Psychologie jedince a afinita k riziku

08.09.2016 10:24 | fa ra | Diskuze

Zhruba 80 % investorů na trhu prodělává. Je to stálé číslo, které vychází ze základního psychologického nastavení lidí a v průběhu doby zůstává stále stejné. Lidé se dělí do tří skupin podle úspěšnosti v obchodování: 10 % je úspěšných, 10 % zůstává na nule, 80 % je neúspěšných. Každý si může zodpovězením jednoduchých otázek otestovat, do které skupiny patří.

Foto: Public Domain

 

Příklad 1

1A s pravděpodobností 80% vyhrajete 4000 USD, a s 20% nevyhrajete nic

1B s pravděpodobností 100% vyhrajete 3000 USD

 

Příklad 2

2A s pravděpodobností 80% prohrajete 4000 USD, a s 20% neprohrajete nic

2B s pravděpodobností 100% prohrajete 3000 USD

Pokud si nezaujatě zodpovíte, kterou z možností v obou příkladech si vyberete, dozvíte se, jaké máte základní předpoklady pro obchodování. Tyto otázky pokládali psychologové Kahneman a Tversky lidem a stali se tak zakladateli behaviorální ekonomie. To je ekonomie založená nikoli na nějakých akademických předpokladech, ale založená na skutečném chování lidí. Kahneman obdržel za tento výzkum Nobelovu cenu za ekonomii, Tversky se bohužel nedožil, a tak nedostal nic.

Ve výzkumu Kahnemana a Tverskyho volilo odpověď 1B 80% respondentů, odpověď 2A zvolilo 92% respondentů. Co to vypovídá o předpokladech pro obchodování?

Nejprve se podívejme na průměrný zisk v prvním případě. Průměrný zisk v případě 1A je 0,8 x 4000 = 3200. To je o 200 víc než v případě 1B. Když bude člověk dlouhodobě vybírat možnost 1A, bude mít vyšší průměrné zisky.

Nyní se podíváme, jaká je průměrná ztráta v druhém příkladě. U možnosti 2A to bude to 0,8 x 4000 = 3200. To je průměrně o 200 větší ztráta než možnost 2B.

Když se podíváme, co si volila většina, tak si volila stoprocentní jistotu, že dostane 3000 dolarů výdělku a pak si volila rizikovější možnost, že ve 20 % případů se dostane na nulu, i když průměrná dlouhodobá ztráta z takových obchodů dávala o 200 větší ztrátu. Neboli lidé volí vrabce v hrsti než holuba na střeše a jdou do většího rizika, jen aby dostali ztrátu na nulu.

Když spojíme odpovědi do jedné, tak průměrný zisk je 3000, průměrná ztráta je 3200 a to znamená, že když bude pravděpodobnost úspěšného obchodu stejná, jako když si hodíme mincí, tj. 50:50, tak budeme dlouhodobě prodělávat. Takto se rozhoduje 80 % lidí a proto je 80 % investorů dlouhodobě neúspěšných.

Libost ze zisku je menší, než nelibost ze ztráty. Aby se člověk vyhnul ztrátě, jde do stále rizikovějšího chování, i když je pravděpodobnost proti němu. Toto chování je zodpovědné za titulky novinových zpráv typu „makléř položil nejstarší banku světa“, nebo „Societe Generale přišla o svůj roční zisk, kvůli jednání svého makléře“.

Důsledky tohoto faktu můžeme pociťovat i v investiční úspěšnosti finančních institucí, které jsou zaplněny stejně jako v případě celkové populace, také zaměstnanci, kteří z 80 % nemají předpoklady pro obchodování. Naprostá většina finančních institucí nevydělává úspěšným obchodováním, ale bezrizikovými příjmy z obchodních poplatků. Proto povzbuzují obchodování jiných a někdy používají neetické postupy jako je „čeření účtů“ (churning), kdy investora, který se jen taktak dostane do zisku, přesvědčují, že je třeba zisk realizovat a okamžitě vstoupit do nějaké nové „úžasné“ příležitosti.

Pokud se podíváme na úspěšnost akciových fondů, tak 80 % fondů obvykle nepřesahuje svojí výkonností index S&P 500.

Finanční průmysl se brání proti tomuto obvyklému chování nastavením závazných obchodních postupů a pravidel. Nicméně když selže kontrola, dočteme se zajímavé titulky v novinách.

Rozhodovací proces

Druhá část psychologie jedince souvisí s jeho rozhodovacím procesem. Obvykle se má za to, že se lidé rozhodují rozumně a po důkladné rozvaze. To je však hluboký omyl. Pokud se podíváme na rozhodovací proces, tak máme v hlavě evolučně zabudovány dva rozhodovací systémy. Emoční a pudový systém je zodpovědný za velmi rychlé, ale z hlediska přesnosti jen přibližně přesné rozhodování. Druhý systém (rozum) se zapíná, jen když pro to existuje závažný důvod. Organismus totiž musí začít do mozku pumpovat živiny, okysličovat krev a připravit mozek na energetický výdaj spojený s myšlením. Mozek se podílí na hmotnosti těla 5%, ale energeticky spotřebovává 20 %. Říkáme, že myšlení bolí. Teprve, když je organismus připraven nastupuje rozumové rozhodování, kdy lze promyslet záležitost do nejmenších podrobností. Za takto kvalitní rozhodování platíme časem, protože rozum je málo výkonný počítač a všechno mu dlouho trvá.

Emocionální rozhodování je rychlejší a nebolí, proto se raději většina lidí rozhoduje rychle a emocionálně, což je v případě investování chyba. Investování je o počtech o číslech a ty jsou doménou rozumu. Také, když je člověk emocionálně rozrušen, převládající emoce, které zabraňují rozumu v jeho působení. Každý to zná, když planou emoce, rozum jde stranou.

Proto když chceme činit správná rozhodnutí, měli bychom se uvést do stavu bez emocí, bez hladu, bez žízně do nálady bez emocionálního působení. Když se pak začneme rozhodovat, budeme mít větší pravděpodobnost správného rozhodnutí. Obvykle je žádoucí se podívat na rozhodnutí s časovým posunem, třeba druhý den a provézt kontrolu.

Hlavní nebezpeční spočívá v tom, že při rozhodování se myšlenkami nacházíme v budoucnosti. Řešíme věci, které teprve nastanou. Budoucnost je obvykle zářivá a žádoucí. V budoucnosti jsme lepší lidé, chodíme běhat, zdravě jíme, v budoucnosti je plno optimismu. Proto také v budoucnosti budeme mít z investice jedině zisk, nikoli ztrátu. Toto optimistické nastavení je častou příčinou toho, že analytici nejsou tak často úspěšní ve svých předpovědích. Z dlouhodobého sledování činnosti analytiků se ví, že jakmile se na něčem shodne víc než 80 % analytiků je nejvyšší čas myslet na změnu, protože trh je na vrcholu a situace se otočí.

Strach a rozjaření

Základními emocemi, které řídí rozhodování je strach a rozjaření. Strach ze ztráty a strach z unikající obchodní příležitosti jsou základní dva strachy, které vedou k impulsivnímu emocionálnímu rozhodování. Rozjaření ze zisku pak vede k emocionálnímu navyšování pozic a vytváření nákupní paniky.

Strach ze ztráty

Strach ze ztráty vede k tomu, že v určitém okamžiku je bolest ze ztráty natolik nesnesitelná, že investor ukončuje pozici ve snaze, aby ulevil svému duševnímu stavu. Tvůrci trhu obvykle dobře vědí, kde leží tato hranice, a vytvářejí prodejní paniku, která vede ke zběsilým výprodejům. Poté, co skoupí většinu kontraktů, cena obvykle opět začíná růst. Strach ze ztráty vede k opuštění obchodní pozice, i když z fundamentálního hlediska třeba k tomu není důvod.

Strach z unikající obchodní příležitosti

Když vám zavolá nějaký obchodník, tak obvykle nabízí nějaký výhodný produkt, ale musíte se rozhodnout rychle, protože tato nabídka bude jen časově omezená. Pokud se jedná o zajímavou obchodní příležitost, mnoho lidí se nechá přesvědčit strachem z toho, že jim tato obchodní příležitost unikne a vstoupí do obchodu. Podobně, když na grafu cena roste a roste, vstupuje do trhu mnoho obchodníků na základě strachu z toho, že se člověk nedostane k ziskům, které mu rostou přímo před očima. Tento strach z unikající příležitosti vede k nákupní panice. Vyvolat nákupní paniku je sice těžší, než vyvolat prodejní paniku, ale obě tyto situace záměrně vytváří tvůrci trhu, aby profitovali na běžných individuálních investorech, kteří se nechají ovládnout svým strachem a impulzivně se rozhodují.

Rozjaření

Když se nám v obchodě daří, získáváme rozjařenou náladu, vše je pozitivní, vše se nám daří a lidé ztrácí obvyklou ostražitost. Emocionálně se dostáváme do situace, kdy ztrácíme zábrany a jsme ochotni vstupovat do obchodů, které jsou nadměrně rizikové. Rozjaření je stejně nebezpečné jako strach.

Zdroj:Redakce
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

VIDEO: Jak obchodovat opce aneb vysvětlení opčního kontraktu

08.06.2017
Ilustrační foto

Jak investovat do podnikových dluhopisů: Deset užitečných rad pro úplné začátečníky

24.05.2017

10 chyb, které úspěšní lidé nikdy neopakují

18.05.2017
Ilustrační obrázek

Tvorba vlastního AOS (10) – Optimalizace parametrů strategie

29.03.2017
Ilustrační foto

VIDEO: Forexoví brokeři a jejich nekalé praktiky. Recenze a zkušenosti

28.03.2017
Ilustrační obrázek

Tvorba vlastního AOS (9) – Příprava kódu pro testování a optimalizaci

20.03.2017


Čti více

Nejzajímavější akcie pro dnešní den, Amazon, Wal-Mart, Citigroup, Mylan a další...

Cena ropy: Technická analýza 29.6.2017

OPEC si přes nízkou cenu ropy stále dost slušně vydělá

Analytici: Cena železné rudy do konce roku spíše dále klesne

OPEC nemusí mít z americké produkce ropy obavy

Jakub Skryja z Verdi Capital: Kvůli levným penězům se dnes investuje do čehokoli a všichni nemohou uspět

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.