Upcyklace dobývá českou e-commerce

14:14 | E V | Diskuze

Trh s repasovanými produkty má v České republice podle společnosti Shoptet hodnotu přesahující 300 milionů korun.

Ilustrativní obrázek
Foto: public

Mezi nejoblíbenější produkty patří notebooky a mobilní telefony značky Apple. Obliba recyklovaných výrobků je na vzestupu také u oblečení. Na situace, kdy průměrný Čech ročně vyprodukuje až 16 kilogramů textilního odpadu, se snaží reagovat velké koncerny i tuzemské značky. Vzniká dokonce i nový trend pronájmu oblečení. Pro budování udržitelného byznysu se ideálním nástrojem stává e-commerce.

Obliba recyklovaných a repasovaných produktů stoupá, a společně s ní přibývá také internetových obchodů, které je nabízejí. Podle společnosti Shoptet, největší tuzemské platformy pro tvorbu a provoz e-shopů, má trh s repasovanými věcmi hodnotu přibližně 300 milionů korun.

 

Notebooky a telefony vedou

Nejčastějším sortimentem v kategorii repasovaných produktů je elektronika, a to zejména notebooky, které často kupují rodiče dětem. Meziročně o více než 160 % také vzrostla poptávka po mobilních telefonech, především značky Apple. Mezi největší obchodníky s repasovanými přístroji v Česku patří e-shopy pocitarna.cz, r-pass.cz a pocitace24.cz. „Specializované e-shopy přebírají hlavně zařízení po odpisech z větších firem, které je prodávají za deset až dvacet procent původní ceny. Po repasi mohou tato zařízení dál dobře sloužit především jednotlivcům, u nichž o ně pozorujeme stále stoupající zájem,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

 

Většina textilu z kontejnerů se znovu použije

Podobně se některé společnosti, například česká Forewear, snaží reagovat na nárůst odpadu z použitého oblečení. Ten může u průměrného Čecha za rok činit až 16 kilogramů. Použité oblečení Forewear a další shromažďují prostřednictvím speciálních kontejnerů rozmístěných ve více než 3300 obcích. Právě zde končí až polovina „odpadového“ textilu, ze kterého se po ručním roztřídění znovu využije až 90 %. Recyklované oblečení potom končí v prodejnách společensky odpovědné módy, ve firmách nebo v charitativních organizacích.

 

Velké značky poskytují i pronájem oblečení

Alternativní odpovědí na produkci textilního odpadu se stává také pronájem oblečení. O tento nový zahraniční trend se začínají zajímat i velcí hráči na globálním trhu s módou. „Pronájem oblečení se platí paušálně jednou za měsíc a jeho cena se pohybuje kolem 60 až 80 dolarů. Podobných projektů bude přibývat a brzy si najdou cestu i do Česka. E-shopy jsou pro ně ideálním řešením, protože nabízejí chytré nástroje sběru i prodeje, které navíc umí rychle propojit zákazníky. Na cestě k udržitelnosti by e-commerce mohla brzy i u nás hrát prim,“ dodává Miroslav Uďan ze Shoptetu.

 

Více informací o české e-commerce naleznete zde: https://www.ceska-ecommerce.cz/

Zdroj:Roman Macháček, Dark Side a.s.
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Zánovních vozů meziročně ubylo, hlavně kvůli Covidu a zastavení výroby

Ilustrativní obrázek

Novinky v mobilním bankovnictví Raiffeisenbank

Ilustrativní obrázek

Rostou ceny nemovitostí, výše hypoték a přes nižší úroky i splátky úvěrů

Ilustrativní obrázek

Kaufland svým zaměstnancům poděkuje odměnou ve výši 55 milionů korun

Ilustrativní obrázek

15 tipů na snížení nákladů na energie ve firmách

Ilustrativní obrázek

Schválení paušální daně



Čti více
Ilustrativní obrázek

Německý DAX spolu s Evropou míří do červených čísel

Ilustrativní obrázek

Asijské trhy převážně rostly

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS ke spotřebnímu chování Čechů

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.