Palivové příplatky: Proč je stále leteckým společnostem platíme?

16:19 | Redakce W4T | Diskuze

V ceně letenky je zahrnuta řada faktorů, jedním z nejproměnlivějších je pak cena paliva. Do veřejného povědomí se palivový příplatek dostal v souvislosti s vysokými cenami ropy během minulé dekády, kdy byl prezentován jako dočasné opatření. I přes následný výrazný pokles cen paliv ale palivové příplatky nezmizely, naopak staly se trvalou součástí nákladů na cestování.

Ilustrativní obrázek
Foto: Steven Byles

Jak se vyvíjejí palivové příplatky v českých korunách? V poslední době koruna posílila (z 26,3 Kč za euro na počátku roku 2017 na 25,6 v současnosti) a naopak, po dlouhém období snižování cen ropy šla její cena poměrně výrazně nahoru (z 52,5 dolaru za barel West Texas intermidiate na počátku 2017 na 69,5 dolaru v současnosti). V cenách příplatků jako takových neměly však oba tyto faktory dosud jednoznačný vliv.

Mezi aktuální výší palivových příplatků a aktuální cenou ropy totiž obvykle není úplně přímá úměra, alespoň ne okamžitě. Většina leteckých společností si totiž s dodavateli leteckého paliva vyjednává fixaci cen paliva. Takovéto dohody ale řeší jen část cen paliva, jelikož aerolinky obvykle rozlišují mezi čerpáním na „domácím“ letišti a letištích ostatních. Roli ve výši příplatku také hraje aktuální kurz dolaru, eura a případně místní měny.

V případě snižování cen, respektive posilování koruny pak přichází faktor dobře známý z benzínových pump, totiž že prodejci jsou ze zjevných důvodů mnohem citlivější na zvyšování, než na snižování cen surovin. Vysvětlení tohoto efektu je jednoduché. Snížení ceny ropy nebo zvýšení kurzu koruny znamená pro prodejce větší zisk, opak pak menší zisk, nebo dokonce ztrátu.

Palivové příplatky byly v posledních několika letech opakovaně tečem kritiky, ale k jejich odstranění to nevedlo. Pro letecké společnosti totiž mají několik výhod. Jednak jejich prostřednictvím mohou reagovat rychle na změny cen ropy či kurzů měn. Dříve se jednalo i o vhodný prostředek marketingu, kdy letecké společnosti uváděly cenu letenky bez palivových příplatků a letištních tax (které někdy dohromady tvořily většinu celkové ceny). Tato praxe byla ale v posledních letech ve většině západních zemí legislativně omezena s odkazem na ochranu spotřebitele.

V současné době na konec těchto poplatků nejvíce tlačí některé cestovní kanceláře, pro které znamená existence poplatků nepříjemné PR. V případě že by došlo k razantnímu zvýšení poplatků, to totiž budou právě cestovní kanceláře, které budou muset žádat po svých klientech další peníze a budou vnímány v negativním kontextu – málokdo si totiž nechá vysvětlit, jak palivové příplatky skutečně fungují a kam z nich míří peníze. Jak již ale bylo zmíněno, letecké společnosti nemají žádný důvod poplatky rušit. Z pohledu běžného spotřebitele je ostatně také jedno, z jakých součástí se skládá celková cena letenky, protože praxe je jednoduchá: je vždy důležité pídit se po finální ceně.

Šetření xPartners také naznačuje, že neplatí přímá úměra s délkou letu. Poplatky nejsou účtovány podle konzistentního rámce, jak ukazuje následující tabulka, minimálně u vybraného dopravce je poplatek alespoň částečně navázán na cenu letenky. To, že je cena na kilometr větší u kratších letů, je logické, jelikož stejně jako auto, i letadla spalují nejvíce paliva při zrychlování a méně při udržování rychlosti. Ale již těžko se dá vysvětlit, že například za let do New Yorku s přestupem je příplatek menší než za let bez přestupu.

 

Destinace z Prahy

Vzdálenost v KM

Celková výše příplatku v Kč

Cena na km

New York s přestupem ve Frankfurtu

6625

7566

1,14

New York bez přestupu

6580

8040

1,22

Paříž

882

1898

2,15

Londýn

1036

2052

1,98

Madrid

1775

2052

1,16

Moskva

1670

2052

1,23

Řím

922

1642

1,78


Zdroj: Web vybraného tuzemského dopravce. Datum odletu 24. 8., datum příletu 31. 8., dohledáváno 6.8. V případě většího počtu letů vybírán středně drahý let a třída Economy plus. Vzdálenosti mezi městy převzaty z webu distancecalculator.net.

Zdroj:Silvia Holá, hlavní analytik xPartners
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Letecká společnost United Continental překonala ve 2Q odhady, navíc navýšila výhled pro celý FY 18

Ilustrativní obrázek

Zpožděný nebo zmeškaný let nemusí být noční můrou. Víte, kdy máte nárok na kompenzaci?

Ilustrativní obrázek

Chcete na dovolenou do zahraničí, ale bojíte se létání? Odborník radí, jak se strachu postavit

Ilustrativní obrázek

Letecké společnosti očekávají nižší zisky

Ilustrativní obrázek

Aerolinky Wizz Air zaznamenaly v minulém roce 22% růst čistého zisku

Ilustrativní obrázek

Akcie Spirit Airlines posilují o 1,30 %. Aerolinky zvyšují ceny letenek v USA



Čti více
Ilustrativní obrázek

Henkel po oznámení výsledků a zhoršení výhledu oslabuje

Ilustrativní obrázek

Společnost Fidelity Investments významně zvýšila podíl v GE

Ilustrativní obrázek

Berkshire zvýšila v Q2 podíly v Apple, US Bank, Teva, BNY Mellon a Delta

Ilustrativní obrázek

KB: Avast (Koupit, 12m = 342 GBp) - První polovina roku bude ve znamení poakvizičního růstu

Ilustrativní obrázek

Akciový výhled. Sedm poklesů v řadě by mohl být konečnou

Ilustrativní obrázek

Vybrané body z dnešního konferenčního hovoru s managementem Kofoly

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.