Podvody v automobilovém průmyslu zasáhly VW, GM, Suzuki nebo Mitsubishi

18.05.2016 13:39 | fa ra | Diskuze

Výběr velkých skandálů, které zasáhly v uplynulých dvou letech významné světové automobilky (řazeno chronologicky):

Foto: Public Domain

 

TOYOTA

Americké ministerstvo spravedlnosti v březnu 2014 oznámilo, že největší automobilka světa, japonská Toyota Motor, zaplatí v USA 1,2 miliardy dolarů (téměř 24 miliard Kč), a tamní úřady tak ukončí její vyšetřování. V něm se jednalo o postup automobilky při řešení stížností zákazníků na bezpečnostní potíže vozů. Toyota podle ministerstva přiznala, že poskytovala americkým zákazníkům zavádějící informace ohledně problémů vedoucích k nechtěnému zrychlování aut. Vyšetřování americké vlády potvrdilo, že za zrychlování mohou vadné plynové pedály a problémy s podlahovou krytinou, která může plynový pedál zablokovat. Toyota kvůli problémům s nechtěným zrychlováním stále čelí stovkám žalob.

Potíže se dostaly do centra pozornosti poté, co v roce 2009 údajně kvůli nechtěné akceleraci vozu Lexus zahynul v Kalifornii dálniční strážník s celou rodinou. Kvůli problémům s nechtěným zrychlováním a s brzdami u hybridního automobilu Prius byla automobilka v minulých letech nucena svolat ke kontrole po celém světě přes 14 milionů vozů.

 

GENERAL MOTORS

Největší americká automobilka General Motors (GM) se loni v září s vyšetřovateli dohodla, že zaplatí 900 milionů dolarů (21,5 miliardy korun) za zastavení trestního stíhání postupu, jímž firma řešila problémy s vadnými přepínači zapalování u řady svých vozů. Automobilka zároveň uvedla, že zaplatí 575 milionů dolarů za urovnání části civilních žalob. GM kvůli problémům se zapalováním svolala s velkým zpožděním k opravám miliony aut. Vadné přepínače u zapalování se mohly samovolně přesunout do vypnuté polohy, což zastavilo motor a vyřadilo většinu systémů napájených elektřinou, včetně posilovače řízení, posilovače brzd a airbagů. Důsledky závady si vyžádaly nejméně 169 mrtvých a v běhu jsou žaloby na další stovky případů. Automobilka o potížích věděla už v roce 2001, ale se svoláváním vozů k opravě začala až v únoru 2014.

 

VOLKSWAGEN

Skandál v největší evropské automobilce vypukl loni v září, když americká Agentura pro životní prostředí obvinila VW, že jeho turbodieselové motory pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka rozpozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Vozy s těmito motory se už v Evropě neprodávají. Celkově jsou ale problematické motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek. Koncern kvůli skandálu čelí řadě žalob a vyšetřování. Tento týden koncern VW v Česku rozeslal v první vlně servisní akce pozvánky do servisů pro prvních zhruba 1000 vozů. Další vlny budou následovat.

 

MITSUBISHI

Automobilka letos v dubnu přiznala, že její zaměstnanci manipulovali u některých modelů s testy spotřeby paliva a nadhodnocovali efektivitu využití paliva. Metody testování spotřeby odporující japonským předpisům prý firma používala od roku 1991. Prezident automobilky Tecuró Aikawa dnes oznámil, že kvůli skandálu odstoupí v červnu z funkce. Kromě Aikawy skončí ve funkci i jeho náměstek. O skandál se začaly zajímat také úřady v USA. Automobilku zasáhly skandály i v minulosti. V roce 2004 přiznala vadnou konstrukci náboje kol u jednoho typu svých nákladních vozů, což způsobilo více než 50 nehod. V roce 2000 se zjistilo, že firma po více než dvě desetiletí nelegálně zatajovala stížnosti zákazníků.

 

SUZUKI 

Japonská automobilka Suzuki Motor dnes oznámila, že u svých 16 modelů prodávaných v Japonsku používala metody testování emisí a spotřeby, které nebyly v souladu s japonskými předpisy. Testy však ukázaly, že není potřeba dosavadní údaje měnit. Zpráva přichází poté, co japonské ministerstvo dopravy nařídilo domácím automobilkám přezkoumat jejich metody testování spotřeby paliva po skandálu automobilky Mitsubishi. Suzuki je čtvrtým největším výrobcem aut v Japonsku. Nesprávné zkušební metody automobilka používala od roku 2010 a týkají se zhruba 2,1 milionu vozů. Nesrovnalosti se netýkají vozů v zahraničí.

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Volkswagen, BMW, Audi a Porsche se zřejmě domlouvaly na cenách

Ilustrační foto

Které technologické akcie budou profitovat z revoluce samořízených aut?

Žaloba držitelů dluhopisů proti VW pokračuje

Volkswagen v prvním pololetí zvýšil odbyt

GM investuje do start-upu Nauto vyvíjejícího software pro samořídící auta

Ilustrační foto

Daimler vyčlení 220 mil. EUR na snižování emisí svých automobilů



Čti více

Dceřiná společnost amerického Wal-Mart má zájem o B&M

Roboty při výrobě využívá téměř čtvrtina českých menších firem

Investiční pobídky se po volbách změní

Toyota Motor plánuje zahájit masovou výrobu elektromobilů v Číně

Argentina musí odškodnit španělskou společnost Marsans za zestátnění největší argentinské letecké společnosti Aerolineas Argentinas

Ilustrační foto

Vanilka je nové zlato: Cena letí strmě nahoru, kuchaři jí přestávají používat

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.