Proč lidé přechází do vedlejší fronty, když ta jejich nepostupuje? A vyplatí se to vůbec?

10:46 | fa ra | Diskuze

Frustrující situací, kdy nakupující uvízne na konci nepostupující fronty, zatímco sousední řada se hýbe a zákazníci jsou úspěšně odbavováni, se zabývali vědci z Harvardovy univerzity. Zjistili mimo jiné, že rozhodnutí přesunout se bez valného přemýšlení do jiné fronty úzce souvisí s nepříjemným pocitem být poslední - a nemusí se vyplatit. Z výsledků výzkumu mohou těžit hlavně firmy z oblasti služeb, napsal britský deník The Guardian.

Ilustrativní obrázek
Foto: Marianna

Vědci z prestižní Harvard Business School v Bostonu přišli na to, že pokud se člověk ocitne poslední ve frontě, je čtyřikrát vyšší pravděpodobnost, že odejde, a dvakrát vyšší pravděpodobnost, že přejde do jiné řady.

"Je to přitom pošetilé, protože počet lidí, kteří jsou za vámi, nemá co dělat s tím, jak dlouho budete čekat. Ovlivňuje to ale vaše jednání," řekl vedoucí výzkumu a odborník na management služeb Ryan Buell. "Pokud jsme poslední, jsme o 20 procent méně spokojení než někdo, kdo je před námi," dodal Buell.

Vědec zkoumal chování zákazníků ve frontách poté, co se společně s ekonomy zabýval fenoménem známým jako "averze vůči poslednímu místu" - tedy nepříjemným pocitům, který například zažívají lidé, když vědí, že vydělávají méně než ostatní. Zatímco výše příjmů ale nemusí být na první pohled patrná, kdo je poslední ve frontě, je jasné každému.

Vědec začal pozorováním lidí v obchodě s několika pokladnami a pak zřídil internetový dotazník, který sloužil také jako průzkum chování. Účastníkům ankety bylo řečeno, že otázky zaberou zhruba pět minut. Odpovědět na ně přitom trvalo jen minutu. Když se ale lidé do ankety přihlásili, museli čekat ve virtuální frontě zobrazené na obrazovce. Nejdříve byli poslední a mohli čekat, "jít" do jiné fronty nebo stránku úplně opustit.

Jeden z pěti účastníků na chvostu průzkumu nevydržel a přesunul se do jiné fronty v naději, že věci urychlí. V průměru ale ti, co přešli do jiné fronty, čekali o deset procent déle, než kdyby zůstali v původní řadě. Ti, co frontu změnili dvakrát, čekali dokonce o 67 procent déle, než kdyby se nehnuli.

"Když se řadíme do fronty, máme sklon k racionálnímu jednání, což obvykle znamená, že si vybereme tu nejkratší. Ale když vidíme, že se jiná fronta hýbe rychleji, máme tendenci přejít, aniž bychom měli nějaké další informace, a často se to nemusí vyplatit," řekl Buell. Lidé by tak podle něj měli takový krok zvážit a zamyslet se nad tím, zda je druhá řada opravdu rychlejší, nebo jim jen vadí, že jsou poslední. Dalším způsobem je podle něj zahájit konverzaci s člověkem před sebou, nebo se jednoduše raději nedívat za sebe.

Z průzkumu vědců Harvardovy univerzity mohou těžit firmy. Sektor služeb se totiž zaměřuje na toho, kdo je první na řadě, ale už se nezabývá faktem, že nejhorší je být poslední, soudí Buell. Možným řešením je podle něj začít se věnovat zákazníkům hned ve chvíli, kdy se do fronty zařadí, například přijímáním jejich objednávek kávy.

Telefonická zákaznická centra by podle vědce zase neměla zákazníkům sdělovat, že jsou v řadě volajících "pátí z pěti", ale místo toho jen "pátí" - zkrátka skrýt skutečnost, že jsou poslední.

Zdroj:čtk
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Před 120 lety se narodil Enzo Ferrari, který dal světu legendární závodní a sportovní automobily

Ilustrativní obrázek

Polsko dusí smog a protismogové roušky jdou na dračku. Z nehezké pomůcky udělali Poláci módní doplněk

Ilustrativní obrázek

Nizozemské větrné a vodní mlýny mají novou energii do života, díky organizaci UNESCO

Ilustrativní obrázek

V Dubaji otevřeli nejvyšší hotel na světě

Ilustrativní obrázek

Čeští pivaři loni týdně vypili meziročně zhruba o jedno velké pivo více

Ilustrativní obrázek

Letecký personál údajně donutil zákaznici spláchnout jejího křečka do záchodu, aby mohla na palubu letadla



Čti více
Ilustrativní obrázek

Čína nebude jedinou zemí, které se dotkne zavedení cel v USA

Ilustrativní obrázek

ETF zaměřené na kovy a těžbu zažívají rally

Ilustrativní obrázek

Qualcomm zvyšuje nabídkovou cenu za NXP Semiconductors

Ilustrativní obrázek

Analytici z Bernstein zvýšili doporučení pro akcie Analog Devices

Ilustrativní obrázek

Morgan Stanley očekává ve 2H 2018 slabší dolar. Důvodem globální růst a hypotéza dvojího deficitu

Ilustrativní obrázek

Wal-Mart Stores hlásí pokles zisku, negativně se na výsledku podepsala restrukturalizace firmy

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.