Preventivní údržba silnic se v ČR podceňuje, přitom je to zásadní krok ke dlouhodobým úsporám

15:15 | E V | Diskuze

Všichni bychom chtěli jezdit po silnicích, které jsou hladké, bezpečné a dobře udržované.

Ilustrativní obrázek
Foto: Futtec

Tyto jejich vlastnosti jsou podstatné nejen pro bezproblémové fungování ekonomiky (průmysl, zemědělství, obchod), ale i pro naši osobní dopravu. Podle údajů Světové banky[1] je ekonomická návratnost prostředků vložených do údržby silnic (Economic Rate of Return[2]) téměř dvakrát vyšší než prostředky vložené do nové výstavby.  Na preventivní údržbu českých komunikací se však u nás mnohdy zapomíná. I když podle údajů Registru smluv[3] přesahují roční náklady na údržbu k silnic a dálnic ve správě ŘSD částku 9 miliard korun, stále se setkáváme s měsíce a roky neopravovanými trhlinami a výtluky na komunikacích. Odkládaná údržba přitom vede k daleko rozsáhlejšímu poškození. Oprava výtluků jako součást preventivní údržby tvoří podle stejného zdroje (Registru smluv) jen 98 miliónů korun. To je pouhé 1 % z celkových nákladů na údržbu. Přitom právě v ČR byla vyvinuta inovativní technologie FUTTEC pro preventivní opravy poruch asfaltových vozovek (výtluků a trhlin) na principu mikrovlnné technologie. Ta je v porovnání s běžně používanými technologiemi ekologičtější, lze ji provádět po celý rok včetně zimy. A hlavně: je trvalá.

 

S jistou mírou nadsázky můžeme situaci na našich silnicích přirovnat k návštěvě zubaře. Tu často odkládáme, upřednostňujeme jiné výdaje. Když už pak ke stomatologovi skutečně musíme, místo jedné malé plomby v jediném termínu nás někdy čeká dlouhá série lékařských zákroků, vrcholící drahým implantátem. Vztaženo na silnice: jejich trvanlivé opravy nebudou vyžadovat opakované (a v dlouhodobém horizontu mnohem dražší) zásahy, jak je tomu v současnosti. Lépe udržovaná komunikace vydrží déle, prodlouží se intervaly mezi nutnými generálními rekonstrukcemi.

 

Ministerstvo dopravy amerického státu Kalifornie (California Department of Transportation –  Caltrans)[4] popisuje výhody prevence údržby vozovek na úkor jejich generálních oprav poměrem 1 : 6. Podle něj činí náklady na prevenci pouhou jednu šestinu oproti tomu, kolik by stála generální oprava vozovky: jinými slovy, 1 dolar vložený do prevence zabrání investici 6 dolarů, vynaložených na celkovou rekonstrukci komunikace. Přitom tato čísla podle Caltransu zahrnují pouze prvotní náklady: nepromítají se do nich např. náklady na opravy dopravních prostředků v důsledku nehod způsobených výtluky či trhlinami, opotřebení dopravních prostředků jezdících po špatných silnicích apod.

 

Zakladatel společnosti FUTTEC Jiří Rušikvas k tomu dodává: „Mikrovlnná technologie, kterou pro účely preventivních oprav vozovek vyvíjíme ve spolupráci s Akademií věd České republiky, je jediná, která dokáže zachovat vlastnosti původní vozovky. Zacelí poruchu (např. výtluk či trhlinu) beze změny původních parametrů komunikace – únosnosti a protismykových vlastností. Všechny ostatní technologie frézováním či bouráním rozšiřují opravenou plochu a vytvářejí spáru, nebo dodávají do vozovky materiál o složení odlišném od jejího původního materiálu, nebo do silnice dodávají materiál o jiné zrnitosti s nižní nosností. Technologie FUTTEC pracuje beze švů: při opravě nevzniká spára, do které by mohla zatékat voda a znovu silnici ničit. Preventivní oprava vozovky prostřednictvím našeho stroje FT3 znamená trvalou opravu, zachovávající vlastnosti původní vozovky. Výsledkem je vyšší bezpečnost silničního provozu, méně časté zásahy silničářů a díky tomu dlouhodobé úspory financí na údržbu komunikací, menší opotřebení dopravních prostředků a v neposlední řadě také větší spokojenost řidičů.“ 

 

 

[1] World Development Report, 1994: Infrastructure for Development. New York: Oxford University Press

[2] Definice Economic Rate of Return (ERR): viz http://www.businessdictionary.com/definition/economic-rate-of-return-ERR.html

[3] Webové stránky Registr smluv

[4] Viz Analýza Caltrans

 

 

 

O společnosti FUTTEC:

Společnost FUTTEC a.s. byla založena v roce 2011 s cílem vyvinout unikátní systém opravy výtluků na silnicích. Technologie, která je výsledkem dlouholetého výzkumu a zdokonalování, vznikla ve spolupráci s Ústavem chemických procesů Akademie věd ČR. Společnost FUTTEC za ni získala ocenění Vizionáři 2019 ve stejnojmenné soutěži sdružení CzechInno. Navíc se jí z Evropské komise v rámci programu EU Horizon 2020 podařilo získat dotaci ve výši 1,8 mil. euro na komercionalizaci této inovativní technologie, kterou tak díky získaným financím bude moci dále zdokonalovat a uvádět ji v širším měřítku na český i zahraniční trh.

 

Technologie FUTTEC je určena k trvalým opravám výtluků a dalších poruch asfaltových povrchů na pozemních komunikacích, cyklostezkách a dalších asfaltových plochách. Funguje na principu ohřevu asfaltových směsí pomocí mikrovlnné technologie, díky čemuž je zajištěn hloubkový ohřev opravovaného místa bez degradace asfaltové směsi. Výsledkem je vysoká pevnost a dlouhá životnost opraveného místa. Díky tomuto principu může být oprava silnic realizována celoročně, tedy i v zimním období.

 

Tato technologie je ukryta v srdci unikátního zařízení FT3, které nyní společnost nabízí zákazníkům k prodeji. Ve druhé polovině roku 2020 bude na trh uveden třikrát výkonnější model FT4, který opravy zrychlí. 

 

 

 

Zdroj:Marie Cimplová, Crest Communications a. s.
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Praha růst nepatrný, ale šestý v řadě

Ilustrativní obrázek

Trh s prodejem aut se pozvolna vzpamatovává, mnoho firem ale přehodnocuje cash flow

Ilustrativní obrázek

MBA lze nyní vystudovat i online s pomocí micro-learningu

Ilustrativní obrázek

Booking zveřejnil výsledky za 2Q 2020; jeho akcie v předobchodní fázi posilují o 4 %

Ilustrativní obrázek

Kanceláře v roce 2030 - 30 % jich bude řešeno jako flexibilní pracoviště.

Ilustrativní obrázek

Zajišťovna Munich Re představila výsledky za 2Q 2020



Čti více
Ilustrativní obrázek

Wall Street v úvodu oslabuje

Ilustrativní obrázek

Frankfurtská burza po otevření hledá směr

Ilustrativní obrázek

Asijsko-pacifický region v pátek oslaboval

Ilustrativní obrázek

Frankfurtská burza ve čtvrtek oslabuje

Ilustrativní obrázek

Asijsko-pacifické indexy ve čtvrtek oslabovaly

Ilustrativní obrázek

Německý DAX se po několika výsledkových reportech obchoduje v plusu

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.