porucha, která jedince sužuje po celý jejich život. Žádná schůdná léčba této poruchy dosud neexistuje. Lidé trpící touto poruchou sice teoreticky mohou podstoupit transplantaci kmenových buněk nebo kostní dřeně, nicméně to se děje jen výjimečně, jelikož jde o záležitost, která může ohrozit život jedince. Proto bývají lidé trpící touto krevní poruchou zpravidla odkázáni na doživotní krevní transfúze a odbornou péči. Jde totiž o poruchu genetickou. U dětí, které tuto chorobu zdědí od svých rodičů, se může navíc vyvinout silná chudokrevnost, srážlivost krve, porucha tvorby kostí, žloutenka atd. atd. Možných komplikací je celá řada.

Nyní vyvstává - alespoň tedy do budoucna - pro podobně nemocné lidi určitá naděje: Tou nadějí je genetická manipulace. Vědcům ze zmiňované Sun Yat-sen University se totiž poprvé v historii povedlo genovou editací opravit chybu v DNA, která výše popisovanou poruchu krve způsobuje. Svůj pokus vědci provedli na lidských embryích. Vědci provedli tzv. editaci genových bází. Přirovnat to lze k jakémusi chemickému chirurgickému zákroku. Pozměnili totiž základní stavební kameny DNA a opravili genetickou chybu tím, že zaměnili špatnou DNA bázi za správnou. Výše popsaná porucha totiž vzniká prohozením pouhé jedné báze za jinou v lidské DNA. Pro úplnost dodejme, že embrya, na nichž byla genová editace provedena, byla vypěstována v laboratoři a nebyla implantována.

Nový způsob léčby

David Liu, který je profesorem chemie a biochemie na Harvarské univerzitě a průkopníkem editace bází, pro web BBC uvedl, že editace bází skýtá obrovský potenciál pro vyléčení celé řady nemocí. Liu uvádí, že přibližně dvě třetiny známých genetických variant, asociovaných se vznikem chorob, jsou tzv. bodové mutace v DNA. Editace bází tak nabízí velkou šanci pro přímou opravu (nebo reprodukci pro vědecké účely) řady patogenních mutací. Svou aktuální studii na toto téma Liu zveřejnil v odborném časopise Protein and Cell.

V tuto chvíli jsme sice ještě na míle vzdáleni klinickému testování neřkuli editování lidských genů v praxi. Nicméně byl učiněn významný krok tímto směrem. Směrem k budoucnosti, kdy budou choroby mazány přímo z lidských embryí či dokonce i z našich hotových těl. V mezičase lze ovšem očekávat celou řadu překážek legislativního i morálně-etického charakteru, s nimiž bude zapotřebí se uspokojivým způsobem vypořádat. Nesmírně důležité je postupovat na tomto poli zodpovědným způsobem, míní přední vědkyně v oblasti genové editace, Jeniffer Doudná. S genovou manipulací se nám totiž do rukou dostal mocný nástroj, který je nutno používat jen velmi, velmi opatrně, uzavírá.

Zdroj:ftm, redakce