IPO Snapchat je za humny. Firma míří na burzu a chce za své akcie 40 miliard dolarů. Troufalost, nebo lákavá investice?

13:34 | wa pe | Diskuze

Společnost Snap Inc. nabídne v první polovině příštího roku své akcie v rámci IPO a podle agentury Bloomberg by jeho výsledná valuace měla být 40 miliard USD. Není to příliš na společnost, která letos dosáhla tržeb pouze ve výši 300 milionů USD? Možná ne...

Foto: Visual Content

Snapchat se v příštím roce chystá pod jménem Snap Inc. na burzu a přestože zatím nejsou známy bližší informace jako například indikativní cenové rozpětí, mezi investory tato zpráva už vzbudila pořádný rozruch a to především kvůli odhadované výsledné tržní kapitalizaci ve výši 40 miliard USD. To je pořádný výkon na společnost, která jen před pěti začala jako skromná aplikace pro posílání fotografií s omezenou dobou trvání.

Přestože monetizace uživatelské základny a prodej reklamy je u Snapchat stále ještě v plenkách, vykazují poměrně dravý růst. V roce 2015 Snapchat vykázal na tržbách 50 milionů USD, letos to bylo již 300 milionů USD a v příštím roce míří na 1–2 miliardy USD.  I přesto se 40 miliard USD zdá jako příliš velké očekávání a u mnoha společností by tomu tak bylo, Snapchat je však přeci jen trochu jiný příběh.

Evan Spiegel, Picasso internetu, revolucionář a inovátor

Společnost Snap Inc. si podle některých analytiků zasluhuje na chvíli zapomenout na surová čísla a zaměřit se na její příběh a osobnosti ve vedení na čele s výkonným ředitelem Evanem Spiegelem.

Muž u kormidla Teprve 26letý Spiegel není pouze manažerem, ale řadíme ho do kategorie technických zakladatelů, kteří svůj produkt postavili od základů, tedy jednotlivých prvních útržků kódů. Ostatně podobně je na tom i Larry Page z Google či Mark Zuckerberg z Facebook.

Spiegelův přístup k tvůrčímu procesu analytici často připodobňují ke Steveu Jobsovi, se kterým jej prý pojí až posedlost detaily, originalita myšlení a zápal pro věc. Stejně jako on dokáže své nové produkty dlouho držet v tajnosti a jen po kapkách dávkovat informace, aby vytvořil atmosféru očekávání. Pokud nám nestačí analogie se světem technologií a byznysu, často se setkáme i s označením Spiegela jako Picassa internetu.

Když se nad tím hlouběji zamyslíme, něco na tomto přirovnání skutečně bude. Spiegel během posledních pěti let skutečně radikálním způsobem proměnil náš způsob vnímání především vizuální povahy komunikace na sociálních sítích. Například funkce Spectacles umožňuje nahrávat kruhová videa, která jsou mnohem bližší lidskému zraku. Podle Spiegela jsou obdélníky a čtverce jen pozůstatkem z dob, kdy jsme výhradně tiskli fotografie na papír, prostor internetu, se však takovýmito omezeními svazovat nemusí.

Jeho na pohled kacířské originální myšlenky se nakonec ukázaly jako více než životaschopné a nejen to, stanovily trend, který poté kopírovali i ostatní velcí hráči včetně Facebook a Twitter. První inovací, se kterou se Snapchat vymezil vůči ostatním, byla efemérnost, dočasnost obsahu. Před Snapchatem byly veškeré informace, ať už zprávy, komentáře, fotografie, video na Google či Facebooku permanentní a to včetně mediálního obsahu, na který bychom třeba i rádi zapomněli. Snapchat tento princip jednoduše zrušil, fotografie, které si přes aplikace posíláte, po čase jednoduše zmizí. Po čase tuto možnost začaly napodobovat také různé messengery, Instagram a další.

Dalšímu dogmatu, kterému se Snapchat pod Spiegelovým vedením úspěšně postavil jsou videa v širokoúhlém formátu, jež jsou běžná například na Youtube. Snapchat přišel s videi horizontálními, které lépe odpovídají záznamům pořízeným prostřednictvím chytrých telefonů a znovu to byl velký úspěch, ke kterému začíná vzhlížet čím dál větší množství zadavatelů reklamy i konkurence.

Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Deutsche Bank plánuje zpětný odkup dluhopisů v hodnotě jedné miliardy EUR

Ilustrativní obrázek

Autobazary AAA se na burzu v nejbližší době nevrátí

Ilustrativní obrázek

Saúdskoarabský korunní princ hovořil o IPO Saudi Aramco na přelomu let 2020 a 2021

Ilustrativní obrázek

Aston Martin očekává tržní hodnotu 4 až 5,1 miliard liber po IPO v Londýně

Ilustrativní obrázek

Qutoutiao Inc čínský poskytovatel mediálního obsahu zhodnotil první den obchodování na NASDAQ své akcie o téměř 130%

Ilustrativní obrázek

IPO Constellation Pharmaceuticals v hodnotě 80,1 milionu USD je plánován na dnešek



Čti více
Ilustrativní obrázek

Frankfurtská burza otevřela v zisku

Ilustrativní obrázek

Asie obchodovala smíšeně, výrobce čipů TSMC oznámil výsledky a očekává větší investice

Ilustrativní obrázek

Německý DAX se drží nuly, SAP a Covestro zvýšily celoroční výhled

Ilustrativní obrázek

Asijský trh převážně v zeleném

Ilustrativní obrázek

Německá burza zahajuje mírným růstem

Ilustrativní obrázek

Asijsko-pacifickým indexům se převážně dařilo, v Číně akcie klesaly

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.