Radim Jančura: Náš třetí domácí trh bude Rakousko. Banky nás tlačí, abychom šli s naším vlakovým byznysem na burzu

05:55 | Ivo Horváth | Diskuze

Hovořili jsme s majitelem a zakladatelem Student Agency a RegioJetu nejen o snaze ČD vykázat RegioJet ze Smíchovského nádraží a dopravě.

Foto: Student Agency

Jste často propírán v souvislosti se sympatiemi k Andreji Babišovi…

Ano, je známo, že jsem ho podpořil v momentu, kdy oznámil, že vstupuje do politiky a představil svůj protikorupční program. Já mu stále věřím a myslím si, že by měl dostat šanci ukázat voličům, jak dovede řídit stát. Více, než jednu šanci bych mu ale nedával.

 

Hnutí ANO asi parlamentní volby vyhraje...

Ano, ale myslím, že krajské volby ukázaly, že ostatní političtí hráči se proti hnutí ANO rádi spojí… Za 27 let od revoluce se u nás pořád u moci střídala ODS a ČSSD. Tak proč nedat čtyři roky Babišovi, ať ukáže, co umí…

 

Nemáte problém s veřejnou podporou Andreje Babiše?

V žádném případě ho nepodporuji bez výjimky – mou podporu má jeho postoj proti korupci. Ale zase by to nemělo být tak, že v politice vybíráme menší zlo. Menší zlo bylo, že si nás strany rozdělily na levicové a pravicové občany. A my jsme je volili jako menší zlo. Stát by ale měl fungovat tak, že vždy musí existovat jak pravicové principy – například ve financích a současně kvůli podpoře slabších či nemocných zároveň ty levicové. A je pravda, že Babiš nerozlišuje na levici a pravici, ale řekl, že podle potřeby a výhodnosti pro občany bude využívat principů pravice i levice a dávat peníze potřebným.

 

Co si myslíte o EET?

Myslím, že je správné a nastavuje férové podmínky.

 

Poslední rozhovor, i když pro jiné médium, jsme uskutečnili v roce 2007, tedy přesně před deseti lety, za tu dobu vaše firma poskočila o velký kus dopředu…

Ano, to jsem ještě neměl ani vlaky, ty vyjely až v roce 2011 v ČR a 2012 na Slovensku. Před deseti lety náš obrat nedosahoval ani jedné miliardy, teď už je to přes osm miliard.

 

Slovensko je zajímavé, nejprve jste si pochvaloval vstup na tamní trh i podmínky, pak se to zhoršilo. Ve finále jsme se dočetli, že si dokonce někdo objednal vaši vraždu..

Slovensko je opravdu divoké. Je to takový jiný svět. V Česku se například snažíme řešit problémy tím, že si řekneme, že budeme lepší a na trhu, zvítězíme a vše funguje zcela zákonnými prostředky. A tam se snaží proti nám neustále hledat nějaké nezákonné prostředky. A přes vliv na politiky, kteří by za normálních okolností neměli mít s byznysem nic společného. Má existovat nějaký úřad, který vydává licence. A to není věc politika, ale úředníka. K tomu, abych získal trh, mi stačí jen zákon – tak to je v Česku. Na Slovensku ale potřebujete mít i vliv politika. A když ho nezískáte, tak si ho získá konkurence, která se s politikem spojí, a řekne mu, ať vám licenci nedává. A potom se začnou dít hrozné věci. Problém je v systému, ve státu. V tomto má Slovensko mnohem blíž k zemím kolem Ruska, kde navíc velkou roli hraje to, že se každý zná s každým a kolem toho se všechno točí.

 

Ze začátku svého působení jste si Slovensko pochvaloval...

Ano, tehdy tam byla velice dobrá vláda Ivety Radičové, za jejího působení tam například vznikl registr smluv, na který jsme u nás museli strašně dlouho čekat. A díky jedné doslova obrozenecké vládě tam udělali velký skok kupředu, ze kterého těžili i za jiných vlád. Zavedli totiž mnoho zákonů a pravidel, která jsou mnohem lepší, než v Česku. Když jsme tam tehdy přišli s nabídkou, byl tam ministr dopravy Ján Figeľ (KDH). On měl na stole dvě nabídky – jednu od státního dopravce, druhou od nás – která počítala s moderními soupravami a nižší částkou dotací za kilometr. Díky tomu si vybrali spolupráci s námi. To bylo tehdy ve srovnání s tehdejšími českými poměry nebývalé.

Teď se ale Slovensko skoro uzavřelo. Před volbami řekl Andrej Danko, předseda SNS: „Nesnášám žlté autobusy aj vlaky, musí odisť pryč zo Slovenska.“ Také dělá všechno proto, abychom odešli. Možná, kdybychom chtěli, tak z toho můžeme udělat kauzu ala Diag Human v Česku. Ale asi to neuděláme. Lidé nás tam mají rádi a případnou pokutu by stát platil zase a jen z jejich kapes.

 

Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Aktivně nakupujte a prodávejte. Finanční ztrátu berte jako “školné”, chybami se člověk učí a za dobrou školu se platí”, říká slavný český ekonom

Lucie Brešová

Kiwi.com: O IPO jsme uvažovali spíše směrem k Londýnu či New Yorku. Vstup Googlu na trh letenek jako hrozbu nevnímáme

Opční stratég: Platfomy na binární opce mívají schovaná "kazítka" obchodů, vykopávají ze systému lidi s výdělkem a až podezřele často krachují

Čech, který se prosadil v Chicagu, hlavním městě futures obchodování: V Čechách máme elitní developery pro strategie na futures trzích

Optaglio: Chystáme vstup na burzu. Přivítá pražská burza nové IPO nebo vyhraje jen Londýn?



Čti více
Ilustrativní obrázek

Aston Martin očekává tržní hodnotu 4 až 5,1 miliard liber po IPO v Londýně

Ilustrativní obrázek

Wall Street uzavřela na nových historických maximech, dařilo se akciím napříč sektory

Ilustrativní obrázek

Šéf divize korporátního a investičního bankovnictví Bank of America odchází ze své funkce

Ilustrativní obrázek

Kapitálová přiměřenost Monety by před koncem roku 2018 měla dosáhnout úrovně v rozmezí 15,9 až 16,3 %

Ilustrativní obrázek

Ceny pohonných hmot dál rostou. Přibližují se ke čtyřletým maximům

Ilustrativní obrázek

Asijsko-pacifické akcie zakončily čtvrteční obchodování smíšeně

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.