Ropovod IKL slaví 20 let. Odpojil ČR od závisloti na ruské ropě

25.03.2016 10:30 | Redakce W4T | Diskuze

Výběr informací o ropovodu IKL, od jehož zprovoznění na české straně uplyne 25. března 20 let:

Foto: Public Domain

 

- Stavbu druhého ropovodu (vedle tehdy jediného ropovodu Družba přepravujícího ropu z Ruska) si vyžádala potřeba diverzifikace dodávek této strategické suroviny po rozpadu komunistického bloku a snaha o snížení závislosti na tehdy nestabilním a nevyzpytatelném Rusku.

- Česká vláda o stavbě rozhodla v únoru 1992. V dubnu 1994 byla podepsána česko-bavorská smlouva o převzetí a dělbě záruk za tzv. nepojistitelné škody na ropovodu.

- Stavba vlastního ropovodu byla na české straně oficiálně zahájena v září 1994, některé stavební práce ale začaly již v dubnu 1992.

- Česká část ropovodu byla zprovozněna 25. března 1996, na německé straně byl ropovod slavnostně uveden do provozu 13. března 1996.

- Generálním dodavatelem stavby byly Vodní stavby Praha, hlavními subdodavateli Plynostav Pardubice, IPS Praha a ČKD Praha DIZ.

- Ropovod měří 347,4 km a vede z poloviny po německém a z poloviny po českém území z Ingolstadtu do rafinérií v Kralupech a Litvínově. Délka liniové části ropovodu v ČR je 168,6 km. Objem ropovodu, který tvoří potrubí o průměru 700 mm, je zhruba 140.000 m3. Ropa jím proudí rychlostí 0,5 až 1,2 m/s.

- Ve Vohburgu u Ingolstadtu je napojen na Transalpinský ropovod (TAL) vedoucí z italského Terstu.

- Ropovodem IKL se přepravuje ropa pocházející především z Kaspické oblasti, Blízkého východu a severní Afriky.

- Součástí stavby ropovodu bylo i vybudování centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi u Kralup. Zde byly již v červenci 1994 uvedeny do provozu první čtyři zásobníky, každý o kapacitě 50.000 m3. Další dva, každý o kapacitě 100.000 m3, byly zprovozněny v říjnu 1996.

- Ropovod vlastní a provozuje státní společnost Mero, která je jediným přepravcem ropy v ČR a vlastní a provozuje i českou část ropovodu Družba. Od prosince 2012 má Mero pětiprocentní podíl ve firmách vlastnících a provozujících ropovod TAL, což dává možnost přednostního využití jeho kapacity v případě nouze.

- Mero každoročně přepraví do obou českých rafinérii v Kralupech a Litvínově přes sedm milionů tun ropy. V roce 2014 to bylo 7,5 milionů tun, z toho ropovodem IKL 3,6 milionu tun.

Zdroj:čtk
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Ceny ropy jsou dále na ústupu

Nákup které komodity bude v příštích letech nejlepší investice? Nebude to investiční zlato, ropa ani pšenice

Ilustrační foto

Ozvěny trhu: Červen rublu nepřeje



Čti více

Dceřiná společnost amerického Wal-Mart má zájem o B&M

Ilustrační foto

Vanilka je nové zlato: Cena letí strmě nahoru, kuchaři jí přestávají používat

Ilustrační foto

Ropou znečištěná voda ovlivňuje chování ryb, ty pak činí hloupá rozhodnutí

Příští týden bude výsledková sezóna opět středem zájmu

Ilustrační foto

Allianz odhaduje celosvětový růst sektoru pojištění o 5,9 procenta

Banka Wells Fargo musí znovu dát práci zaměstnanci, který vyzradil její nezákonné praktiky s falešnými účty

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.