Nyní víme, co leží pod mraky Jupitera. Vědci získali bližší informace o povrchu planety

Planeta Jupiter je nepřetržitě zahalena do hustých mračen. Astronomové se dlouhou dobu ptali, jak asi vypadá povrch této největší planety naší sluneční soustavy. Nyní zveřejnili studii, založenou na analýze dat z mise NASA nazvané Juno, která obsahuje spoustu nových informací.

Vědci toho o plynových gigantech, jakými jsou planety Jupiter či Saturn, vědí překvapivě velice málo. Jsou totiž neustále zahaleni do husté, neprůhledné atmosféry.

Dřívější studie zaměřené na planetu Jupiter se věnovaly především jejím nejzřejmějším rysům jakými jsou tmavé a světlé oblasti, velká červená skvrna apod.

Čtyři nové vědecké studie se zaměřují na gravitační prvky planety. Jedna z nich (Luciano a kolegové) přitom popisuje gravitační pole, které nevykazuje severojižní symetrii, a je výsledkem proudění větrů. Další (Yohai Kaspi a kolegové) se zaměřuje právě na proudění větrů a potvrzuje, že Jupiterovy větrné proudy (jet streams) sahají až do oblasti 3 tisíc kilometrů pod úroveň mraků. Studie také zjistila, že atmosféra planety Jupiter tvoří 1 % celkové hmotnosti. Ještě zajímavější jsou výsledky Tristana Guillota a jeho týmu, který se snažil určit zbytky pod těmito proudy (jet streams). Podle výsledků provedené analýzy se 3 tisíce kilometrů pod povrchem Jupiterových mračen nachází tekutá směs vodíku a helia, která rotuje jakožto pevné těleso. Tým Albera Adriani a jeho kolegů se pro změnu zaměřil na Jupiterovy cyklóny, k čemuž použil viditelné a infračervené spektrum, nahrané při pozorování pólů planety prostřednictvím Juno. Dlouho se mělo za to, že na Jupiteru se tvoří cyklóny, nicméně nevědělo se, odkud přicházejí a proč se nikdy nespojí. Nyní víme, že tyto cyklóny konzistentně vytvářejí polygonální vzorce.

NASA vypustila sondu Juno v roce 2011, která Jupiteru dosáhla v roce 2016.

Nově získané poznatky o Jupiteru skrze sondu Juno bude určitě možné z části aplikovat i na platenu Saturn.

Zdroj: NASA, youtube