V Německu budou do čtyř let jezdit některé vlaky na vodík

10:04 | Ne Ro | Diskuze

Německo podepsalo s francouzskou společností Alstom dohodu na dodávku 14 osobních vlakových souprav poháněných vodíkem, které by se měly dostat do běžného železničního provozu již v roce 2021.

Foto: wikiimages

Na plnou nádrž by vlaková souprava poháněná vodíkem měla být s to urazit vzdálenost 1000 kilometrů a dosahovat maximální rychlosti 140 kilometrů za hodinu.

Podepsaná dohoda mezi Německem a francouzskou společností Alstom je v souladu s aktuální německou politikou v oblasti energetiky, která prosazuje odchod od fosilních paliv směr k čistým zdrojům energie. Společnost Alstom se zavázala, že vlakové soupravy poháněné vodíkem budou připraveny pro běžný železniční provoz již v roce 2021.

Vlakových souprav na vodíkový pohon bude zpočátku vyrobeno čtrnáct a ponesou název Coradia iLint.

 

Agentura Reuters poznamenala, že výše popisovaná dohoda není jedinou, která se snaží zohlednit dopad činnosti lidské společnosti na planetární klima, o němž se před nedávnem intenzivně debatovalo v německém Bonnu. Diskuse se zúčastnili představitelé téměř dvou set zemí světa. Cílem bylo vylepšení plánů, souvisejících se změnou klimatu, a dospět k celosvětové klimatické dohodě.

Jeden z čelných představitelů společnosti Alstom, Gian Luca Erbacci, v souvislosti s objednávkou vlakových souprav na vodíkový pohon uvedl, že jde o průlom v železniční dopravě a o významný krok směrem k čisté dopravě. Jde totiž o světově první projekt, v rámci něhož by mělo dojít k nahrazení naftových vlakových souprav pro osobní dopravu za vodíkové, jejichž výhodou jsou nulové emise skleníkových plynů. Jediným "odpadním" produktem jakéhokoli dopravního prostředku na vodíkový pohon je totiž nic než obyčejná voda respektive vodní pára.

Vodíkový pohon je v současné době možná zcela neprávem upozaďován, zatímco protěžovány jsou především elektromobily. Vodíková vozidla se ale obejdou jak bez nákladné výstavby nezbytné, dostatečně husté sítě dobíjecích stanic, tak především i bez drahé výroby lithium-iontových baterií. Tyto baterie totiž předpokládají jednak těžbu lithia, která ničí přírodu v místě těžby, jednak vyžadují určitou elektroniku, a navíc, poté, co baterie doslouží, musí být ekologicky zlikvidována, neboť je toxická. Vodík oproti tomu disponuje řadou výhod: Lze ho skladovat v tlakových lahvích, podobných těm, které známe u aut na LPG či LNG. A hlavně, výzkum v posledních letech značně pokročil. Byly totiž už objeveny nové a levnější způsoby výroby vodíku, než je klasická elektrolýza, popisovaná ve školských učebnicích chemie. O těchto nových způsobech jsme psali v našich předchozích článcích. Každopádně několik prvních "vodíkových" vlaštovek se objevilo už i v automobilovém průmyslu: Toyota vyvíjí vodíková nákladní auta, Honda na vodík také nezanevřela a vyvíjí svá vlastní auta s vodíkovými články. A existují projekty jako třeba Hesla, kde "H" znamená "vodík" a zbytek označení má připomínat Teslu.

Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Společnost Tesla údajně plánuje v Číně továrnu s výrobní kapacitou 500 000 automobilů ročně

Ilustrativní obrázek

Starbucks plánuje přerušit vydávání plastových slámek do roku 2020

Ilustrativní obrázek

Tesla dosáhla svého cíle

Ilustrativní obrázek

Elon Musk: Umístit Gigafactory v Německu by mělo smysl

Ilustrativní obrázek

Samsung Electronics bude využívat obnovitelné zdroje

Ilustrativní obrázek

Tesla v rámci restrukturalizace propustí 9 % zaměstnanců



Čti více
Ilustrativní obrázek

Evropská unie nedostane výjimku ze sankcí vůči Íránu

Ilustrativní obrázek

Prim bude tento týden hrát geopolitika

Ilustrativní obrázek

Američané své ekonomice věří obchodním válkám navzdory

Ilustrativní obrázek

Cena sóji se propadla na nejnižší úrovně od roku 2008 kvůli obchodní válce mezi USA a Čínou

Ilustrativní obrázek

Cena ropy klesá, pohonné hmoty budou zdražovat jen mírně

Ilustrativní obrázek

OPEC se dle poslední měsíční zprávy obává opětovného převisu nabídky ropy

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.