V Německu budou do čtyř let jezdit některé vlaky na vodík

10:04 | Ne Ro | Diskuze

Německo podepsalo s francouzskou společností Alstom dohodu na dodávku 14 osobních vlakových souprav poháněných vodíkem, které by se měly dostat do běžného železničního provozu již v roce 2021.

Foto: wikiimages

Na plnou nádrž by vlaková souprava poháněná vodíkem měla být s to urazit vzdálenost 1000 kilometrů a dosahovat maximální rychlosti 140 kilometrů za hodinu.

Podepsaná dohoda mezi Německem a francouzskou společností Alstom je v souladu s aktuální německou politikou v oblasti energetiky, která prosazuje odchod od fosilních paliv směr k čistým zdrojům energie. Společnost Alstom se zavázala, že vlakové soupravy poháněné vodíkem budou připraveny pro běžný železniční provoz již v roce 2021.

Vlakových souprav na vodíkový pohon bude zpočátku vyrobeno čtrnáct a ponesou název Coradia iLint.

 

Agentura Reuters poznamenala, že výše popisovaná dohoda není jedinou, která se snaží zohlednit dopad činnosti lidské společnosti na planetární klima, o němž se před nedávnem intenzivně debatovalo v německém Bonnu. Diskuse se zúčastnili představitelé téměř dvou set zemí světa. Cílem bylo vylepšení plánů, souvisejících se změnou klimatu, a dospět k celosvětové klimatické dohodě.

Jeden z čelných představitelů společnosti Alstom, Gian Luca Erbacci, v souvislosti s objednávkou vlakových souprav na vodíkový pohon uvedl, že jde o průlom v železniční dopravě a o významný krok směrem k čisté dopravě. Jde totiž o světově první projekt, v rámci něhož by mělo dojít k nahrazení naftových vlakových souprav pro osobní dopravu za vodíkové, jejichž výhodou jsou nulové emise skleníkových plynů. Jediným "odpadním" produktem jakéhokoli dopravního prostředku na vodíkový pohon je totiž nic než obyčejná voda respektive vodní pára.

Vodíkový pohon je v současné době možná zcela neprávem upozaďován, zatímco protěžovány jsou především elektromobily. Vodíková vozidla se ale obejdou jak bez nákladné výstavby nezbytné, dostatečně husté sítě dobíjecích stanic, tak především i bez drahé výroby lithium-iontových baterií. Tyto baterie totiž předpokládají jednak těžbu lithia, která ničí přírodu v místě těžby, jednak vyžadují určitou elektroniku, a navíc, poté, co baterie doslouží, musí být ekologicky zlikvidována, neboť je toxická. Vodík oproti tomu disponuje řadou výhod: Lze ho skladovat v tlakových lahvích, podobných těm, které známe u aut na LPG či LNG. A hlavně, výzkum v posledních letech značně pokročil. Byly totiž už objeveny nové a levnější způsoby výroby vodíku, než je klasická elektrolýza, popisovaná ve školských učebnicích chemie. O těchto nových způsobech jsme psali v našich předchozích článcích. Každopádně několik prvních "vodíkových" vlaštovek se objevilo už i v automobilovém průmyslu: Toyota vyvíjí vodíková nákladní auta, Honda na vodík také nezanevřela a vyvíjí svá vlastní auta s vodíkovými články. A existují projekty jako třeba Hesla, kde "H" znamená "vodík" a zbytek označení má připomínat Teslu.

Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Novým směrem stavebnictví jsou ostrovní domy

Ilustrativní obrázek

5 zajímavých faktů o bateriích a jejich recyklaci

Ilustrativní obrázek

Volkswagen ve spolupráci s Northvolt plánují postavit továrnu na výrobu bateriových článků

Ilustrativní obrázek

Politico: Evropa sází jen na elektromobily, neměla by zapomínat na vodík

Ilustrativní obrázek

Německo chce být světovou jedničkou ve využití vodíku pro energetické účely

Ilustrativní obrázek

Automobilky by rády spolupracovaly na vývoji baterii s čínskou společností CATL



Čti více
Ilustrativní obrázek

Černé zlato přítěží

Ilustrativní obrázek

ČEZ a EMH se podmínečně dohodli na partnerství a investici do cínoveckého projektu těžby lithia

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS k vývoji cen pohonných hmot a ropy

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS k ceně vzácných kovů

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS k cenám pohonných hmot a ropy

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.