V ČR zdražily potraviny a drogerie téměř nejvíce z celé Evropy

14:13 | fa ra | Diskuze

Ve třetím čtvrtletí loňského roku zdražily potravinářské a drogistické výrobky v Česku téměř nejvíc v Evropě. Na dnešním Retail Summitu v Praze to řekl Karel Týra z analytické společnosti Nielsen.

Ilustrativní obrázek
Foto: W4T

Tržby za mléčné produkty stouply loni ve třetím čtvrtletí o 11,6 procenta, alkoholu o 5,3 procenta a sladkostí o 5,5 procenta. Cenová hladina v ČR stoupla u tohoto sortimentu o 6,1 procenta meziročně, zatímco objem prodeje klesl o 0,9 procenta. Celková inflace v ČR loni v průměru stoupla o 2,5 procenta, což je nejvíc za posledních pět let.

"V letech 2015 a 2016 vývoj cenové hladiny stagnoval. Od posledního čtvrtletí roku 2016 vidíme nárůst, který je docela dramatický. Ve třetím kvartále je to již více než šest procent ve srovnání s obdobím o rok předtím. To samozřejmě má vliv i na to, kolik lidé jsou ochotni zboží spotřebovat," uvedl Týra.

Češi podle něj také více kupují kvalitnější potraviny. "U potravin to není tak ani o objemu, protože spotřebováváme přibližně stejně, ale podílí se na tom z části inflace. A určitě je patrný posun ke kvalitnějším typům potravin, mnohdy českým výrobkům, což sebou nese nějaké cenové navýšení," uvedl ředitel kvality společnosti Ahold Pavel Mikoška.

Podle obchodního ředitele Kofoly Martina Mináře byl růst cenové hladiny částečně způsoben zdražením produktů. "Výrazně větším důvodem bude právě to, že rostou (prodeje) některých kategorií zboží na úkor jiných. Například džusy a energetické drinky rostou výrazně rychleji než třeba ochucené vody," dodal. Více se také prodávají tzv. on-the-go formáty jako jsou třeba plechovky na úkor dvoulitrových balení.

Češi jsou spolu se Slováky lídry v Evropě pokud jde o nákup zboží ve slevách. V loňském třetím čtvrtletí bylo 54 procent tržeb za rychloobrátkové zboží v Česku získáno v rámci slevových akcí. Na Slovensku to bylo 56 procent. Ve Velké Británii to je 34 procent a v Německu 21 procent.

Opačná situace je u prodejů zboží vlastních značek. Nákupy zboží prodávaného pod privátními značkami obchodních řetězců činí v ČR 19 procent v případě potravin a rovněž 19 procent u drogerie a dlouhodobě se nemění. V Německu dosahují tyto prodeje 43 respektive 37 procent.

Retail Summit je konferencí pro účastníky obchodního trhu. Na jeho přípravě se podílejí Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, Vysoká škola ekonomická v Praze a společnost Blue Events. Minulého ročníku se podle pořadatelů zúčastnilo 1111 obchodníků a jejich dodavatelů.

Zdroj:čtk
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Polský trh práce ukáže míru napětí, Maďaři sazby nezmění

Ilustrativní obrázek

Turecká lira se drží i přes nezměněné sazby

Ilustrativní obrázek

Euro býci potřebují víru

Ilustrativní obrázek

USA: Inflace (y/y) dle CPI v listopadu v souladu s očekáváním na 2,2 %, jádrová inflace totožná

Ilustrativní obrázek

Komentář ČNB k listopadovým inflačním datům

Ilustrativní obrázek

Meziroční růst cen mírně zpomalil, meziměsíčně inflace vzrostla



Čti více
Ilustrativní obrázek

Americké akcie mírně oslabují

Ilustrativní obrázek

Wall Street posiluje

Ilustrativní obrázek

Komodity investory přitahují, přesto sázka na ně mnohým nevychází

Ilustrativní obrázek

Obchodování na zámořských trzích

Ilustrativní obrázek

Index DAX v úvodu seance ztrátový

Ilustrativní obrázek

Asie i Austrálie v červených číslech; ani projev čínského prezidenta tamnním akciím nenapomohl

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.