V Německu budou do čtyř let jezdit některé vlaky na vodík

10:04 | Ne Ro | Diskuze

Německo podepsalo s francouzskou společností Alstom dohodu na dodávku 14 osobních vlakových souprav poháněných vodíkem, které by se měly dostat do běžného železničního provozu již v roce 2021.

Foto: wikiimages

Na plnou nádrž by vlaková souprava poháněná vodíkem měla být s to urazit vzdálenost 1000 kilometrů a dosahovat maximální rychlosti 140 kilometrů za hodinu.

Podepsaná dohoda mezi Německem a francouzskou společností Alstom je v souladu s aktuální německou politikou v oblasti energetiky, která prosazuje odchod od fosilních paliv směr k čistým zdrojům energie. Společnost Alstom se zavázala, že vlakové soupravy poháněné vodíkem budou připraveny pro běžný železniční provoz již v roce 2021.

Vlakových souprav na vodíkový pohon bude zpočátku vyrobeno čtrnáct a ponesou název Coradia iLint.

 

Agentura Reuters poznamenala, že výše popisovaná dohoda není jedinou, která se snaží zohlednit dopad činnosti lidské společnosti na planetární klima, o němž se před nedávnem intenzivně debatovalo v německém Bonnu. Diskuse se zúčastnili představitelé téměř dvou set zemí světa. Cílem bylo vylepšení plánů, souvisejících se změnou klimatu, a dospět k celosvětové klimatické dohodě.

Jeden z čelných představitelů společnosti Alstom, Gian Luca Erbacci, v souvislosti s objednávkou vlakových souprav na vodíkový pohon uvedl, že jde o průlom v železniční dopravě a o významný krok směrem k čisté dopravě. Jde totiž o světově první projekt, v rámci něhož by mělo dojít k nahrazení naftových vlakových souprav pro osobní dopravu za vodíkové, jejichž výhodou jsou nulové emise skleníkových plynů. Jediným "odpadním" produktem jakéhokoli dopravního prostředku na vodíkový pohon je totiž nic než obyčejná voda respektive vodní pára.

Vodíkový pohon je v současné době možná zcela neprávem upozaďován, zatímco protěžovány jsou především elektromobily. Vodíková vozidla se ale obejdou jak bez nákladné výstavby nezbytné, dostatečně husté sítě dobíjecích stanic, tak především i bez drahé výroby lithium-iontových baterií. Tyto baterie totiž předpokládají jednak těžbu lithia, která ničí přírodu v místě těžby, jednak vyžadují určitou elektroniku, a navíc, poté, co baterie doslouží, musí být ekologicky zlikvidována, neboť je toxická. Vodík oproti tomu disponuje řadou výhod: Lze ho skladovat v tlakových lahvích, podobných těm, které známe u aut na LPG či LNG. A hlavně, výzkum v posledních letech značně pokročil. Byly totiž už objeveny nové a levnější způsoby výroby vodíku, než je klasická elektrolýza, popisovaná ve školských učebnicích chemie. O těchto nových způsobech jsme psali v našich předchozích článcích. Každopádně několik prvních "vodíkových" vlaštovek se objevilo už i v automobilovém průmyslu: Toyota vyvíjí vodíková nákladní auta, Honda na vodík také nezanevřela a vyvíjí svá vlastní auta s vodíkovými články. A existují projekty jako třeba Hesla, kde "H" znamená "vodík" a zbytek označení má připomínat Teslu.

Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Favorizovaným nástupcem Muska na pozici předsedy správní rady Tesly je mediální magnát James Murdoch

Ilustrativní obrázek

Elon Musk byl SEC obviněn z manipulace s trhem; nakonec se dohodl na mimosoudním trestu

Ilustrativní obrázek

Yahoo se pouští do světa kryptoměn, z trhu mizí spekulanti sázející na pokles a druhá šance pro Bitcoinové ETF

Ilustrativní obrázek

Tesla je vyšetřována i americkým Ministerstvem spravedlnosti, píše Bloomberg

Ilustrativní obrázek

Hlavní účetní společnosti Tesla překvapivě odchází

Ilustrativní obrázek

Mercedes přichází s elektromobilem, pro Teslu špatná zpráva



Čti více
Ilustrativní obrázek

Důvěra německých finančních trhů v tamní ekonomiku klesá

Ilustrativní obrázek

Letošní úroda je podprůměrná. Nedařilo se obilovinám, bramborám, cukrovce ani máku

Ilustrativní obrázek

Zlomový okamžik pro rozluku EU a VB již tento týden?

Ilustrativní obrázek

Investice do diamantů vstupují do nové éry díky „Diamantové destičce“

Ilustrativní obrázek

Průmyslová výroba v eurozóně na konci léta opět ožila

Ilustrativní obrázek

Slabší zářijová inflace v USA pokračující zvyšování sazeb neohrozí

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.