Peníze na prvním místě. Adidas, Nike a Volkswagen se dopingu příliš neštítí

26.07.2016 13:01 | wa pe | Diskuze

Ruský sport již několik let pronásledují závažné dopingové skandály, koncerny jako Nike, Adidas či Tag Heuer však ty nejúspěšnější sportovní hříšníky i nadále podporují. Místo toho, aby malé děti viděly dopingu jasné ne, firmy opouštějí své "miláčky" jen s těžkým srdcem a na posledních chvíli. Kdy zvítězí smysl pro fair play, nebo bude mít byznys stále navrh? 

Foto: W4T

 

Aktuální dopingová aféra, jež hrozila neúčastí takřka všech ruských sportovců na blížící se letní olympiádě v Riu de Janeiru není jedinou, která v posledních několika málo letech postihla ruský sport.  Při odhalení dopingu se především u těch nejznámějších jmen nejedná pouze o konec sportovní kariéry a poškozenou pověst osobní i sportu jako takového, ale také o milionové částky z vypovězených sponzorských smluv. Jedním z nejznámějších případů je slavná ruská tenistka a modelka Maria Šarapovová. S někdejší světovou jedničkou a vítězkou pěti grandslamů uzavřela v roce 2010 osmiletou smlouvu o reklamě a propagaci společnost Nike. Podle odhadů si tehdy ruská tenisová kráska přišla na 70 milionů USD. Letos v březnu sportovkyně oznámila, že měla na lednovém Australian Open pozitivní nález na zakázanou látku meldonium, jehož důsledkem byl dvouletý zákaz činnosti ze strany Mezinárodní tenisové federace. Ačkoli se tenistka proti rozhodnutí odvolala, Mezinárodní sportovní arbitrážní soud rozhodne o jejím dalším sportovním osudu až v září, takže Šarapovová nestihne letošní olympiádu v Riu. Ať už bude výsledek arbitráže jakýkoli, společnosti jako Tag Heuer či německá automobilka Porsche již s ruskou kráskou rozvázaly spolupráci. Dalším příkladem sportovkyně, které bylo prokázáno meldonium může být mistryně světa na trati 100 metrů prsa Julija Jefimovová či ruská výškařka a olympijská vítězka z Londýna 2012 Anna Čičerovová.   

„Přirozeně jsou podobné případy pro sponzorující společnosti, které prostřednictvím sportu sledují jisté cíle, kontraproduktivní, “ uvedl Christopher Rumpf, sportovní ekonom na Deutsche Sporthochschule Köln.

Jedním z nejznámějších případů dopingu je ten amerického cyklisty Lance Armstronga, který sponzorské dary přitahoval především jako morální autorita, která svým odhodláním překonala rakovinu a dokázala se s úspěchem postavit zpátky na trať. V roce 2013 s Armstrongem přerušila spolupráci firma Nike, ale teprve poté, co se důkazy prokazující doping již delší dobu vršily. 

Podobné příklady ukazují, jak těžko se velké společnosti loučí se svými reklamními tvářemi, které mají nemalou zásluhu na prodejním úspěchu značky. Ačkoli Nike opakovaně zdůrazňuje, že doping nemá s myšlenkou férového sportu nic společného, i měsíce po odhalení dopingového skandálu byl stále oficiálním sponzorem ruského atletického svazu, který byl v centru aktuální aféry. Nike však v tomto ohledu ani zdaleka není sám, kromě koncernu Gazprom patří mezi největší sponzory ruského sportu také německé společnosti Volkswagen a Adidas.  Zatímco mluvčí Volkswagen přiznává pouze spozoring ruského fotbalového svazu, ve skutečnosti automobilka podporuje také ruský svaz biatlonu, který také hojně plní titulky novin dopingovými skandály. 

V případě Adidas je situace ještě markantnější. Zatímco v globálním měřítku společnost stojí lehce ve stínu svého amerického konkurenta Nike, tak v Rusku je Adidas s více jak tisícem vlastních prodejen jasnou jedničkou. Aby firma zvýšila svou viditelnost na ruském trhu, sponzoruje například fotbalový klub ZSKA Moskau, ruskou národní fotbalovou reprezentaci, celou řadu sportovních svazů a také už zmíněné ruské biatlonisty.

Tlak na exceletní výsledky sportovců je značný, pokud však sport nemá ztratit svůj morální kredit, musí se vystříhat byť jen podezření z dopingu. Někteří experti se domnívají, že miliony USD na sponzorských darech velkých společností by tuto situaci mohly ovlivnit.  „Samozřejmě, že společnosti mají možnost mnohé změnit. Například už jenom prostřednictvím smluv, které se sportovci uzavírají,“ tvrdí sportovní ekonom Rumpf. „I v budoucnu budeme vypovídat smlouvy s atlety, u kterých se prokáže používání zakázaných látek. To samé platí pro sportovní svazy, které systematicky podporují doping. Toto je obsaženo ve všech smlouvách uzavřených s našimi partnery,“ zní oficiální stanovisko Adidas k dopingovému skandálu ruských atletů. 

Oficiální stanoviska velkých společností jsou v otázce dopingu jasná a povětšinou vyjadřují jeho nulovou toleranci, jak však ukazuje případ Šarapovové, skutečnost často není ani bílá ani černá, ale září všemi odstíny šedi. Přestože Nike vypověděl s tenistkou smlouvu, úspěšné produkty s její tváří na obalu byly v prodeji ještě dlouho poté. 

Líbil se vám tento článek?
+1 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Fiat navýší mzdy svých zaměstnanců v Srbsku o 9,5 %

Němci si jdou sami sobě po krku!

Nejzajímavější akcie na dnešní den: Caterpillar, Hasbro, Halliburton a další

Rusko plánuje stavbu další elektrárny na Krymu

VW požádal Evropskou unii o vyšetřování německých automobilových výrobců

Volkswagen, BMW, Audi a Porsche se zřejmě domlouvaly na cenách



Čti více

Alphabet vykázala hospodářské výsledky za druhé čtvrtletí

McDonald's může svými čtvrtletními výsledky znovu příjemně překvapit, tvrdí analytici

Cena ropy nepřekročí do roku 2020 hodnotu 60 USD za barel, tvrdí analytici Credit Suisse

Co čekají před zasedáním FEDu na měnovém páru EUR/USD forex analytici Barclays?

Microsoft vyvíjí procesor založený na umělé inteligenci použitelný v rámci technologie rozšířené reality

Co nyní čeká měnový pár USD/CAD podle forex analytiků Societe Generale?

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.