Šéfové firem mají na otázky rovnosti odlišný pohled než jejich zaměstnanci

15:15 | E V | Diskuze

Snížení rozdílů v odměňování o polovinu by zvýšilo globální zisky o 3,7 bilionu USD a mělo by pozitivní efekt na ambice a posílení postavení zaměstnanců.

Ilustrativní obrázek
Foto: Aspen.PR

Podle nového výzkumu společnosti Accenture existuje výrazný rozdíl mezi tím, jak management a zaměstnanci vnímají pokrok v oblasti rovných příležitostí. Vyrovnání rozdílů by firmám i jejich zaměstnancům přineslo značné výhody.

Zpráva nazvaná Getting to Equal 2020 : The Hidden Value of Culture Makers (2020 - Dosahování rovnosti: skrytá hodnota tvůrců kultury), která obsahuje výsledky průzkumu ve 28 zemích, uvádí, že se firmy nyní nacházejí ve zlomovém okamžiku. Zaměstnanci se o firemní kulturu zajímají stále více a myslí si, že je důležitá pro jejich rozvoj a úspěch v práci (to uvedlo 77 % žen a 67 % mužů). Podobně pro většinu vedoucích (68 %) je inkluzivní kultura na pracovišti zásadní pro úspěch jejich podnikání.

Zároveň jsou zde ve vnímání této otázky velké rozdíly: dvě třetiny vedoucích (68 %) se domnívají, že vytvářejí motivující prostředí, ve kterém lidé mají pocit sounáležitosti, ale pouze jedna třetina (36 %) zaměstnanců s tím souhlasí. Kromě toho je podíl zaměstnanců, kteří se necítí být součástí svých organizací, 10x vyšší, než si myslí jejich vedoucí (20 % vs. 2 %).

 

Většina vedoucích představitelů také řadí diverzitu a firemní kulturu až na nižší příčky žebříčku priorit své firmy. Přibližně tři čtvrtiny šéfů zařazují finanční výkonnost, uznání a kvalitu značky na přední místaale pouze 34 % z nich tam vidí diverzitu a 21 % kulturu.

„Vytváření kultury rovnosti musí být mezi předními položkami obchodní agendy. Začíná to stanoviskem, že diverzita je nejen správná věc, ale je i obchodní imperativ, který patří mezi strategické priority,“ řekla Julie Sweet, CEO společnosti Accenture. „Když se na pracovišti upřednostňuje kultura rovnosti, je to přínosem pro všechny – a výsledkem je to, že firmy více inovují a zaznamenávají vyšší růst.“

Snižování rozdílů, urychlení pokroku

Sladění vnímání šéfů a jejich podřízených by přineslo značné výhody. Každý – ženy i muži – by mohl postupovat vpřed rychleji a globální zisky by vzrostly o 3,7 bilionu USD.

 

Pokud by se propast snížila o polovinu:

Podíl žen, které se cítí jako klíčové členky svého týmu se skutečným vlivem na rozhodování, by se z jedné čtvrtiny zvýšil na více než jednu třetinu.

Míra loajality by se u žen zvýšila o 5 % a u mužů o 1 %.

Podíl žen, které se snaží dosáhnout vedoucí pozice ve své organizaci, by se zvýšil o 21 %.

 

Výzkum je zvláště relevantní pro management firem, protože očekávání zaměstnanců se už budou jen zvyšovat: Zjistilo se, že firemní kulturou se zabývá více představitelů generace Z (18–20 let) než baby boomerů (poválečná generace, 55 let a více) – 75 % vs. 64 %.

„Odstranění rozdílů ve vnímání začíná u vedoucích pracovníků, kteří si musí uvědomit, že nějaké rozdíly existují,“ řekla Ellyn Shook, ředitelka oddělení lidských zdrojů v Accenture. „Pro šéfy firem je to příležitost, jak se spojit se svými lidmi a zapojit je – aby skutečně pochopili, jak se v práci cítí. Na základě toho, co je pro jejich lidi nejdůležitější, mohou vedoucí stanovit priority a podniknout kroky k odstranění rozdílů. Urychlí tak dosažení skutečné rovnosti pro všechny ve své organizaci.“

Tvůrci kultury

Zpráva identifikovala malé procento vedoucích pracovníků – tzv. „tvůrců kultury“ – kteří mají větší odhodlání vytvářet na pracovišti kulturu rovnosti. Tito vedoucí uznávají důležitost faktorů jako je transparentnost odměňování, rodičovská dovolená nebo volné pole působnosti v kreativitě, které pomáhají zaměstnancům uspět.

Tvůrci kultury mnohem častěji hovoří o celé řadě problémů na pracovišti, včetně rovnosti žen a mužů (52 % vs. 35 % všech vedoucích) a sexuálního obtěžování nebo diskriminace (51 % vs. 30 %). Jsou odpovědní a vedou organizace, u kterých je téměř dvakrát větší pravděpodobnost, že veřejně oznámí cíl přijímat a zaměstnávat více žen.

Zatímco tvůrců kultury je mezi dotazovanými pouze 6 %, představují ve srovnání se všemi respondenty genderově vyváženější skupinu (45 % žen vs. 32 % všech vedoucích pracovníků). Navíc celých 68 % z nich jsou mileniálové, ve srovnání s 59 % všech vedoucích. Pravděpodobněji povedou organizace, kde lidé kariérně rostou, zaměřují se na inovace a zůstávají odhodlaní – zisky jsou pak téměř třikrát vyšší než u ostatních firem.

Dosahování kultury rovnosti

Zpráva stanovuje kroky, které mají pomoci upravit rozdíly ve vnímání a dosahovat pokroku směrem k vyrovnanější kultuře, z níž budou mít prospěch všichni, a umožní vedoucím průběžně rozvíjet strategie tak, aby vyhovovaly měnícím se potřebám.

 

Výzkum znovu potvrzuje, že silné komplexní vedení a motivující prostředí jsou osvědčenými kotvami pro vytvoření kultury rovnosti:

Silné vedení. Vedoucí musí opravdu věřit tomu, že na kultuře záleží a skutečně ji upřednostňovat. Například srovnávat pokrok vedoucí ke kultuře rovnosti stanovováním a zveřejňováním cílů nebo odměňovat a uznávat vedoucí a jejich týmy za pokrok. Kultura rovnosti začíná nahoře.

Komplexní kroky. Jít nad rámec běžných postupů. Vedoucí by se měli zapojovat do smysluplného a trvalého dialogu se zaměstnanci – zvážit osobní setkání, promyslet cílové skupiny, jít za zastupiteli. Vedení rozhovorů se zaměstnanci v reálném čase pomáhá zachytit zpětnou vazbu a motivovat vedení k rychlé změně.

Motivující prostředí. Povzbuzovat a kultivivat tvůrce kultury. Vedoucí pracovníci by pro ně měli vytvářet příležitosti, do nichž se mohou zapojit, kde mohou převzít určité funkce související s kulturou dané organizace a najít způsoby, jak spojit vedoucí a zaměstnance orientované na kulturu a vytvářet konkrétní a praktická řešení. 
Celou zprávu si můžete přečíst zde: accenture.com/gettingtoequal

 


O společnosti Accenture

Accenture je přední globální společnost poskytující široké spektrum profesionálních služeb v oblasti strategií a poradenství, interaktivního marketingu, informačních technologií a outsourcingu s digitální podporou ve všech těchto oblastech. Kombinujeme bezkonkurenční zkušenosti a úzce specializované znalosti ve více než 40 průmyslových odvětvích, a to díky podpoře největší celosvětové sítě Advanced Technology a Intelligent Operations center. Díky práci 505 000 zaměstnanců ve více než 120 zemích přináší Accenture neustále inovace, které pomáhají klientům po celém světě zlepšovat jejich výkon a vytvářet trvalé hodnoty. Navštivte nás na www.accenture.com. 

Zdroj:Markéta Ciňková ASPEN.PR s.r.o.
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Prodleva vyplácení ošetřovného nutí lidi ve finanční tísni půjčovat si peníze

Ilustrativní obrázek

Krize zavádí nové trendy v oblasti IT, zejména outsourcing

Ilustrativní obrázek

Celý proces výběrového řízení na jednom místě.

Ilustrativní obrázek

Daikin Plzeň hledá navzdory krizi stovky nových pracovníků

Ilustrativní obrázek

Odbory společnosti Boeing podporují výrazné propouštění zaměstnanců

Ilustrativní obrázek

Hiring by neměl v krizi zaspat. Šetřit na náboru se firmám může prodražit



Čti více
Ilustrativní obrázek

Margrethe Vestagerová opět prohlásila, že pokud chce Lufthansa podporu, musí se vzdát tržní síly

Ilustrativní obrázek

Na firmy podnikající v gastronomii a cestovním ruchu dopadá koronavirová krize nejvíce

Ilustrativní obrázek

General Motors hodlá od příštího týdne znovu spustit ve výrobě vícesměnný provoz

Ilustrativní obrázek

Pandemie změnila spotřebitelské chování lidí

Ilustrativní obrázek

Fresenius SE koupí nemocnici v Bonnu

Ilustrativní obrázek

Volkswagen zainvestuje 2,1 mld. EUR do dvou čínských firem zabývajících se elektrickými vozy

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.