V porovnání s loňským rokem by to znamenalo nárůst o 6,4 procenta. Vyplývá to z aktuálního přehledu společnosti Mastercard nazvaného Global Destination Cities Index.
Nejnavštěvovanějším světovým městem je nadále thajský Bankgkok, ve kterém nejméně jednu noc loni strávilo 22,8 milionu lidí. Druhá v pořadí skončila Paříž s počtem 19,1 milionu těsně následovaná Londýnem. Londýn, Paříž a Bangkok drží první tři místa v různém pořadí už od roku 2010, přičemž Bangkok první příčku žebříčku dokázal obsadit šestkrát za posledních sedm let. Praha skončila v roce 2018 na 28. místě.
Všechna města v první desítce dokázala v roce 2018 přilákat ze zahraničí více přenocujících návštěvníků než o rok dříve s výjimkou Londýna, který zaznamenal pokles téměř o čtyři procenta. Předpoklad pro rok 2019 ukazuje na všeobecný nárůst návštěvnosti, přičemž nejvýraznější růst se očekává v Tokiu.
Deset nejnavštěvovanějších měst v roce 2018 |
||||
|
Počet přenocujících zahraničních návštěvníků v 2018 |
Očekávání růstu v roce 2019 |
Průměrná délka pobytu |
Průměrná denní útrata (v USD) |
Bangkok |
22,78 milionu |
3,34 % |
4,8 noci |
184 |
Paříž |
19,10 milionu |
2,24 % |
2,5 noci |
296 |
Londýn |
19,09 milionu |
3,47 % |
5,8 noci |
148 |
Dubaj |
15,93 milionu |
1,68 % |
3,5 noci |
553 |
Singapur |
14,67 milionu |
4,0 % |
4,2 noci |
272 |
Kuala Lumpur |
13,79 milionu |
9,87 % |
5,7 noci |
142 |
New York |
13,60 milionu |
2,94 % |
7,9 noci |
152 |
Istanbul |
13,40 milionu |
8,14 % |
5,8 noci |
106 |
Tokio |
12,93 milionu |
10,02 % |
5,4 noci |
196 |
Antalya |
12,41 milionu |
8,14 % |
14 nocí |
44 |
… 28. Praha |
6,67 milionu |
6,42 % |
2,4 noci |
162 |
V případě řazení podle průměrné útraty v amerických dolarech zaujímá první místo žebříčku Dubaj, kde návštěvníci průměrně utratí 533 dolarů denně. Druhé místo obhájila Mekka, která v minulém žebříčku mezi prvních deset měst pronikla poprvé. První trojku pak uzavírá Bangkok. V Praze návštěvníci v průměru loni denně utratili 162 dolarů, v přepočtu zhruba 3800 korun.
„V současném, stále těsněji propojeném světě je cestování velmi důležitou součástí našich soukromých i pracovních životů. Proto má pro nás tak zásadní význam mít co nejlepší představu o tom, jak může cestovní ruch destinacím prospívat a jaké problémy může přinášet. Díky tomu jsme schopni místním samosprávám poskytovat potřebné informace a řešení,” uvedl Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou a Slovenskou republiku.
Společnost Mastercard, v pozici klíčového technologického partnera celého oboru cestovního ruchu, poskytuje řešení, informace a poradenství na míru potřebám jednotlivých turistických destinací. Pod názvem City Possible navíc spustila celosvětovou iniciativu partnerství a spolupráce s městy, výzkumnými institucemi i soukromými organizacemi. Tato iniciativa si klade za cíl odhalovat potíže, s nimiž se jednotlivé destinace mohou potýkat, a poskytovat škálovatelná řešení v oblastech, jako je dostupnost online služeb či hospodářský rozvoj.
Žebříček společnosti Mastercard Global Destination Cities Index na základě analýzy veřejně dostupných údajů o počtech návštěvníků a jejich útratách odráží oblíbenost 200 světových měst jako cílových destinací pro návštěvníky ze zahraničí.