Tělo i vzpomínky na objednávku? Genové manipulace budou dalším krokem v evoluci člověka, tvrdí vizionář

11:58 | wa pe | Diskuze

Technologie editace genů otevírá lidstvu netušené možnosti. Díky ní bude možné nejenom utvářet vnější životní prostředí do nebývalé míry, ale také měnit nás samotné a to včetně jednotlivých vzpomínek, tvrdí známý vizionář a podnikatel Juan Enriquez

Foto: typographyimages

Zakládající ředitel projektu Life Sciences a výkonný ředitel Excel Venture Management, Juan Enriquez vystoupil na letošním setkání World Government Summit s příspěvkem o technologii editaci genů a jejích dopadů na člověka. Zatímco někteří vizionáři jako například Ray Kurzweil se domnívají, že lidstvo se v budoucnu vydá cestou spojení s umělou inteligencí, Enriquez se zaměřil na manipulace s naší genetickou výbavou.  Stejně jako první náznaky umělé inteligence i editace genů už není jen obsahem sci-fi románů a filmů. První terapie proti rakovině založené na manipulaci s geny pacientů (CRISPR) jsou již na světě a chystají se jejich klinické testy na lidech.

Enriquez načrtává budoucnost, ve které budeme moci plně přetvářet naše životní prostředí, faunu i flóru, tak jak se nám zlíbí. „Nástroje jako CRISPR nám v reálném čase umožňují editovat život ve velkém měřítku. Přepisujeme pro naše účely věty, kterými je psán sám život,“ uvedl Enriquez.  Lidstvo se díky těmto technologiím vyváže z dosavadního vývojového principu náhodného výběru a vezme otěže své evoluce do vlastních rukou. „Věda bývala o objevování, nyní je o tvoření,“ dodal vizionář. Rostliny i zvířata bude možné geneticky upravit tak, aby mohla žít i v podmínkách, které pro ně předtím byly nepřijatelné.

V případě člověka se změny nedotknou jen tělesné schránky. Podle Enriqueze bude možné libovolně vkládat do paměti nové vzpomínky či odstraňovat ty stávající. Bude možné nechat si implantovat vzpomínky na místa, na kterých jsme nikdy nebyli či lidi, které jsme v životě neviděli. Zapomenout na nešťastný rozchod bude otázkou jednoho medicínského zákroku. Nakolik poté ještě zůstaneme lidmi v dnešním pojetí, zůstává nezodpovězenou otázkou.

I kdyby byla editace genů lidí přísně regulována, tak pokud se má lidstvo jednou vydat ke hvězdám, výrazné změny v naší genetické výbavě budou údajně nevyhnutelné. Po miliony let jsme se vyvíjeli na planetě Zemi a tento fakt je do našich genů pevně zapsán. Bez pokročilé techniky nemůžeme jen tak přežít v extrémně odlišných podmínkách například na pouštích Marsu či ve věčném ledu Měsíce Europy. Je to právě editace genů, která podle Enriqueze umožní přizpůsobit naše těla životu mimo Zemi.

Zdroj:fut, redakce