Sedavé zaměstnání, celý den u počítače… Jak se vyhnout bolavým zádům?

14:14 | E V | Diskuze

Kancelářská práce se může na první pohled zdát jako něco pohodlného a nepříliš rizikového ve srovnání s manuálním zaměstnáním.

Ilustrativní obrázek
Foto: public

Opak však může být pravdou, a to zejména v případě, že je vaše životospráva chatrná, máte málo pohybu, a navíc u počítače sedíte špatně a příliš dlouho. Nenapomáhá ani nadměrný stres a psychický tlak. Všechny tyto faktory mohou přispět k nejrůznějším bolístkám, přičemž nejčastějším bodem úrazu jsou záda, která bývají ztuhlá, namožená a bolavá. Jak se bolesti zad vyvarovat?

 

Prevence alfou a omegou

S bolavými zády je nejlepší bojovat ještě dříve, než na ně dojde. Pokud strávíte osmihodinovou směnu pouze v sedě za počítačem, není divu, že vaše tělo bude ztuhlé a časem přijde i bolest. „Sezení doporučuji prokládat pravidelnými pauzami o délce ideálně 5 minut jednou za hodinu. Během této pauzy se můžete projít a protáhnout,“ říká Richard Jisl, fyzioterapeut a odborný ředitel centra HEALTHY-LIFE s.r.o.

Prevencí jsou také dechová cvičení do břicha, která zlepšují břišní peristaltiku. Ta totiž může mít na záda velký vliv. „Aby bylo možné tato dechová cvičení provádět, doporučuji upravit i stravu. Dechová cvičení se neprovádějí dobře s plným žaludkem, proto je vhodné jíst po menších porcích a častěji. Určitě je lepší spíše lehčí strava, která zabrání i únavě při trávení. Dechová cvičení posilují zádové svaly a pomáhají zásobovat tkáně kyslíkem. Celkově zlepšují cirkulaci krve,“ doporučuje Richard Jisl, fyzioterapeut a odborný ředitel centra HEALTHY-LIFE s.r.o. Dále jsou vhodné také rotační cviky, které pomáhají páteři a vyrovnávají dysbalance při sezení u počítače. Nezapomínejte ani na horní končetiny a občas je celé rozhýbejte.

 

Pomůže i správně uspořádané sezení

Sedavá zaměstnání mohou v extrémních případech vést až k vyhřezlým ploténkám, degenerativním změnám páteře, chronickým bolestem krční páteře nebo i problémům se zažívacích traktem. Bolest zad se stává běžnou součástí lidských životů, řada z nás si dokonce zvykla na to, že tu s námi je každý den. Velmi pomůže ergonomicky zařízené pracovní místo, které těmto problémům dokáže přecházet.

5 tipů pro správné sezení v kanceláři

1.       Výška desky stolu by se měla pohybovat od 72 do 78 centimetrů. Výšku vždy volte tak, aby lokty svíraly pravý úhel a deska stolu netlačila do předloktí.

2.       Na stole by měl být dostatek místa pro monitor i klávesnici. Myslete na to, že vzdálenost obrazovky od obličeje by měla být od 50 do 70 centimetrů a hloubku pracovní desky tomu přizpůsobte. Její rozměr by se měl pohybovat od 80 do 100 centimetrů.

3.       Monitor by měl být umístěn ve výšce očí, aby nedocházelo k hrbení.

4.       Abyste předešli syndromu karpálních tunelů nebo poruchám oběhového systému, zvažte podpěrky pro klouby. Pro správné uchopení myši bude stačit gelová podložka, pro nohy zase slouží ergonomická opěrka chodidel, která zajistí správný úhel kolen.

5.       Správná židle by měla být nastavitelná a umožňovat dynamické sezení, přizpůsobit se pohybům těla a podepřít páteř na správných místech.

 

A čemu se vyvarovat? Radí fyzioterapeut Richard Jisl z HEALTHY-LIFE s.r.o.

-          Dlouhé sezení bez pravidelných přestávek

-          Špatná výška pracovní plochy

-          Sezení s nohou přes nohu

-          Hrbení se ve snaze přiblížit se monitoru

-          Dlouhá nepřerušovaná práce na klávesnici, která může vést k syndromu karpálního tunelu

-          Velké množství těžkého jídla bez následného pohybu

-          Nadměrný stres

 

Zdroj:Martina Bolatzká, Kašpar PR
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Komentář BHS k vývoji nezaměstnanosti

Ilustrativní obrázek

Analýzy makroindikátorů 8.4.2020

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS k Makroekonomické predikci ČR

Ilustrativní obrázek

Tesla nadále počítá s původním cílem pro výrobu navzdory pandemii koronaviru



Čti více
Ilustrativní obrázek

Obchodní dny na burzách v době nadcházejících svátků

Ilustrativní obrázek

Walt Disney v době COVID-19

Ilustrativní obrázek

Ropa před začátkem videokonference OPEC+ roste

Ilustrativní obrázek

Manuál COVID-19: daňové úlevy pro OSVČ

Ilustrativní obrázek

První aukce pokladničních poukázek s krátkou splatností opět potvrdila vysoký zájem investorů

Ilustrativní obrázek

Mobily během pandemie používá častěji 70 % lidí, prodej herních počítačů v Česku stoupl téměř o třetinu

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.