Tesla + Hydrogen = Hesla. Tesla má vodíkový pohon

09:58 | Ne Ro | Diskuze

Nizozemský dodavatel zemního plynu Holthausen Group přestavěl elektromobil Model S od společnosti Tesla Inc. (TSLA) tak, že nyní může jezdit jak na elektřinu z baterie, tak i na vodík.

Foto: Zero Emission Resource Organisation

Elektromobil Tesla Model S společnost Holthausen Group doplnila ještě o několik dalších komponent, které byly nezbytné pro zabudování vodíkového pohonu. Akci nazvala "Project Hesla". Vytvořené vozidlo na hybridní pohon má více dvojnásobnou dojezdovou vzdálenost (1000 km), než jakou má nejlevnější Model S.

Tesla + Hydrogen = Hesla

Elektromobil Tesla Model S je momentálně jedním z nejznámějších elektromobilů na trhu. Nejlevnější verze 75D tohoto elektromobilu, která však pro běžného spotřebitele není nikterak levná, má dojezdovou vzdálenost na jedno nabití 416 km. Dojezdové vzdálenosti dražších verzí 100D a P100D mají dojezdové vzdálenosti 539 km respektive 506 km. A co když jste v situaci, kdy chcete cestovat dál, než jaká je dojezdová vzdálenost vašeho elektromobilu? Samozřejmě můžete vyhledat nejbližší rychlodobíjecí stanici - což obzvláště v našich zeměpisných šířkách je mnohdy nesnadné. Proto může být vysloveně praktické jet raději vhodným hybridním vozidlem a mít s sebou trochu stlačeného vodíku.

Společnost Tesla Inc. se přestavby svého elektromobilu na vodíkový hybrid nezúčastnila. Proto Model S, na němž k zabudování hybridního vodíkového pohonu došlo, bylo získáno z druhé ruky. Ačkoli nám řada článků sugerovala, že pohon elektromobilů je naprosto jednoduchý a sestává - narozdíl od spalovacích motorů na fosilní paliva jen z několika málo součástek - inženýr provádějící přestavbu elektromobilu, Max Holthausen, si to nemyslí a systém vozidla Model S nazývá "jedním velkým bludištěm". Holthausenovi se ale nakonec přeci jen podařilo vyvinout a následně implementovat schůdné řešení. Bylo to však poměrně složité.

Výsledkem spolupráce několika znalých inženýrů je hybrid Hesla, jenž může využívat dvou zdrojů energie: elektřiny z vestavěné baterie a vodíku z tlakové láhve, dodatečně instalované do elektromobilu.  Teoreticky zní všecko jednoduše, nicméně zabudovat vodíkový pohon do elektromobilu Tesla rozhodně nelze považovat za snadné: Vodík + kyslík = voda + energie.  Výsledkem zabudování vodíkového pohonu do elektromobilu Model S Tesla bylo zvýšení dojezdové vzdálenosti na 1000 kilometrů.

Představuje vodíkový pohon vhodnou alternativu k autům na fosilní paliva?

Vodík disponuje obrovským potenciálem stát se masově užívanou alternativou jak k autům na fosilní paliva, tak i k elektromobilům. Vyrobení elektrolytu i elektrod je poměrně snadné, nicméně doporučuje se raději na vlastní pěst neexperimentovat. Ti  šikovnější z vás by třeba mohli přijít na to, že lze s určitou dávkou zručnosti přestavět na vodíkový pohon své auto doma, čímž by zhatili rodící se elektromobilový megabyznys; no a ti méně šikovní by mohli během experimentování s vodíkem přijít k újmě na zdraví.

Zabudování vodíkového pohonu už i tak dost drahý elektromobil Model S od Tesla Inc. ještě prodražilo. Pořizovací cena Modelu S je totiž 79500 USD a jeho přestavba na vodíkový pohon stála 58000 USD. Dalším současným problémem je i to, že zatímco dobíjecí elektrostanice rostou (třeba v USA) jako houby po dešti,  v celých Spojených státech je momentálně jen 39 stanic, umožňující načerpat vodík pro pohon svého auta. Většina z nich je v Kalifornii. Jen dvě jsou v Jižní Karolině, jedna v Connecticutu a jedna v Massachusetts.

Holthausen nicméně nehledě na tyto počáteční nesnáze spatřuje ve vodíkovém pohonu velkou budoucnost. V rámci projektu Hesla zamýšlí nejprve zdokonalit svůj prototyp vozidla na vodíkový pohon, A pokud  budou následné výsledky jeho testování příznivé, mohly by podnítit větší počet technologických nadšenců, aby se taktéž zapojili do vyvíjení aut na vodíkový pohon. V této souvislosti je určitě dobré zmínit, že i některé tradiční automobilky vyvíjejí auta na vodíkový pohon: Honda osobní automobily, Toyota dokonce nákladní a Mercedes-Benz SUV.

Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Společnost Tesla údajně plánuje v Číně továrnu s výrobní kapacitou 500 000 automobilů ročně

Ilustrativní obrázek

Tesla dosáhla svého cíle

Ilustrativní obrázek

Češi vyvinuli unikátní rychlonabíječky pro elektromobily. Infrastrukturu dobíjecích stanic chtějí budovat celosvětově

Ilustrativní obrázek

Elon Musk: Umístit Gigafactory v Německu by mělo smysl

Ilustrativní obrázek

Tesla v rámci restrukturalizace propustí 9 % zaměstnanců

Ilustrativní obrázek

Tesla po včerejších pozitivních výrocích Elona Muska poskočila o skoro 10 %



Čti více
Ilustrativní obrázek

Nezdar měn rozvíjejících se trhů

Ilustrativní obrázek

Okurková sezóna v ekonomice i na trzích

Ilustrativní obrázek

Bližší pohled na inflaci v eurozóně za červen 2018

Ilustrativní obrázek

Benzín a nafta již brzy zlevní

Ilustrativní obrázek

České PPI potvrdí dále sílící inflační tlaky

Ilustrativní obrázek

Trump plánuje otevřít druhou ropnou frontu proti OPEC. Dočkáme se poklesu cen?

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.