Silná konkurence na straně poptávky po kobaltu může vrátit ceny kovu výše

20:35 | Redakce W4T | Diskuze

Základem pro chytré telefony, elektrická auta a baterie je kobalt. Modrý kov, který umožňuje bateriím uchovávat energii bez přehřátí, je v centru technologické revoluce.

Ilustrativní obrázek
Foto: Crusier

Od roku 2016 do roku 2018 se cena namodralého kovu více než čtyřnásobně zvýšila. Jelikož analytici začátkem tohoto roku předpovídali nárůst poptávky po elektrických vozidlech, tak na burze London Metal Exchange cena za tunu kobaltu vyskočila na 82 000 dolarů, což byla nejvyšší úroveň od roku 2010.

V současnosti má hodnotu 62 000 dolarů za tunu. Obchodní válka mezi Spojenými státy a Čínskou lidovou republikou, která nejvíce vrcholila v posledních třech měsících, způsobila, že i na tomto mezinárodním trhu začala komodita ztrácet na ceně. Cena kobaltu se ve srovnání s cenou, která se uplatňovala během prvního pololetí roku 2018, znehodnotila o více než 25 %. Od prvního červnového dne, až do dnes klesla cena za tunu kobaltu o 27 500 USD.

Do roku 2030 poptávka po kobaltu, která pochází nejen z elektrických vozidel, bude překračovat současnou celkovou úroveň produkce přibližně o 120 000 tun. Světová banka vypočítala, že na omezení globálního oteplování za masivního přechodu na elektromobily a obnovitelné zdroje energie bude třeba nárůst produkce kobaltu o 1200 %.

Zda je to možné, závisí na výkonu Konžské demokratické republiky (KDR), která produkuje dvě třetiny světového produkce kobaltu. Očekává se, že do roku 2022 se podíl zvýší na 75 procent. Otázka těžby je však extrémně komplikovaná. Při vyhledávání této vzácné rudy, je do činnosti zapojeno více než 150 000 drobných „horníků", kteří pracují ve velmi nepříznivých podmínkách. Mnohé řemeslnické doly jsou nezákonné, neplatí daně, jsou nebezpečné, znečišťují okolí a zaměstnávají děti. Taková je realita těžby kobaltu.

Někteří průmyslníci již čelí riziku nedostatku a obávají se problémů se zabezpečením svých dodávek. Jelikož se dnes téměř čtvrtina světové produkce kobaltu využívá při výrobě smartphonů, například společnost Apple již diskutuje s důlními skupinami o uzavření dlouhodobých smluv o dodávkách kovu. Německá automobilka BMW také hledá svou vlastní 10letou smlouvu o dodávce kobaltu pro svůj elektromobilový program. Stejně tak i Volkswagen nebo Samsung.

Vzhledem k situaci místních dolů a produkčním možnostem Konga, vzácnost modrého kovu by se měla postupně zvyšovat a síla poptávky popohnat cenu kobaltu opět nahoru.

Zdroj:Silvia Holá, hlavní analytik xPartners
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Lithiový trh ovládne silný gigant se 70% podílem produkce

Ilustrativní obrázek

IEA: Počet elektromobilů loni vzrostl o 57 procent na 3,1 milionu

Ilustrativní obrázek

Cena kobaltu dosáhla svého desetiletého rekordu. Nahoru ji žene rostoucí poptávka a omezená produkce

Ilustrativní obrázek

First Cobalt koupí firmu U.S. Cobalt

Ilustrativní obrázek

Cena kobaltu se vyšplhala na nejvyšší hodnotu od roku 2008 a dále poroste

Ilustrativní obrázek

Demokratická republika Kongo chystá nový těžební zákon, zvýší poplatky za těžbu kobaltu



Čti více
Ilustrativní obrázek

Futures na evropské akcie rostou

Ilustrativní obrázek

Akciový výhled 13.11.2018

Ilustrativní obrázek

Evropské akciové futures mírně nad nulou

Ilustrativní obrázek

Saúdská Arábie by mohla v prosinci snížit produkci ropy

Ilustrativní obrázek

Futures na evropské akcie klesají

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.