Olympijské hry, zábava za miliardy

25.07.2016 13:46 | Redakce W4T | Diskuze

Výběr hlavních událostí v historii olympijských her z pohledu komercionalizace před XXXI. letními olympijskými hrami v Riu de Janeiro, které začnou 5. srpna:

Foto: Stux

 

 

1896 - K financování první olympiády v Aténách přispěl filantrop George Averoff, jenž dotoval stavbu olympijského stadionu. Jednou z prvních reklam se zde prezentoval Kodak.

1912 - Deset švédských společností zakoupilo práva pořizovat fotografie na OH ve Stockholmu a prodávat suvenýry.

1920 - Při olympiádě v Antverpách byl oficiální bulletin tak přeplněn reklamou, že v něm diváci stěží nacházeli informace.

1924 - V Paříži byly poprvé a naposled povoleny reklamní plochy umístěné přímo na olympijských sportovištích.

1928 - Během amsterdamských OH se rozšířila práva na provoz občerstvení. V roce, kdy s MOV podepsala smlouvu Coca-Cola, byla povolena propagace firem, ale ne na stadionu a budovách.

1932 - ZOH v Lake Placid přišly s první "public relations" akcí, kdy lákaly turisty k zimním radovánkám. Letní olympiáda v Los Angeles pak vytěžila komerční potenciál maximálně: dokonce rozprodala zájemcům montované bungalovy z olympijské vesnice.

1936 - Hry se objevily premiérově v televizi. Ale zatím jen pokusně. V okolí Berlína je mohlo vidět 162.000 lidí.

1948 - MOV přesvědčil londýnskou BBC, aby zaplatila tehdy kolosální obnos tisíce guinejí za přenosová práva z olympiády.

1952 - V Helsinkách bylo firmám z 11 zemí umožněno dotovat různé produkty pro OH, od jídla až třeba po květiny.

1956 - ZOH z Cortiny d'Ampezzo byly prvně přenášeny živě v televizním přenosu. Jednání o vysílání LOH ještě zkrachovala.

1960 - Letní římské hry sledovali u televize lidé z 18 evropských zemí a také USA, Kanady a Japonska. Sponzoringem se uvedlo hned 46 společností.

1964 - Počet zúčastněných firem se rozrostl na 250. Například Seiko dodalo tokijské olympiádě superpřesnou časomíru, satelity se postaraly o televizní přenos prakticky do celého světa.

1966 - MOV se prvně podělil o své příjmy s národními olympijskými výbory a mezinárodními sportovními federacemi.

1968 - Z Mexika vysílala televize poprvé barevně.

1972 - MOV si zajistil vlastnictví vysílacích práv z her. V Mnichově se prezentace her ujala smluvní reklamní agentura, která prodala výrobcům licenci k logu olympiády a také k prvnímu maskotu v historii, jímž se stal jezevčík Waldi.

1984 - LOH v Los Angeles se poprvé od roku 1896 konaly bez státního finančního příspěvku, přesto skončily ziskem 223 milionů dolarů. Naposledy byla olympiáda zisková v roce 1932. MOV rozdělila sponzory na tři odlišné kategorie s jinými právy.

1988 - V Calgary a Soulu byl odstartován tzv. olympijský marketingový program (TOP), který vznikl v roce 1985 a v němž se klade důraz na snížení počtu sponzorů, ale zvýšení celkových finančních toků.

2004 - LOH v Aténách byly zatím nejsledovanější olympiádou všech dob. V televizi jim přihlíželo 3,9 miliardy lidí.

2008 - Čínu stála letní olympiáda až 44 miliard dolarů (1100 miliard korun), což z této akce učinilo nejdražší olympiádu v historii.

2010 - Na ZOH ve Vancouveru bylo prodáno do té doby rekordních 97 procent všech volných vstupenek.

2012 - Na LOH v Londýně bylo prodáno opět rekordních 97 procent všech volných vstupenek, londýnská olympiáda tak překonala v rámci LOH Peking z roku 2008, kde se prodalo 95,6 procenta vstupenek.

Zdroj:čtk
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Snap bude spolupracovat na pokrytí příštích zimních olympijských her se stanicí Eurosport

Tenista Andy Murray investuje do bankovní alternativy Revolut

Twitter usiluje o práva na vysílání mistrovství U. S. PGA Championship

Ilustrační foto

Sázky na tenisový Wimbledon v ČR dosáhly zhruba 1,1 miliardy korun

Ilustrační foto

Volkswagen bude novým hlavním sponzorem německé fotbalové reprezentace, po 45 letech nahradí Daimler

Wimbledonský trávník letos kromě tenisových hvězd ovládne také umělá inteligence od IBM



Čti více

Které firmy by měly nejvíc profitovat z daňové reformy v USA?

Akcie Celgene dnes zaznamenaly výprodej

Forex analytici z Credit Agricole okomentovali měnové páry EUR/CHF, USD/CHF a USD/JPY

Forex analytici z BNPP vyhodnocují možný efekt příštího setkání ECB na pár EUR/USD

Baker Hughes: Počet činných vrtů v USA za uplynulý týden

Instinet: Opoždění dodávek Apple iPhone X není nic závažného

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.