Prudký rozvoj elektromobility způsobuje nedostatek Li-Ion baterií pro spotřební elektroniku

16:15 | wa pe | Diskuze

Ceny lithium-iontových baterií do spotřební elektroniky mohou letos vzrůst, stejně jako jejich dodací lhůty. Bateriových článků je totiž nedostatek, protože je skupují výrobci elektromobilů. Vyplývá to z informací obchodníků.

Ilustrativní obrázek
Foto: Raimond Spekking

Podle ředitele internetového obchodu BatteryShop.cz Radima Tlapáka dochází k výpadkům dodávek akumulátorů pro maloobchodní trh. "Dotýká se to i prodejců na českém trhu, kdy se například prodlužují dodací lhůty. Proto se snažíme předzásobit, aby se situace nedotkla koncových zákazníků," uvedl. Podotkl, že ceny Li-Ion baterií dosud spíše klesaly, v současnosti se ale obrací k růstu.

Důvodem nedostatku je rostoucí popularita elektromobilů, která vede automobilky ke zvyšování objemu produkce. Té ale neodpovídají výrobní kapacity pro baterie.

"Velcí výrobci aut se rozhodli věnovat se elektromobilitě doslova ze dne na den, a to po dlouhém období, kdy tuto oblast prakticky ignorovali. Proto si automobilky nevybudovaly potřebné výrobní zázemí, a proto vykupují produkci akumulátorů od velkých výrobců, kteří se rychle snaží reagovat na překotný nárůst poptávky," uvedl Tomáš Kazda z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT v Brně.

Za jednoho z hlavních původců nedostatku na trhu je označovaná americká Tesla, která zatím nedokončila výstavbu vlastní továrny na výrobu bateriových článků. Tesla nyní produkuje necelou třetinu plánované výroby, a proto musí zbytek kupovat od japonského Panasoniku.

Vyšší poptávka po bateriích pak zdražuje i suroviny pro výrobu. Nejvíce vzrostla cena kobaltu, oproti loňsku se hodnota této komodity vyšplhala o 120 procent. Za posledních pět let pak surovina podražila o 250 procent. "Růstovým šampiónem je kobalt, jehož 40 procent světové roční těžby se využije pro výrobu baterií. U ostatních materiálů pro výrobu baterií není takový nárůst zřetelný, protože jejich využití je více diverzifikované mezi jiné sektory," uvedl analytik Komerční banky David Kocourek. I když se těžařské firmy snaží navýšit těžbu kobaltu, niklu, manganu, mědi, hliníku a lithia, nejde to příliš rychle a proto poptávka bude v nejbližší době převyšovat nabídku.

Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Ford říká, že do konce roku 2022 by měl podíl elektrovozů na jeho dodávkách do Evropy dosáhnout 55 %

Ilustrativní obrázek

5 zajímavých faktů o bateriích a jejich recyklaci

Ilustrativní obrázek

Volkswagen ve spolupráci s Northvolt plánují postavit továrnu na výrobu bateriových článků

Ilustrativní obrázek

MONETA Money Bank otevřela první veřejnou nabíjecí stanici pro elektromobily

Ilustrativní obrázek

Automobilky by rády spolupracovaly na vývoji baterii s čínskou společností CATL

Ilustrativní obrázek

Renault se chystá spolupracovat na elektromobilitě s čínskou společností JMEV



Čti více
Ilustrativní obrázek

Co dále očekávat u zlata?

Ilustrativní obrázek

Zlato: Býčí trend v zásadním bodu

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS k cenám ropy, benzínu a nafty

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS k cenám pohonných hmot a ropy

Ilustrativní obrázek

Zlato v reakci na obchodní napětí mezi USA a Čínou dosáhlo na nové šestileté maximum

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS k cenám pohonných hmot a ropy

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.