Ropovod IKL slaví 20 let. Odpojil ČR od závisloti na ruské ropě

10:30 | Redakce W4T | Diskuze

Výběr informací o ropovodu IKL, od jehož zprovoznění na české straně uplyne 25. března 20 let:

Foto: Public Domain

 

- Stavbu druhého ropovodu (vedle tehdy jediného ropovodu Družba přepravujícího ropu z Ruska) si vyžádala potřeba diverzifikace dodávek této strategické suroviny po rozpadu komunistického bloku a snaha o snížení závislosti na tehdy nestabilním a nevyzpytatelném Rusku.

- Česká vláda o stavbě rozhodla v únoru 1992. V dubnu 1994 byla podepsána česko-bavorská smlouva o převzetí a dělbě záruk za tzv. nepojistitelné škody na ropovodu.

- Stavba vlastního ropovodu byla na české straně oficiálně zahájena v září 1994, některé stavební práce ale začaly již v dubnu 1992.

- Česká část ropovodu byla zprovozněna 25. března 1996, na německé straně byl ropovod slavnostně uveden do provozu 13. března 1996.

- Generálním dodavatelem stavby byly Vodní stavby Praha, hlavními subdodavateli Plynostav Pardubice, IPS Praha a ČKD Praha DIZ.

- Ropovod měří 347,4 km a vede z poloviny po německém a z poloviny po českém území z Ingolstadtu do rafinérií v Kralupech a Litvínově. Délka liniové části ropovodu v ČR je 168,6 km. Objem ropovodu, který tvoří potrubí o průměru 700 mm, je zhruba 140.000 m3. Ropa jím proudí rychlostí 0,5 až 1,2 m/s.

- Ve Vohburgu u Ingolstadtu je napojen na Transalpinský ropovod (TAL) vedoucí z italského Terstu.

- Ropovodem IKL se přepravuje ropa pocházející především z Kaspické oblasti, Blízkého východu a severní Afriky.

- Součástí stavby ropovodu bylo i vybudování centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi u Kralup. Zde byly již v červenci 1994 uvedeny do provozu první čtyři zásobníky, každý o kapacitě 50.000 m3. Další dva, každý o kapacitě 100.000 m3, byly zprovozněny v říjnu 1996.

- Ropovod vlastní a provozuje státní společnost Mero, která je jediným přepravcem ropy v ČR a vlastní a provozuje i českou část ropovodu Družba. Od prosince 2012 má Mero pětiprocentní podíl ve firmách vlastnících a provozujících ropovod TAL, což dává možnost přednostního využití jeho kapacity v případě nouze.

- Mero každoročně přepraví do obou českých rafinérii v Kralupech a Litvínově přes sedm milionů tun ropy. V roce 2014 to bylo 7,5 milionů tun, z toho ropovodem IKL 3,6 milionu tun.

Zdroj:čtk
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Počet aktivních vrtů na ropu a zemní plyn v USA v tomto týdnu poklesl o 2

Kam podle největších obchodníků a těžařů zamíří cena ropy?

Celosvětové rezervy ropy loni narostly

Cena ropy dnes v reakci na zprávu IEA rostla

Ilustrační foto

Šéf Aramca: Hrozí nedostatek ropy

Ilustrativní obrázek

Akzo Nobel a Gasunie vidí budoucnost v zeleném vodíku



Čti více
Ilustrativní obrázek

Shell a BP začnou kupovat libyjskou ropu

Ilustrativní obrázek

Hodnota akcie Alnylam se loni více než ztrojnásobila a letošní rok bude ještě lepší

Ilustrativní obrázek

Analytici z Barclays vidí tři pozitivní šance pro akcie IBM

Ilustrativní obrázek

Apple hodlá přispět 350 miliardami USD do ekonomiky USA

Ilustrativní obrázek

Ne všichni analytici hodnotí poptávku po Apple iPhone kladně

Ilustrativní obrázek

Analytici z Canaccord zvedli cílovou cenu pro akcie Qualcomm

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.