Obchodní investice pomocí SWOT analýzy

11.11.2015 13:23 | Redakce W4T | Diskuze

SWOT analýza může být užitečným pomocníkem při ohodnocení a sledování investice do cenných papírů. Zkratka představuje počáteční písmena slov „Strengths, Weaknesses, Opportunities a Threats.“ V českém překladu Silné stránky Slabé stránky, Příležitosti a Hrozby. SWOT analýzu uvedl v život Albert Humphrey v šedesátých letech minulého století. Během času se stala SWOT analýza nedílnou částí v řízení investičního podnikání a ohodnocování investic.

SWOT analýza se obvykle používá pro oceňování investic, pro plánování rozdělení firem i pro oceňování celých odvětví. Poskytuje investorům dobrý pohled na výhody a nevýhody oceňované společnosti a její postavení na trhu.

 

Složky SWOT analýzy

I když se zdá, že koncept analýzy SWOT je jednoduchý a názorný, přeci jen je potřeba věnovat pozornost detailům. Stejně jako v případě dalších analytických metod ani SWOT analýza nemůže dosáhnout dobrých výsledků, pokud nemá dobré a věrohodné vstupní údaje.

Je třeba mít na paměti, že z obecného hlediska jsou silné stránky a slabé stránky záležitostí „teď a tady“, zatímco příležitosti a hrozby jsou záležitostí, která nastává někdy v budoucnu.

 

Silné stránky

Silné stránky charakterizují ty charakteristiky, které umožňují společnosti dosahovat lepší, než průměrné výsledky. V mnoha případech je silnou stránkou společnosti nějaká konkurenční výhoda. Nejenom, že si společnost vede dobře, ale také záleží na tom, proč si společnost vede dobře.

Například u důlní společnosti bude umístění dolu v politicky stabilní zemi výhodou. V případě obchodní společnosti bude její hlavní výhodou její silná značka. Musíme mít na paměti, že nadprůměrná výkonnost, nebo skvělé marže nelze považovat za silnou stránku. Silnou stránkou je popularita značky, nebo relativní produktivita výrobního procesu, které představují reálnou silnou stránku.

 

Slabé stránky

Ve SWOT analýze představují slabé stránky zranitelnost společnosti vůči konkurenci, případně jak si vede, pokud se objeví dobrá ekonomické příležitosti. Obvykle se za slabé stránky považuje odborově organizovaná pracovní síla, komoditní produkty výroby, přílišná regulace pro výrobu nebo prodej vyráběného zboží.

Slabé stránky také poukazují na to, jak si společnost vede ve zhoršeném ekonomickém prostředí, a jak je integrována do širšího ekonomického rámce. Ekonomické prostředí se silným konkurenčním tlakem se také považuje za slabou stránku.

 

Příležitosti

Příležitost je scénář, nebo příležitost, která může zlepšit výkonnost společnosti. Například uvedení důležitého výrobku na trh může být příležitostí. Stejně tak restrukturalizace společnosti, nebo převzetí jiné společnosti. Zvýšení marže, či zvýšené objemy obchodů se sice nepovažují za příležitost, ale úsilí a scénář vedoucí ke zvýšení prodejů, nebo zvýšení marže za příležitost považujeme.

Dalším druhem příležitosti může být cílení na větší počet zákazníků. Pokud například restaurace s pizzou zavede donášku do domu, je to příležitost rozšířit množství zákazníků v okolí a v důsledku zvýšit výrobu.

 

Hrozby

Hrozba ve SWOT analýze je v zásadě odpověď na otázku: „Co se může stát, aby se situace zhoršila?“  Stejně jako v případě příležitostí mohou být hrozby jen teoretické, ale rozhodně není odpovědí „cokoli se stane, může být k horšímu.“ Zvýšení státní regulace a dohledu, bezpečnostní hrozba průmyslové špionáže při vývoji nového produktu, konkurenční produkt stejného zaměření, stejné konkurenční služby, to všechno představuje hrozbu pro další ekonomický vývoj.

 

Omezení SWOT analýzy

SWOT analýza má některá omezení, kterým musíme správně rozumět. Například naprosto ignoruje pojem hodnota a další fundamentální údaje, jako je návratnost kapitálu, marže, náklady na dluhovou službu atd. Investor samozřejmě může zahrnout fundamentální údaje pod silné a slabé stránky analýzy. Nicméně SWOT analýza nejlépe ozřejmuje proč a jak společnost dosahuje svého zisku.

SWOT analýza neposkytuje mnoho možností k porovnání velikosti a důležitosti různých příležitostí a hrozeb. Záleží na zhotoviteli analýzy, jak velký prostor poskytne hrozbám a příležitostem nemateriální povahy, nicméně je důležité se jimi zabývat a pokusit se je kvantifikovat a vyčíslit jejich dopady, protože mohou mít podstatný vliv na zisk společnosti.

Největším omezením analýzy je její subjektivita a jednosměrnost. Celý analytický proces záleží pouze na znalostech a způsobu uvažování jejího tvůrce, a tudíž zde existuje veliký prostor pro subjektivní sklon v hodnocení.  Tento subjektivní sklon jde ukázat na příkladu biotechnologické společnosti, která vyvíjí nějaký lék. Analytik se sklonem k růstu to vyhodnotí jako největší příležitost k růstu společnosti, zatímco analytik se sklonem k poklesu to vyhodnotí, jako největší hrozbu, protože společnost vynaloží obrovské částky na výzkum a ty přijdou vniveč. Optimista může označit začínající značku, jako hlavní silnou stránku, která přinese nové trhy a obchodní příležitosti, zatímco pesimista může novou značku označit jako hlavní hrozbu v případě silné konkurence se zavedenějšími značkami.

 

Užitečnost SWOT analýzy

Na druhou stranu SWOT analýza je nejlepším způsobem ohodnocení, kdy se v rámci myšlenkového procesu postupně vynořují a krystalizují podklady pro investiční rozhodnutí. Proces analyzování společnosti přinese investorovi mnohem hlubší pohled na celou společnost a pomůže mu vypíchnout opravdu důležité a individuální charakteristiky vůči konkurenčním společnostem.

Pokud chceme dosáhnout co nejlepší výsledky, musíme SWOT analýzu provádět stále stejným a konzistentním způsobem. Při stejném způsobu hodnocení a při důrazu na informace můžeme pomocí SWOT analýzy lépe porovnávat jednotlivé společnosti v příslušném sektoru. Vyšší frekvence analýz nám také pomůže odstranit nebezpečí subjektivního hodnocení a sklonu ke zkreslení vlivem osobních preferencí.

Investoři mohou používat SWOT analýzu ke hledání potenciálně vhodných investičních idejí, a výběru akcií pro další podrobné hodnocení. Stejně tak mohou investoři analyzovat akcie ve svém držení a vyhodnocovat a porovnávat vývoj těchto společností vzhledem k počátečním důvodům, které vedly ke vstupu do investice.

 

Závěr

SWOT analýza neřekne investorovi, že se cena akcie pohybuje na spravedlivé ceně, nebo jestli je podhodnocená. Co však SWOT analýza dělá, tak vnáší do pořádek a systematické myšlení do investičního procesu a procesu ohodnocení. Pečlivě promyšlená analýza by měla vnést jasný pohled na silné a slabé stránky společnosti a stanovit jakých cílů může společnost dosáhnout v budoucím období.

Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Proč se prodávají akcie veřejně obchodovaných fondů (ETF) na krátko?

14.11.2017

Všechno, co jste vždy chtěli vědět o fintech

20.10.2017

Zajímá Vás obchodování na burze? Napoprvé zkuste tyto akcie

26.09.2017

Co je to primární úpis mincí (ICO)?

02.08.2017
Ilustrační foto

Jak investovat do podnikových dluhopisů: Deset užitečných rad pro úplné začátečníky

24.05.2017

10 chyb, které úspěšní lidé nikdy neopakují

18.05.2017


Čti více

PPF Petra Kellnera kupuje plzeňskou Škoda Transportation

Evropská komise očekává v příští sezóně růst produkce cukru o 20 %

Ropa WTI dnes posiluje na svá dvouletá maxima. Trhy reagují na odstávku ropovodu Keystone

Studie: Tři až čtyři šálky kávy denně mohou výrazně snížit riziko předčasné smrti

Juncker: Setkání s premiérkou Mayovou ukáže, jestli nastal pokrok v jednání o Brexitu

Ilustrační foto

Čínská technologická společnost LeEco měla změnit svět

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.