Švýcarsko, které je největším výrobcem hodinek na světě, zaznamená podle mediánu odhadů 11 analytiků dotazovaných agenturou Bloomberg příští rok nárůst dodávek o 2 %. Tempo růstu bude podobné jako v letech 2013 a 2014 a bude výrazně zaostávat za 20% mírou růstu zaznamenanou v předchozích letech.
„Motory růstu se zadrhly,” říká Andre Bernheim, ředitel nezávislé hodinářské společnosti Mindaine, která vyrábí hodinky s designem inspirovaným švýcarskými nádražními hodinami. „Všechny hlavní světové trhy, od USA přes Evropu až po Čínu, se zmítají v problémech.”
Společnost Swatch, výrobce hodinek Tissot a Longines, vykazovala ke konci června hotovost ve výši 1,2 miliardy švýcarských franků, zatímco společnost Richemont měla k dispozici železnou rezervu 4,8 miliardy euro. Richemont, do jehož portfolia patří i značky Jaeger-LeCoultre a Vacheron Constantin, oznámil snížení investic do výrobních kapacit v nadcházejícím fiskálním roce a jejich přesun do distribuce a prodejní sítě.
Čínské prodeje utrpěly již tříletou kampaní proti korupcí a extravagantnímu utrácení ze strany vládních úředníků. Dodávky švýcarských hodinek do Číny v prvních deseti měsících tohoto roku poklesly meziročně o 19 %, a jejich celková hodnota byla o asi miliardu franků nižší než před zavedením protikorupčních opatření.
Žalm na kurz švýcarského franku
„Švýcarský hodinářský průmysl byl dlouhou dobu ‘na steroidech’ a jeho růst byl poháněn politikou bohatého obdarovávání v Číně,” uvedl Brian Buchwald, výkonný ředitel společnosti Bomoda, zabývající se průzkumem trhu.
Hodinářskému průmyslu, který generuje desetinu švýcarských exportů, ublížil nárůst směnného kurzu švýcarského franku, který donutil mnohé značky snížit ceny na exportních trzích ve snaze zachovat konkurenceschopnost. Příchod chytrých hodinek od Applu zasáhl poptávku po levnějších hodinkách. V reakci na tento vývoj Omega představila dvoje hodinky s motivem Jamese Bonda, zaměřené na mladší klientelu. Výhled ještě potemněl poté, co pařížské teroristické útoky z 13. listopadu snížily počty turistů v Evropě.
„Nebudeme svědky růstu srovnatelného s uplynulými 20 lety,“ uvedl Edouard Meylan, výkonný ředitel společnosti H. Moser & Cie., výrobce hodinek s dvousetletou historií sídlícího v Neuhausenu am Rheinfall. Meylan říká, že pokud růst v roce 2016 dosáhne 2 %, bude to „poměrně dobré“.
Růstový potenciál
Čína a Spojené státy americké přesto nadále nabízejí růstový potenciál, protože spotřebitelé bohatnou, uvedl analytik společnosti Morningstar Paul Swinand. „Nikdo si nemyslel, že by export hodinek ze Švýcarska měl navždy růst o 20 % ročně,” prohlásil.
Analytici předpovídají, že prodeje skupiny Movado Group v příštím roce vzrostou o 1 %. Vyplývá to z údajů agentury Bloomberg. Prodeje společnosti Swatch podle očekávání narostou o 5 %. Experti odhadují, že prodeje společnosti Richemont v nadcházejícím fiskálním roce, který začne v dubnu, vzrostou o 10 %.