Už ne pouze elektromobily. Americká NASA zveřejnila projekt série letadel na plně elektrický pohon

28.06.2016 11:44 | wa pe | Diskuze

NASA vyvíjí letadlo se 100% elektrickým pohonem a funkční prototypy již má k dispozici i Boeing a Airbus. Nastává nová éra letectví?

Foto: Public Domain

 

Rychlá doprava osob a zboží po celém světě díky letecké dopravě je vnímána jako jeden z největších úspěchů 20. století, mnozí se však ptají, zdali cena, kterou za ni lidstvo platí, není přeci jen příliš vysoká. Profesor Niko Paech z Katedry produkce a životního prostředí na německé Carl von Ossietzky Universität Oldenburg označuje leteckou dopravu za vůbec nejtěžší zločin proti životnímu prostředí, kterého se jednotlivec dnes může legálně dopustit. V rámci jednoho letu z Mnichova do New Yorku a zpět vypustí dopravní letadlo v průměru emise o objemu 4,2–4,5 tuny CO2 na každého jednotlivého pasažéra. V případě letu na Nový Zéland a zpět je to dokonce 14,5 tuny CO2 na osobu. Odhady uznávaných klimatologů přitom počítají s tím, že pro zastavení nebo alespoň výrazné zpomalení globálního oteplování by takzvaná uhlíková stopa jednotlivce, spotřebované služby a zboží v přepočtu na CO2 emise, neměla přesáhnout 2,7 tuny ročně. 

Ve snaze snížit negativní vliv letecké dopravy na životní prostředí při současném zachování dnešních nákladů investují  výzkumné organizace po celém světě nemálo úsilí i financí na vývoj efektivnějších leteckých motorů i zcela nových alternativ.

Americký úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) nedávno ohlásil vývoj nového letounu pod označením X-57 Maxwell vybaveného hned 14 elektromotory, které by měly umožnit dosáhnutí rychlosti až 281,6 km/h, což je podstatně více než u současné elektrické konkurence. Zatímco tento první prototyp bude mít dostatek místa pouze pro samotného pilota, další plánované stroje by již měly mít prostor pro pasažéry a náklad. Zástupci NASA prohlásili, že prototyp by měl v praxi názorně demonstrovat pokročilé letecké technologie pro snižování emisí, spotřeby a hluku.  V NASA doufají, že prototyp také pomůže rychlejšímu přijetí předpisů pro tento typ strojů.

Plně elektrická letadla dnes mohou létat pouze v rámci testování, jelikož s jejich komerčním využitím prozatím platná regulace letecké dopravy v Evropě ani v USA nepočítá.  Na to ostatně doplatila i česká společnost Evektor-Aerotechnik z Kunovic, která byla připravena nabídnout zákazníkům letadlo na elektrický pohon již v polovině minulého roku, výrobu však zhatily neexistující předpisy pro jiné než spalovací motory.

Nové elektrické letouny NASA jsou součástí 10letého programu pod názvem New Aviation Horizons dotovaného částkou 790 milionů USD. NASA není rozhodně první, kdo se na tomto poli snaží s předstihem prosadit, kromě již zmíněné české firmy Evektor, jsou to výrobci Airbus se svým sportovním letounem E-Fan, který již přeletěl kanál La Manche, a také Boeing, který má už za sebou zkoušky svého hybridního letounu a nepilotovaného solárního stroje.

Cílem těchto a podobných strojů je především omezení emisí CO2, zkrácení doby letu a nižší provozní náklady. Zatímco první komerční verze E-Fan by měla vzlétnout už v příštím roce, X-57 čekají ještě léta testování předtím, než se bude moci zapojit do standardního letového provozu.  

Zdroj:Oilprice, Redakce
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrační foto

China Eastern Airlines koupí desetiprocentní podíl v aerolinkách Air France-KLM

NASA přišla na způsob, jak snížit dobu letu na polovinu. Má revoluční design pro nadzvuková letadla

Aero Vodochody a Česká zbrojovka. Firmy světového kalibru

Ilustrační foto

Ryanair překvapila analytiky výbornými hospodářskými výsledky

Zákaz počítačů na palubě letadel byl zrušen

Ilustrační foto

Air France může spustit nové nízkonákladové, odbory jí to dovolily



Čti více

Spojené státy zaznamenaly růst exportu uhlí

Výsledky American Airlines příjemně překvapily analytiky

Merck svými hospodářskými výsledky analytiky příjemně překvapil

Švýcarský frank v tomto týdnu prodělává největší oslabení za poslední dva roky

Baidu zaznamenal první zisk za poslední tři roky

Credit Suisse v druhém čtvrtletí zvýšila zisk i tržby

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.