Šéfové firem mají na otázky rovnosti odlišný pohled než jejich zaměstnanci

15:15 | E V | Diskuze

Snížení rozdílů v odměňování o polovinu by zvýšilo globální zisky o 3,7 bilionu USD a mělo by pozitivní efekt na ambice a posílení postavení zaměstnanců.

Ilustrativní obrázek
Foto: Aspen.PR

Podle nového výzkumu společnosti Accenture existuje výrazný rozdíl mezi tím, jak management a zaměstnanci vnímají pokrok v oblasti rovných příležitostí. Vyrovnání rozdílů by firmám i jejich zaměstnancům přineslo značné výhody.

Zpráva nazvaná Getting to Equal 2020 : The Hidden Value of Culture Makers (2020 - Dosahování rovnosti: skrytá hodnota tvůrců kultury), která obsahuje výsledky průzkumu ve 28 zemích, uvádí, že se firmy nyní nacházejí ve zlomovém okamžiku. Zaměstnanci se o firemní kulturu zajímají stále více a myslí si, že je důležitá pro jejich rozvoj a úspěch v práci (to uvedlo 77 % žen a 67 % mužů). Podobně pro většinu vedoucích (68 %) je inkluzivní kultura na pracovišti zásadní pro úspěch jejich podnikání.

Zároveň jsou zde ve vnímání této otázky velké rozdíly: dvě třetiny vedoucích (68 %) se domnívají, že vytvářejí motivující prostředí, ve kterém lidé mají pocit sounáležitosti, ale pouze jedna třetina (36 %) zaměstnanců s tím souhlasí. Kromě toho je podíl zaměstnanců, kteří se necítí být součástí svých organizací, 10x vyšší, než si myslí jejich vedoucí (20 % vs. 2 %).

 

Většina vedoucích představitelů také řadí diverzitu a firemní kulturu až na nižší příčky žebříčku priorit své firmy. Přibližně tři čtvrtiny šéfů zařazují finanční výkonnost, uznání a kvalitu značky na přední místaale pouze 34 % z nich tam vidí diverzitu a 21 % kulturu.

„Vytváření kultury rovnosti musí být mezi předními položkami obchodní agendy. Začíná to stanoviskem, že diverzita je nejen správná věc, ale je i obchodní imperativ, který patří mezi strategické priority,“ řekla Julie Sweet, CEO společnosti Accenture. „Když se na pracovišti upřednostňuje kultura rovnosti, je to přínosem pro všechny – a výsledkem je to, že firmy více inovují a zaznamenávají vyšší růst.“

Snižování rozdílů, urychlení pokroku

Sladění vnímání šéfů a jejich podřízených by přineslo značné výhody. Každý – ženy i muži – by mohl postupovat vpřed rychleji a globální zisky by vzrostly o 3,7 bilionu USD.

 

Pokud by se propast snížila o polovinu:

Podíl žen, které se cítí jako klíčové členky svého týmu se skutečným vlivem na rozhodování, by se z jedné čtvrtiny zvýšil na více než jednu třetinu.

Míra loajality by se u žen zvýšila o 5 % a u mužů o 1 %.

Podíl žen, které se snaží dosáhnout vedoucí pozice ve své organizaci, by se zvýšil o 21 %.

 

Výzkum je zvláště relevantní pro management firem, protože očekávání zaměstnanců se už budou jen zvyšovat: Zjistilo se, že firemní kulturou se zabývá více představitelů generace Z (18–20 let) než baby boomerů (poválečná generace, 55 let a více) – 75 % vs. 64 %.

„Odstranění rozdílů ve vnímání začíná u vedoucích pracovníků, kteří si musí uvědomit, že nějaké rozdíly existují,“ řekla Ellyn Shook, ředitelka oddělení lidských zdrojů v Accenture. „Pro šéfy firem je to příležitost, jak se spojit se svými lidmi a zapojit je – aby skutečně pochopili, jak se v práci cítí. Na základě toho, co je pro jejich lidi nejdůležitější, mohou vedoucí stanovit priority a podniknout kroky k odstranění rozdílů. Urychlí tak dosažení skutečné rovnosti pro všechny ve své organizaci.“

Tvůrci kultury

Zpráva identifikovala malé procento vedoucích pracovníků – tzv. „tvůrců kultury“ – kteří mají větší odhodlání vytvářet na pracovišti kulturu rovnosti. Tito vedoucí uznávají důležitost faktorů jako je transparentnost odměňování, rodičovská dovolená nebo volné pole působnosti v kreativitě, které pomáhají zaměstnancům uspět.

Tvůrci kultury mnohem častěji hovoří o celé řadě problémů na pracovišti, včetně rovnosti žen a mužů (52 % vs. 35 % všech vedoucích) a sexuálního obtěžování nebo diskriminace (51 % vs. 30 %). Jsou odpovědní a vedou organizace, u kterých je téměř dvakrát větší pravděpodobnost, že veřejně oznámí cíl přijímat a zaměstnávat více žen.

Zatímco tvůrců kultury je mezi dotazovanými pouze 6 %, představují ve srovnání se všemi respondenty genderově vyváženější skupinu (45 % žen vs. 32 % všech vedoucích pracovníků). Navíc celých 68 % z nich jsou mileniálové, ve srovnání s 59 % všech vedoucích. Pravděpodobněji povedou organizace, kde lidé kariérně rostou, zaměřují se na inovace a zůstávají odhodlaní – zisky jsou pak téměř třikrát vyšší než u ostatních firem.

Dosahování kultury rovnosti

Zpráva stanovuje kroky, které mají pomoci upravit rozdíly ve vnímání a dosahovat pokroku směrem k vyrovnanější kultuře, z níž budou mít prospěch všichni, a umožní vedoucím průběžně rozvíjet strategie tak, aby vyhovovaly měnícím se potřebám.

 

Výzkum znovu potvrzuje, že silné komplexní vedení a motivující prostředí jsou osvědčenými kotvami pro vytvoření kultury rovnosti:

Silné vedení. Vedoucí musí opravdu věřit tomu, že na kultuře záleží a skutečně ji upřednostňovat. Například srovnávat pokrok vedoucí ke kultuře rovnosti stanovováním a zveřejňováním cílů nebo odměňovat a uznávat vedoucí a jejich týmy za pokrok. Kultura rovnosti začíná nahoře.

Komplexní kroky. Jít nad rámec běžných postupů. Vedoucí by se měli zapojovat do smysluplného a trvalého dialogu se zaměstnanci – zvážit osobní setkání, promyslet cílové skupiny, jít za zastupiteli. Vedení rozhovorů se zaměstnanci v reálném čase pomáhá zachytit zpětnou vazbu a motivovat vedení k rychlé změně.

Motivující prostředí. Povzbuzovat a kultivivat tvůrce kultury. Vedoucí pracovníci by pro ně měli vytvářet příležitosti, do nichž se mohou zapojit, kde mohou převzít určité funkce související s kulturou dané organizace a najít způsoby, jak spojit vedoucí a zaměstnance orientované na kulturu a vytvářet konkrétní a praktická řešení. 
Celou zprávu si můžete přečíst zde: accenture.com/gettingtoequal

 


O společnosti Accenture

Accenture je přední globální společnost poskytující široké spektrum profesionálních služeb v oblasti strategií a poradenství, interaktivního marketingu, informačních technologií a outsourcingu s digitální podporou ve všech těchto oblastech. Kombinujeme bezkonkurenční zkušenosti a úzce specializované znalosti ve více než 40 průmyslových odvětvích, a to díky podpoře největší celosvětové sítě Advanced Technology a Intelligent Operations center. Díky práci 505 000 zaměstnanců ve více než 120 zemích přináší Accenture neustále inovace, které pomáhají klientům po celém světě zlepšovat jejich výkon a vytvářet trvalé hodnoty. Navštivte nás na www.accenture.com. 

Zdroj:Markéta Ciňková ASPEN.PR s.r.o.
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Serverhousing v době karantény: vzdáleně a přece výhodněji

Ilustrativní obrázek

Ranní restart 27.3.2020

Ilustrativní obrázek

Práce z domu jako nevyhnutelnost v době koronaviru?

Ilustrativní obrázek

ThyssenKrupp se s odbory dohodl na strategii, do roku 2026 propustí 3 tis. lidí

Ilustrativní obrázek

Hrozí zaměstnancům propuštění v důsledku COVID-19?

Ilustrativní obrázek

Víte, že větráním na pracovištích dochází ke snížení relativní vlhkosti vzduchu, což zvyšuje šanci přenosu infekcí?



Čti více
Ilustrativní obrázek

Pád finančních trhů a nejistota hodnoty měny nahrává investicím do nemovitostí

Ilustrativní obrázek

Čtyřleté ojetiny loni zlevnily téměř o 5 %

Ilustrativní obrázek

Špičky Volkswagenu vyzývají ECB k uspíšení nákupů na trhu s komerčními dluhopisy

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS ke snížení úrokových sazeb

Ilustrativní obrázek

Výzva kurýrů přepravních společností bankám

Ilustrativní obrázek

ČEZ získal 51% podíl ve firmě Geomet zabývající se projektem těžby lithia na Cínovci

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.