Světy technologií a aut se propojují

10:15 | V Z | Diskuze

Dělící čára mezi technologiemi a automobilovým průmyslem se stále více rozpíjí a nabízejí možnosti o kterých se nám kdyse jen zdálo.

Foto: Neeta Lind

Vzestup společností nabízejících spolujízdu, jako je Uber či Lyft, znamená, že doprava je ještě více spojena s chytrými telefony, zatímco auta se stávají počítači díky technologii autonomního řízení. Vývoj technologií využívaných v automobilovém průmyslu je však velmi drahý: celkový rozpočet automobilek na vědu a výzkum mezi lety 2010 a 2014 vzrostl o 61 % na 137 miliard dolarů.

Generální ředitel skupiny Fiat Chrysler Sergio Marchionne se domnívá, že je nesmysl, aby jednotlivé automobilky utrácely miliardy dolarů za vývoj konkurenčních, avšak prakticky identických systémů. Automobilky tak spojují své síly do stále se rostoucích aliancí, aby sdílely riziko i náklady spojené s vývojem.

Fiat Chrysler tak spolupracuje na vývoji 100 samořídících dodávek se společností Google, a jedná i o podobném projektu s Uberem. Google naproti tomu investoval do Uberu, podobně jako společnosti Toyota, Microsoft a Tata, která vlastní automobilku Land Rover. Konkurent General Motors investoval do alternativní platformy Lyft, jejíž spojenectví s čínskou společností Didi, která rovněž nabízí spolujízdu, je nyní nejasné poté, co Didi uzavřela několik dohod s Apple a Uberem. Ford se od června pokouší dohnat konkurenci a investoval do několika start-upů, zatímco předseda představenstva Bill Ford vložil prostředky do Lyftu.

Jde přitom o hodně. Automobilky si chtějí zajistit, aby v budoucnosti ze spolujízdy netěžily především softwarové společnosti. Analytická společnost McKinsey odhaduje, že spolujízda a onboard datové služby by mohly v roce 2030 automobilovému průmyslu vygenerovat dodatečné tržby ve výši 1,5 bilionu dolarů nad rámec odhadovaných 5,2 bilionů dolarů z tradičních prodejů automobilů a souvisejících služeb. Spolujízda je přitom atraktivní alternativou i pro spotřebitele: vlastnictví automobilu v USA stojí v průměru 8 558 dolarů ročně, avšak auta jsou využívána jen 4 % celkové doby. Sdílení jízd v autonomních vozidlech by tak mohlo zajistit mnohem efektivnější využívání aut.

Zdroj:Bloomberg, Redakce
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Alternativní taxislužba Uber zavede v Británii povinné přestávky pro řidiče

Ilustrativní obrázek

Které americké akcie kupovat na počátku roku?

Ilustrativní obrázek

Uber a Careem nabírají Saúdské Arabky, ty mají zájem o práci řidiček taxislužby

Ilustrativní obrázek

Těžká rána pro sdílenou ekonomiku: Uber je přepravní služba a musí mít licenci, říká Soudní dvůr EU

Ilustrativní obrázek

Londýnský regulační úřad zpochybnil informace od Uber

Ilustrativní obrázek

Uber ztrácí další licenci k provozování dopravních služeb ve Velké Británii



Čti více
Ilustrativní obrázek

Shell a BP začnou kupovat libyjskou ropu

Ilustrativní obrázek

Hodnota akcie Alnylam se loni více než ztrojnásobila a letošní rok bude ještě lepší

Ilustrativní obrázek

Analytici z Barclays vidí tři pozitivní šance pro akcie IBM

Ilustrativní obrázek

Apple hodlá přispět 350 miliardami USD do ekonomiky USA

Ilustrativní obrázek

Ne všichni analytici hodnotí poptávku po Apple iPhone kladně

Ilustrativní obrázek

Analytici z Canaccord zvedli cílovou cenu pro akcie Qualcomm

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.