„Momentálně to vychází tak, že battery pack by mohl mít asi o dvacet procent vyšší kapacitu, než ten, který má Tesla,“ říká český vynálezce Jan Procházka

14:55 | Ivo Horváth | Diskuze

Patrony opatřené nanosměsí – tak by se dal popsat základ inovačních a největších monočlánků na světě v podání společnosti HE3DA a jejího vynálezce Jana Procházky.

Ilustrační obrázek
Foto: HE3DA

Nové baterie vydrží zkrat i další způsoby drsného zacházení, které znamenají pro klasické lithiové zdroje automaticky konec životnosti. Elektrody baterií HE3DA jsou navíc opatřeny nehořlavým separátorem a jsou například vhodné pro energetiku – i pro větší zdroje se dnes využívají místo baterií jako má HE3DA tisíce miniaturních článků známých z malých spotřebičů.

O přednostech nových baterií, které také mimo jiné nepotřebují žádnou složitou řídící elektroniku a oproti alternativě jsou až o polovinu levnější, jsme hovořili s duchovním otcem Janem Procházkou.

 

Jak je vaše baterie konkurenceschopná? Je postavena na zcela jiném principu, než lithiové články s běžně rozšířenou technologií… Mohla by vaše články využívat například Tesla Motors, nebo další výrobci, kteří vyrábějí auta ve velkém? Proč vaše technologie ještě nenalezla širší uplatnění?

Já bych byl celkem opatrný. My máme nějaké finanční zdroje, Tesla má nějaké finanční zdroje, samozřejmě trochu soutěžíme. My jsme navíc zahájili experimentální náběh výroby dříve, než Tesla. Oni staví továrnu na baterie už tři roky, my jsme postavili během čtyř měsíců. My máme výhodu, že dokážeme vyrábět na mnohem menší ploše. Nemáme sice tak superiorní hustotu energie na článek, jako oni, ale když začnete stavět moduly, tak je zase výhoda na naší straně. Neexistuje univerzální baterie pro všechna použití. Ve výzkumu letos chceme vytvořit battery pack pro elektromobil, letošní rok je v podstatě zaměřený na automobilový průmysl. Výroba je zase orientovaná na to, aby zvládla produkovat správně a plně automaticky baterie pro ukládání energií.

 

Pokud máte vývoj v oblasti elektromobility – spolupracujete v tomto směru už s nějakým výrobcem elektromobilů?

Zájem je, ale na vývoji zatím pracujeme sami. Momentálně to vychází tak, že battery pack by mohl mít asi o dvacet procent vyšší kapacitu, než ten, který má Tesla.  

Jan Procházka, nar. 1961, v 80. letech vystudoval VŠCHT a v roce 1987 emigroval do Německa, později do USA, kde se zaměřil na vývoj lithiových nanomateriálů použitelných k výrobě nové generace vysokovýkonných baterií. Po návratu do České republiky Jan Procházka založil společnost HE3DA s.r.o. a se svým týmem rozvinul technologii 3D akumulátorů.

Moderní elektromobily využívají v hojné míře takzvanou rekuperaci, kdy se z pohybové energie vyrábí zpět elektrická například při brždění – problémem ale je, že přepnutí z režimu vybíjení do režimu nabíjení chvíli trvá – jak na tom jsou v tomto směru vaše baterie?

Z tohoto důvodu se využívají takzvané superkapacitory. Ani ty nejlepší baterie se v jednotkách milisekund nedokážou do režimu rekuperace přepnout. „Response time“, v rámci kterého se baterie změní z režimu vybíjení do režimu nabíjení, je v řádu desítek milisekund a tento čas je podobný, jako u různých jiných baterií. U baterií HE3DA s elektrodami 1mm silnými činí rychlost přepnutí (response time) 40ms. Superkapacitory mají trochu lepší rychlost – a jedná se u nich o jednotky milisekund. Superkapacitor přitom není stavěn pro ukládání velkých objemů energie, ale právě pro rychlé pojímání energie při rekuperaci.

 

Nejen autoprůmyslem hýbou inovace. Jak vidíte budoucnost baterií v oblasti letectví? Letadlo se solárními panely nedávno oblétlo svět…

V letectví elektřinu jako pohonnou jednotku moc nevidím, spíš předpokládám, že dojde k nahrazení těžkých olověných akumulátorů sloužících k pohonu palubní techniky. V letectví je nejvíce kritickým parametrem bezpečnost. A právě my máme ve srovnání s ostatními naprosto bezpečnou baterii. U nás nehrozí nebezpečí vznícení.

 

Jaké baterie naopak vyvíjet nechcete?

Například nás vůbec nezajímají baterie pro elektroniku, zajímáme se spíše o větší zdroje. Se 48 volty chceme jít do nové generace automobilů. Jednáme dnes dokonce s některými partnery z oblasti automobilového průmyslu, kteří mají zájem na tom změnit v současnosti využívaných 12 voltů v automobilech na 48 voltů. Myslím, že v tomto směru je dokonce už i konsensus mezi automobilkami. Momentálně je to ve stadiu, kdy už se hledá jen nejlepší baterie. A nepochybně o nás v příštím roce uslyšíte. A co se týká tzv. trakčních baterií, tak na těch teprve pracujeme.

 

Líbil se vám článek?
+1 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Více než tři čtvrtiny společností nevyužívají růstové příležitosti v dodavatelském řetězci, zjistila nová zpráva Accenture

Ilustrativní obrázek

Tomáš Lébl, analytik skupiny AXA ČR a SR: Měnová politika eurozóny se nejspíš bude i nadále deformovat

Ilustrativní obrázek

Bojíte se létání? Odborník radí, jak se strachu postavit

Ilustrativní obrázek

MultiSport Index: Češi se hýbou pravidelně

Ilustrativní obrázek

Do BSC nastupuje Lubomír Tomány, bude řídit rozvoj bankovního operačního systému



Čti více
Ilustrativní obrázek

Asijsko-pacifické indexy se vyvíjejí smíšeně

Ilustrativní obrázek

Akciové portfolio Baupost Group: Jaké akcie ve 3Q prodával a kupoval Seth Klarman?

Ilustrativní obrázek

Akciové portfolio Bridgewater Associates: Jaké akcie ve 3Q kupoval Ray Dalio?

Ilustrativní obrázek

Německý DAX otevírá s kosmetickou ztrátou

Ilustrativní obrázek

Asijské trhy obchodovaly smíšeně

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.