Tendr na výběr nového provozovatele mýta provází pochybnosti

12:31 | fa ra | Diskuze

Nadační fond proti korupci považuje podmínky miliardového mýtného tendru za diskriminační pro některé uchazeče. Podal proto stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Ilustrační foto
Foto: Carlos Sardá

Požadavky ministerstva dopravy podle fondu mohou nahrávat konkrétním společnostem a příliš omezují počet možných uchazečů. V tiskové zprávě to dnes oznámil fond.

"Způsob vymezení a míra detailu, jakými jsou kvalifikační předpoklady v zadávací dokumentaci zachyceny, budí oprávněné obavy, že jsou sepsány ´na míru´. Požadavky na reference a praxi zaměstnanců uchazečů jsou bezdůvodně vymezeny diskriminačním způsobem," uvedl ve zprávě fond, za jehož založením stojí miliardář Karel Janeček.

Podle fondu je zneklidňující rovněž fakt, že s vypsáním řízení v hodnotě 29 miliard korun ministerstvu radí společnost Deloitte, která stála i za přípravou původního mýtného tendru z doby před deseti lety. Poukázal rovněž na skutečnost, že firmu Deloitte vybral úřad v roce 2016 za poradce bez výběrového řízení, za což dostal od ÚOHS čtvrtmilionovou pokutu.

Do mýtného tendru se nakonec přihlásili pouze čtyři uchazeči, přestože ministerstvo dopravy počítalo s pěti až sedmi. Sedm uchazečů pak podle fondu měla garantovat ministerstvu samotná společnost Deloitte, která podobu zadávacích podmínek vypracovala.

U dvou uchazečů fond rovněž upozornil na to, že mohou své nabídky koordinovat. Jde o společnosti National Toll Payment Services a T-Systems, které spolupracují při výběru maďarského mýta.

Nový výběrčí mýta vzešlý z kritizovaného výběrového řízení má začít systém spravovat po roce 2019. Kromě nadačního fondu na podmínky tendru nedávno upozornilo i francouzské velvyslanectví v Praze, která na ministerstvu tlumočila výhrady francouzských společností. Samotného tendru se pak žádná společnost z Francie neúčastní.

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007. Za deset let se z mýtného získalo 77,5 miliardy korun, loni to bylo 9,89 miliardy korun. Náklady na provoz činí zhruba 1,5 miliardy korun ročně.

Jednotný celostátní mikrovlnný systém podobně jako v Česku funguje v pásu zemí od Itálie přes Rakousko, Polsko a Bělorusko. Naopak satelitní systém využívají Německo, Slovensko, Maďarsko a částečně Belgie, která jej kombinuje s mikrovlnou variantou.

Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Ministerstvo dopravy podalo rozklad proti rozhodnutí ve věci mýtného tendru

Ilustrativní obrázek

Česmad vyzývá stát, aby vypsal nový tendr na systém výběru mýta

Ilustrativní obrázek

ÚOHS zrušil výběr vítěze tendru na mýtné

Ilustrativní obrázek

ÚOHS loni uložil za kartely a dominanci pokuty 383 mil. Kč, nejvyšší pokutu dostaly České dráhy

Ilustrativní obrázek

Do tendru na výběr mýta se přihlásili všichni dříve avizovaní zájemci

Ilustrativní obrázek

Iveco uspělo u ÚOHS. Úřad zakázal pražskému dopravnímu podniku uzavřít kontrakt na 300 autobusů



Čti více
Ilustrativní obrázek

Akciový výhled. Potenciál směrem vzhůru v nejbližším období zůstává otazníkem

Ilustrativní obrázek

Euroskupina se dnes zaměří na Řecko

Ilustrativní obrázek

Index Dow Jones nakonec uzavřel seanci ztrátou -0,17% na 24657,8 b.

Ilustrativní obrázek

Ceny na čerpacích stanicích začaly klesat. Výraznějšímu snížení cen brání slabá koruna

Ilustrativní obrázek

Německý DAX uzavřel v kladném teritoriu, hlavním tahounem byl výrobce automobilů Volkswagen

Ilustrativní obrázek

Pražská burza mírně posílila, Kofola po úpisu -17 %

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.