Proč stále více lidí přestává stíhat splácet autopůjčky?

18.08.2016 10:07 | Ne Ro | Diskuze

Jsou prodlevy při splácení autopůjček a slabší úvěrová data důvodem k obavám?

Foto: Public Domain

 

Není tomu tak dávno, co se v základech zjevně nekonečně rostoucího automobilového trhu v USA začaly objevovat trhliny. V tomto roce se začaly stahovat mraky okolo kvality automobilových půjček a jejich neplatičství. Uvažujeme-li procento těchto případů vůči celku, nemuselo by se nám to zdát až tak závažné. Ovšem, je třeba podotknout, že za poslední roky prodejům automobilů pomáhají či alespoň by měly pomáhat právě jak nízké či téměř žádné úrokové sazby, tak i natahování půjček na delší dobu. Tak co tedy stále větší procento lidí nutí nedodržovat termíny splátek? A proč narůstá i procento opětovného převzetí automobilu do vlastnictví prodávajícího z důvodu neplacení úvěru dlužníkem?

S&P/Experian Auto Default Index se opět začal zvedat, a to poté, co ještě před nedávnem klesal. Jeho hodnoty za uplynulé měsíce byly: únor 1,05, březen 1,02, duben 0,97, květen 0,92, červen 0,91, červenec 0,93. Podle pondělního hlášení ratingové agentury Moody's dne 15. srpna vykazují kryté cenné papíry autopůjček v USA za druhé čtvrtletí letošního roku slabší úvěrové metriky, a to poté, co věřitelé zmírnili standardy pro povolení půjčky. Nepatrně slabší výkon není problémem, pokud to takto ovšem nebude pokračovat i nadále a nová auta pak budou ležet ladem, což bude nutit poskytovatele půjček zvolit agresivnější chování, aby svůj kýžený objem půjček realizovali.

Ratingová agentura Fitch Ratings dne 8. srpna sdělila, že cenné papíry autopůjček v USA jsou připraveny vzdorovat zvyšujícím se konkurenčním výzvám. Předpokládá se pokles velkoobchodní hodnoty vozidel. Podle agentury Fitch budou velkoobchodní trhy oslabovat, což nevyhnutelně povede k poklesu metriky výkonnosti ABS.

Za dobrou zprávu lze považovat, že jsme v tuto chvíli daleko od děsivých čísel, co se neplatičství půjček či prodlev při splácení autopůjček týče. Špatnou zprávou nicméně zůstává, že jejich rostoucí trend rozhodně nesmíme podceňovat. Zvláště pokud by tato čísla prudce narůstala. Indexy Dow Jones Industrial Average a S&P 500 Index jsou letos v rekordních výškách. Závěrem uveďme několik čísel zisků a ztrát největších hráčů na automobilovém trhu (hodnoty od počátku roku):

Ford -7 %;

Fiat Chrysler -50 %;

General Motors -4 %;

AutoNation -17 %;

CarMax +12 %;

Ally Financial +3 %.

Líbil se vám článek?
+0 / -0
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.