Prudký rozvoj elektromobility způsobuje nedostatek Li-Ion baterií pro spotřební elektroniku

16:15 | wa pe | Diskuze

Ceny lithium-iontových baterií do spotřební elektroniky mohou letos vzrůst, stejně jako jejich dodací lhůty. Bateriových článků je totiž nedostatek, protože je skupují výrobci elektromobilů. Vyplývá to z informací obchodníků.

Ilustrativní obrázek
Foto: Raimond Spekking

Podle ředitele internetového obchodu BatteryShop.cz Radima Tlapáka dochází k výpadkům dodávek akumulátorů pro maloobchodní trh. "Dotýká se to i prodejců na českém trhu, kdy se například prodlužují dodací lhůty. Proto se snažíme předzásobit, aby se situace nedotkla koncových zákazníků," uvedl. Podotkl, že ceny Li-Ion baterií dosud spíše klesaly, v současnosti se ale obrací k růstu.

Důvodem nedostatku je rostoucí popularita elektromobilů, která vede automobilky ke zvyšování objemu produkce. Té ale neodpovídají výrobní kapacity pro baterie.

"Velcí výrobci aut se rozhodli věnovat se elektromobilitě doslova ze dne na den, a to po dlouhém období, kdy tuto oblast prakticky ignorovali. Proto si automobilky nevybudovaly potřebné výrobní zázemí, a proto vykupují produkci akumulátorů od velkých výrobců, kteří se rychle snaží reagovat na překotný nárůst poptávky," uvedl Tomáš Kazda z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT v Brně.

Za jednoho z hlavních původců nedostatku na trhu je označovaná americká Tesla, která zatím nedokončila výstavbu vlastní továrny na výrobu bateriových článků. Tesla nyní produkuje necelou třetinu plánované výroby, a proto musí zbytek kupovat od japonského Panasoniku.

Vyšší poptávka po bateriích pak zdražuje i suroviny pro výrobu. Nejvíce vzrostla cena kobaltu, oproti loňsku se hodnota této komodity vyšplhala o 120 procent. Za posledních pět let pak surovina podražila o 250 procent. "Růstovým šampiónem je kobalt, jehož 40 procent světové roční těžby se využije pro výrobu baterií. U ostatních materiálů pro výrobu baterií není takový nárůst zřetelný, protože jejich využití je více diverzifikované mezi jiné sektory," uvedl analytik Komerční banky David Kocourek. I když se těžařské firmy snaží navýšit těžbu kobaltu, niklu, manganu, mědi, hliníku a lithia, nejde to příliš rychle a proto poptávka bude v nejbližší době převyšovat nabídku.

Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Lidl a Kaufland díky dohodě s VW nabídne nabíjení elektromobilů

Ilustrativní obrázek

Předseda dozorčí rady Volkswagenu varuje před vysokou cenou elektromobility

Ilustrativní obrázek

Volkswagen bude v USA investovat 800 mil. USD do továrny na elektromobily

Ilustrativní obrázek

Tesla již brzy ukončí prodej 75 kWh verze vozů Model S a X

Ilustrativní obrázek

Investice VW ve výši 30bn EUR není dostatečná pro splnění emisních cílů EU

Ilustrativní obrázek

Volkswagen chce v roce 2026 přestat vyrábět vozy se spalovacími motory



Čti více
Ilustrativní obrázek

Benzín a nafta stále zlevňují. Již brzy však přestanou

Ilustrativní obrázek

Koruna se na páru s eurem dostala poprvé od podzimu 2018 pod 25,50 EUR/CZK

Ilustrativní obrázek

Investoři zažívají žně. Daří se americkým akciím, zlatu i bitcoinu

Ilustrativní obrázek

Zlato rozjelo novou cenovou rally. Bude stříbro následovat?

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS k vývoji ceny zlata

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.