Rizika, která nejsou v reklamách na on-line investiční platformy vidět

11:11 | E V | Diskuze

Na YouTube, v televizi či jiných komunikačních kanálech můžete v poslední době stále častěji narazit na reklamy, které lákají na atraktivní investování skrze různé on-line investiční platformy.

Ilustrativní obrázek
Foto: public

Tyto reklamy mají několik věcí společných: známou osobnost, atraktivní vizuální obsah, líbivou ukázku platformy, kromě toho nechybí příběh o velmi zajímavých výnosech a celé je to zakončené demonstrací toho, jak jednoduše se dá pomocí platformy investovat. Obsazená celebrita přitom dokáže často dělat celou řadu jiných věcí najednou. Komu by se nelíbilo nakoupit jedním klikem konkrétní akcii a během pár týdnů si připsat výnosy v řádu desítek procent… Vše to zní pohádkově krásně. Čím se už takové reklamy nezabývají, jsou fakta a rizika.

On-line Investiční platformy jsou relativně novým nástrojem, který se začal objevovat až v posledních několika málo letech. Tyto platformy se liší dle svého zaměření, můžete se setkat například s platformami zaměřenými na Forex (směna měnových párů), CFD (kontrakty pro vyrovnání rozdílů), kryptoměny apod. Uživatelé mohou tedy investovat do poměrně širokého spektra aktiv, mají téměř všechno „na dosah ruky“.

 

Může být vlkem z Wall Street opravdu každý?

Jak to asi může dopadnout, když nezkušený investor dostane chuť zahrát si na investičního bankéře z Wall Street, nebo na zkušeného portfolio manažera?

Uvedu konkrétní příklad, s kterým jsem se setkal na jedné nejmenované platformě. Na úvodní stránce je na několika místech varování, že 75 % běžných investorů končí ve ztrátě. To znamená, že 8 z 10 „investorů“ do této platformy prodělá.

V rukou běžných, drobných investorů se takováto platforma přeměňuje na nebezpečný nástroj k investování. Proč? Běžní investoři se často nechají snadno zlákat vidinou zázračných výnosů a nedrží se investiční strategie. Investují bez analýz, důkladného prověření a při nákupu konkrétních společností se nezabývají detaily. Zaděláno na průšvih je navíc v situaci, kdy investují do titulů, které jim poradil známý v hospodě, nebo investují do známých společností, které mají v oblibě. Například automechanici mohou tíhnout ke koupi akcií Tesly nebo jiné automobilky, sportovci zase preferují sportovní značky apod.

 

Bez poplatku? Ani náhodou

Na poplatky investoři narazí také tady, jsou účtovány za nákup a prodej konkrétních titulů (zároveň se odvíjí od jejich množství), a v případě investice do nabízeného portfolia na těchto platformách bude muset investor zaplatit také poplatky za správu. Likvidita je u těchto platforem na podobné úrovni jako u podílových fondů. Velkou nevýhodou těchto platforem je jejich krátká historie. Nemají za sebou dostatečnou historii, na které bychom mohli sledovat jejich skutečnou výkonnost.

V případě kolektivního investování do podílových fondů výše zmíněné (a mnohdy ještě víc) za investory dělá portfolio manažer nebo osoba zodpovědná za řízení portfolia fondu. Portfolio manažer má náležité profesní předpoklady a co je ještě důležitější, má hlavně roky zkušeností na stejné či podobné pozici a je za svou práci náležitě odměněn ve formě management fee. Budete-li za každou cenu chtít vyzkoušet investování, respektive spíše spekulování skrze obdobnou platformu, tak pouze na vlastní riziko a pouze s částkou, u které vám nebude vadit, když o ni přijdete.

Drobní či začínající investoři by se obdobným platformám měli vyhnout úplně. Pro ně je důležité, aby k investicím přistoupili podle časem prověřených pravidel: Nejprve si stanovili rizikový profil a určitý cíl, či záměr, který si investicí chtějí splnit. Dle něho určí investiční horizont. A nesmí zapomenout na to, že základ portfolia musí tvořit kvalitně diverzifikovaný fond zaměřený na různá aktiva, regiony i oblasti, který zásadním podílem snižuje celkové riziko.

 

Lukáš Vokel, produktový analytik Broker Consulting

 


O společnosti Broker Consulting

Broker Consulting největší skupinou na českém a slovenském trhu, která poskytuje služby v oblasti finančního a realitního zprostředkování. Od roku 1998 získala důvěru více než 600 000 klientů. Poskytuje také služby přes 4 000 firmám. Distribuci služeb zajišťuje přibližně 2 000 konzultantů (profesionální konzultanti, zaměstnanci, konzultanti v zapracování v ČR i SR) ve více než 100 kancelářích a 40 franšízových pobočkách OK POINT. Společnost uvedla na český a slovenský trh řadu inovací. Jednalo se například o investice do otevřených podílových fondů se zamykáním zisků nebo unikátní produkty životního dopojištění, které umožňují pojistit smrt a invaliditu za zlomek obvyklých cen. Bankovní, finanční a realitní služby společně, to je franšíza OK POINT, který přináší společnost Broker Consulting ve spolupráci s mBank a MONETA Money Bank. Skupina se kromě finančního a realitního zprostředkování věnuje například developmentu, správě nemovitostí, férovým nebankovním půjčkám. Do širší skupiny patří například Broker Consulting ČR, Broker Consulting Slovenská republika, ProCredia, skupina PRODOMIA Group, BC Real, MONECO investiční společnost, Broker Consulting SICAV. Skupina Broker Consulting dosáhla v roce 2019 obratu 1,814 miliard korun.

Zdroj:Viola Baštýřová, Broker Consulting, a.s.
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.