Revoluční kosmický pohon. Nový iontový motor používá jako pohonnou látku obyčejný vzduch

11:49 | wa pe | Diskuze

Evropská kosmická agentura dohromady se společnostmi QuinteScience a SITAEL vyvinuly nový typ iontového pohonu, který doslova běží na vzduch.

Ilustrativní obrázek
Foto: NASA

Dnešní běžné iontové pohony využívají iontů některých plynů, které jsou urychlovány rozdílem elektrického potenciálu elektrodami ve tvaru mřížky. Výsledný paprsek iontů poskytuje mnohem vyšší specifický impulz, než jaký dodávají dnešní motory postavené na chemických reakcích paliva. Iontový motor potřebuje ke svému provozu menší objem a váhu paliva než je tomu u klasických typů pohonu. Základem je především elektrická energie používaná k urychlení iontů plynu a tu je možné získat ze solárních článků či jaderných reaktorů. I tak jsou ovšem vesmírné lodě s iontovým pohonem limitovány maximálním množstvím paliva, které unesou.  

Řešení nabízí podle Evropské kosmické agentury a společností QuinteScience, SITAEL nový typ iontového pohonu označovaného jako ABEP či RAM. Prototyp tohoto motoru nasává molekuly vzduchu z horních částí atmosféry Země, těm poté dodá elektrický náboj, urychlí je a nakonec je vystřelí zpět do okolního prostoru. Tento proud částic pak motoru dodává potřebný tah. Společnost SITAEL již nový motor vyzkoušela ve své vakuové testovací komoře, která simuluje podmínky ve výšce 200 kilometrů nad zemí. Zástupci Evropské kosmické agentury uvedli, že výsledky testu prokazují funkčnost a možnost praktického užití celého konceptu.

Lodě s tímto typem motoru by mohly výrazně prodloužit svůj dolet tím, že by jednoduše dočerpávaly palivo u planet s vhodným složením atmosféry. Kromě dlouhodobých misí ke vzdáleným objektům by mělo být možné tento iontový motor využít také pro pohyb satelitů na oběžné dráze Země.  Dnešní satelity nesou jen omezené množství pohonných hmot, po jejichž vyčerpání je další polohování nemožné. Například sonda GOCE nesla 40 kilogramů xenonu, který sloužil jako pohonná hmota. Tato váha by v případě iontového motoru na vzduch mohla být snadno nahrazena dalším vybavením pro vědecké či komerční účely.

Zdroj:fut, redakce
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Jeff Bezos hodlá rozšířit své vesmírné projekty v rámci Blue Origin

Ilustrativní obrázek

Český vědec chce patent pro technologii baterií lithium-síra

Ilustrativní obrázek

Technologickou „Nobelovu cenu“ letos získal finský fyzik Tuomo Suntola

Ilustrativní obrázek

Jak si budou kosmonauti ve vesmíru pěstovat zeleninu

Ilustrativní obrázek

Umělá inteligence umí vytvářet herní úrovně ve videohrách. Od těch vytvořených lidmi je nerozpoznáte

Ilustrativní obrázek

Umělé inteligence se ještě 100 let bát nemusíme, říká teoretický fyzik a futurolog Michio Kaku. Co očekává od budoucnosti?



Čti více
Ilustrativní obrázek

USA a Čína znovu zkřížily meče v obchodní válce

Ilustrativní obrázek

Jednání o Brexitu pokračuje

Ilustrativní obrázek

Draghi nepřekvapil, euro přesto začalo posilovat

Ilustrativní obrázek

Po včerejším sprintu si dnes trhy odpočinou

Ilustrativní obrázek

Ceny pohonných hmot atakují čtyřletá maxima. Hurikán Florence zdražil cenu ropy

Ilustrativní obrázek

Nižší zásoby, riziko hurikánu a sankce proti Íránu tlačí ceny ropy nahoru

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.