Tesla + Hydrogen = Hesla. Tesla má vodíkový pohon

09:58 | Ne Ro | Diskuze

Nizozemský dodavatel zemního plynu Holthausen Group přestavěl elektromobil Model S od společnosti Tesla Inc. (TSLA) tak, že nyní může jezdit jak na elektřinu z baterie, tak i na vodík.

Foto: Zero Emission Resource Organisation

Elektromobil Tesla Model S společnost Holthausen Group doplnila ještě o několik dalších komponent, které byly nezbytné pro zabudování vodíkového pohonu. Akci nazvala "Project Hesla". Vytvořené vozidlo na hybridní pohon má více dvojnásobnou dojezdovou vzdálenost (1000 km), než jakou má nejlevnější Model S.

Tesla + Hydrogen = Hesla

Elektromobil Tesla Model S je momentálně jedním z nejznámějších elektromobilů na trhu. Nejlevnější verze 75D tohoto elektromobilu, která však pro běžného spotřebitele není nikterak levná, má dojezdovou vzdálenost na jedno nabití 416 km. Dojezdové vzdálenosti dražších verzí 100D a P100D mají dojezdové vzdálenosti 539 km respektive 506 km. A co když jste v situaci, kdy chcete cestovat dál, než jaká je dojezdová vzdálenost vašeho elektromobilu? Samozřejmě můžete vyhledat nejbližší rychlodobíjecí stanici - což obzvláště v našich zeměpisných šířkách je mnohdy nesnadné. Proto může být vysloveně praktické jet raději vhodným hybridním vozidlem a mít s sebou trochu stlačeného vodíku.

Společnost Tesla Inc. se přestavby svého elektromobilu na vodíkový hybrid nezúčastnila. Proto Model S, na němž k zabudování hybridního vodíkového pohonu došlo, bylo získáno z druhé ruky. Ačkoli nám řada článků sugerovala, že pohon elektromobilů je naprosto jednoduchý a sestává - narozdíl od spalovacích motorů na fosilní paliva jen z několika málo součástek - inženýr provádějící přestavbu elektromobilu, Max Holthausen, si to nemyslí a systém vozidla Model S nazývá "jedním velkým bludištěm". Holthausenovi se ale nakonec přeci jen podařilo vyvinout a následně implementovat schůdné řešení. Bylo to však poměrně složité.

Výsledkem spolupráce několika znalých inženýrů je hybrid Hesla, jenž může využívat dvou zdrojů energie: elektřiny z vestavěné baterie a vodíku z tlakové láhve, dodatečně instalované do elektromobilu.  Teoreticky zní všecko jednoduše, nicméně zabudovat vodíkový pohon do elektromobilu Tesla rozhodně nelze považovat za snadné: Vodík + kyslík = voda + energie.  Výsledkem zabudování vodíkového pohonu do elektromobilu Model S Tesla bylo zvýšení dojezdové vzdálenosti na 1000 kilometrů.

Představuje vodíkový pohon vhodnou alternativu k autům na fosilní paliva?

Vodík disponuje obrovským potenciálem stát se masově užívanou alternativou jak k autům na fosilní paliva, tak i k elektromobilům. Vyrobení elektrolytu i elektrod je poměrně snadné, nicméně doporučuje se raději na vlastní pěst neexperimentovat. Ti  šikovnější z vás by třeba mohli přijít na to, že lze s určitou dávkou zručnosti přestavět na vodíkový pohon své auto doma, čímž by zhatili rodící se elektromobilový megabyznys; no a ti méně šikovní by mohli během experimentování s vodíkem přijít k újmě na zdraví.

Zabudování vodíkového pohonu už i tak dost drahý elektromobil Model S od Tesla Inc. ještě prodražilo. Pořizovací cena Modelu S je totiž 79500 USD a jeho přestavba na vodíkový pohon stála 58000 USD. Dalším současným problémem je i to, že zatímco dobíjecí elektrostanice rostou (třeba v USA) jako houby po dešti,  v celých Spojených státech je momentálně jen 39 stanic, umožňující načerpat vodík pro pohon svého auta. Většina z nich je v Kalifornii. Jen dvě jsou v Jižní Karolině, jedna v Connecticutu a jedna v Massachusetts.

Holthausen nicméně nehledě na tyto počáteční nesnáze spatřuje ve vodíkovém pohonu velkou budoucnost. V rámci projektu Hesla zamýšlí nejprve zdokonalit svůj prototyp vozidla na vodíkový pohon, A pokud  budou následné výsledky jeho testování příznivé, mohly by podnítit větší počet technologických nadšenců, aby se taktéž zapojili do vyvíjení aut na vodíkový pohon. V této souvislosti je určitě dobré zmínit, že i některé tradiční automobilky vyvíjejí auta na vodíkový pohon: Honda osobní automobily, Toyota dokonce nákladní a Mercedes-Benz SUV.

Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Autonomní vozy, umělá inteligence, ale i kvantové počítače a kyborgové. Jak bude vypadat svět v roce 2118?

Ilustrativní obrázek

Volkswagen hlásí za rok 2017 zvýšené prodeje

Ilustrativní obrázek

Ferrari pracuje na elektrické superkáře

Ilustrativní obrázek

Pesimistův průvodce roky 2018–2028. Co nejhoršího může investory potkat v příští dekádě a jak se připravit

Ilustrativní obrázek

Masivní rozšíření elektromobilů? Zapomeňte. Poblouznění naráží na kobaltovou realitu

Ilustrativní obrázek

Baterie nové generace by mohla ohrozit byznys společnosti Tesla



Čti více
Ilustrativní obrázek

Bank of Japan letos nezačne s utahováním své měnové politiky, shodují se ekonomové

Ilustrativní obrázek

Uniklá ropa z tankeru u břehů Číny vytvořila čtyři ropné skvrny, zabírají plochu 100 km čtverečních

Ilustrativní obrázek

Ranní zpráva z finančního trhu 18.1.2018

Ilustrativní obrázek

Shell a BP začnou kupovat libyjskou ropu

Ilustrativní obrázek

Forex analytici z BTMU o páru GBP/USD a o Swexitu

Ilustrativní obrázek

Lithiové akcie se dnes chovají různě

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.