Obchody stále přijímají brigádníky na předvánoční prodej, nábor táhnou zejména e-shopy

14:14 | E V | Diskuze

Retail v posledních letech vévodí v počtu nabídek práce a nemění se to ani letos.

Ilustrativní obrázek
Foto: public

I když celkový počet nabídek oproti loňsku mírně klesl, jde o jeden z oborů, které nabízejí v současnosti volná pracovní místa. Co je v letošním předvánočním období v maloobchodu jinak? 


V předvánoční sezóně je tradičně velká poptávka po brigádnících. Letošní podzim je v mnohém výjimečný, ale vypadá to, že nedostatku zaměstnanců, kteří by měli zajistit prodej, expedici a doručení vánočních dárků, se nevyhneme ani letos. Nápor nakupujících kvůli pandemickým opatřením směřuje především na e-shopy, jimž skokově vzrostly prodeje už na jaře, kdy měly podobné obraty jako jindy v předvánočním období.

 


Velká nabídka brigádnických míst

I když údaje o počtu nabídek na Profesia.cz ukazují, že oproti loňsku počet pracovních nabídek v retailu a logistice mírně poklesl, stále se jedná o jeden ze segmentů, kde náborové aktivity neustaly, ba naopak. Retail jako obor figuruje na pomyslné druhé příčce v počtu nabídek za celý letošní rok i za třetí čtvrtletí, logistika a spedice následuje hned za ním. 

„V letošním roce po delším období také výrazně vzrostl zájem o nabízená místa,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz a upřesňuje: „Zatímco vloni reagovalo na nabídku v retailu v průměru 7,8 zájemce, letos je to 13. Na pozici prodavače reaguje aktuálně dokonce 32 zájemců, na pozici obchodního zástupce 28.“

Mzdy zde i letos rostly – konkrétně o 10 % v retailu a o 7 % v dopravě a logistice. Celkový průměrný plat v retailu je podle údajů platového portálu Platy.cz 33 340 Kč, v dopravě a logistice 28 370 Kč. Například prodavač si tak v průměru vydělá 22 150 Kč měsíčně, pokladní 24 160 Kč a expedient zboží 25 960 Kč.

Kromě nabídek na trvalý pracovní poměr vypisují aktuálně firmy i velké množství míst na dohodu. Jejich nabídka je co do objemu srovnatelná s rokem 2018, loňský rekordní počet ale nejspíš nepřekoná. „Nabídkou brigádnických míst vykrýváme především zvýšený předvánoční nápor – potřebujeme je ve skladu a v e-shopu, který teď jede na plný výkon. Navíc občas také musíme nahradit pracovníky, kteří jsou na neschopenkách, v karanténě nebo pečují o děti v souvislosti s uzavřením škol,“ říká Adam Rožánek, zástupce značky Styx a prodejen Trenýrkárna.cz.

Personálně náročnější je také zajištění úklidu a desinfekce prodejen a skladů. „Využití moderních úklidových strojů nebo dalších nových technologií v době zvýšených hygienických nároků napomáhá nejen k větší bezpečnosti, ale i úspoře času zaměstnanců,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.

 


Jak se retail mění

Retail je jedním z oborů, které covid výrazně změnil. Skokově posílil elektronický obchod, protože prodejci, kteří museli zavřít provozovny kvůli karanténním opatřením, rychle hledali jiné cesty k zákazníkům. Navíc e-shopy byly po dlouhou dobu hlavním prodejním kanálem pro veškeré zboží, což je jedním z důvodů toho, že se letošní nárůst e-komerce odhaduje na 25 %.

Dochází také k určitému přeskupení pracovních sil. Přímý prodej byl u většiny typů zboží již dvakrát utlumený, takže obavy z dalšího vývoje situace přiměly většinu prodejců přesunout síly z klasických prodejen do on-line prostředí. Mění se také preference zákazníků ve způsobech placení a dopravy zboží. Ale mění se i nároky na podobu provozů, například i skladovacích a distribučních provozů e-shopů.

„Pandemická opatření zasahují i do podoby pracovišť, kde nedochází k přímému kontaktu se zákazníkem,“ říká Lucie Hronová ze společnosti Amirro, největší český výrobce a prodejce zrcadel. „Bylo třeba zvětšit odstupy lidí, takže nebylo možné, abychom jich měli najednou v provozu tolik jako dřív. Abychom nemuseli snižovat naši kapacitu, museli jsme mnohem efektivněji rozložit činnost v čase – eliminovat dříve hluchá místa a rozložit zvýšenou poptávku tak, aby náš výkon byl neměnný.“

Dá se předpokládat, že maloobchod se bude rychle měnit i nadále. Vliv na něj budou mít zejména tyto trendy: další rozvoj e-commerce, nárůst stravování doma, posílení privátních značek, zúžení sortimentu, cílený marketing, využití moderních technologií, robustnější zásobování, konsolidace trhu a společenská odpovědnost firem.

Zdroj:Markéta Ciňková ASPEN.PR s.r.o.
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Rok života pryč! Co nám covid dal a vzal?

Ilustrativní obrázek

Vídeň zve startupy zpracovatelského průmyslu na květnový festival v rámci ViennaUP´21

Ilustrativní obrázek

Průzkum: Jak přežili drobní podnikatelé lockdown a co si nově myslí o rizicích podnikání?

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS ke vzniku odborů v Amazonu

Ilustrativní obrázek

Naučili Čechy znovu nosit botasky, teď představují vlastní značku PÁR

Ilustrativní obrázek

Nové technologie, které se využívají v boji s koronavirem



Čti více
Ilustrativní obrázek

Komentář BHS ke zrušení stropů na výši nájemného v Berlíně

Ilustrativní obrázek

Budoucnost nemocnic je v lepším time managementu

Ilustrativní obrázek

Výsledky Goldman Sachs za 1Q převálcovaly očekávání, investiční banka těžila z rušného obchodování

Ilustrativní obrázek

LG představuje svou filosofii společensky odpovědného investování

Ilustrativní obrázek

MONETA varuje před vlnou podvodných mailů

Ilustrativní obrázek

Visa podporuje prodloužení projektu Česko platí kartou, na který nově dosáhnou i veřejné instituce

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.