Vydělává nepřítel pražských taxikářů Uber možná až příliš mnoho?

07.10.2016 12:29 | V Z | Diskuze

Síťová dopravní společnost Uber kumuluje bezprecedentní ztráty, vyšší, než jakákoli technologická společnost před ní. Není Uber zranitelný právě proto, že si bere příliš mnoho peněz, tj. že má příliš vysoké marže? Otázkou se zabývá agentura Bloomberg. 

Foto: Julia Buchner

Její domněnka vychází z provize, kterou si Uber bere od provozovatelů dopravních služeb. Tento podíl je vyšší než je provize, které si účtují např. eBay, Airbnb, Priceline, Grubhub či další poskytovatelé z jiných oborů, kteří podobně jako Uber spojují zájemce o službu s poskytovateli, tj. s řidiči, restauracemi, poskytovateli ubytování či prodejci čehokoli.

Nadměrná provize účtovaná Uberem by přitom mohla jeho konkurentům umožnit urvat si vyšší tržní podíl nabízením lepších podmínek pro řidiče. Riziko pro Uber je zatím spíše teoretické, avšak pokud si chce uhájit své tržní hodnocení ve výši 69 miliard dolarů, musí jeho byznys fungovat naprosto bezchybně.

Obchodní model Uberu funguje následovně: pokud zaplatíte za svezení s Uberem např. do restaurace na večeři 20 dolarů, společnost z jízdného získá provizi 20 až 30 %, tj. 4 až dolarů. Zbytek připadne řidiči. Provize účtovaná Uberem je tajná a liší se mezi jednotlivými městy a v závislosti na konkurenci a dalších faktorech. Avšak v průměru se ve Spojených státech pohybuje ve výše uvedeném rozmezí.

 

UberPOP se stává nejlevnější individuální osobní přepravou v Praze. Ceny snižuje o dalších 15 %

 

Zde se právě Uber od zbytku trhu liší. Online tržiště eBay si účtuje provizi ve výši 8 %, tzn. pokud byste si přes něj koupili např. kávovar v hodnotě 20 dolarů, eBayi připadne 1,60 dolaru. Grubhub, nabízející dovoz jídla, obvykle získává ze zakázky v hodnotě 20 dolarů provizi 3,20 dolaru. Airbnb si z každého rezervovaného pokoje strhne 9 až 15%, zatímco Booking.com v průměru získává 11 centu z každého dolaru zaplaceného za zarezervovaný pokoj.

 

Velký díl

Uber si chce ponechat 20 % až 30 % z každého jízdného zaplaceného pasažéry. V porovnání s jinými firmami, které rovněž provozují tržiště, jejichž cílem je propojit nakupující a prodávající, je to poměrně vysoká část.

Firmy, s nimiž Uber srovnáváme, se zabývají jinými věcmi, avšak ve všech případech jde o online tržiště. Jejich byznys je tedy založen na tom, že propojí kupujícího a prodávaného, a za tuto službu si strhnou určitý poplatek. Výměnou za strženou provizi přitom Uber nabízí mapový software, pomoc při problémech, zpracování plateb kartou, pojištění a další hodnotné služby.

Uber je soukromou společností. Je tedy těžké odhadnout, zda nabízí dostatečnou hodnotu, která by ospravedlňovala dvojnásobné provize ve srovnání např. se službami nabízenými Airbnb či Amazonem 

V principu však relativně vysoká provize účtovaná Uberem zvyšuje zranitelnost firmy kvůli konkurenci, která může nabídnout nižší provize. Upozorňuje na to dokonce i Bill Gurley, generální ředitel kapitálové společnosti Benchmark, který jedním z největších zastánců Uberu. I když v článku zveřejněném na svém blogu v roce 2013 Gurley nemluvil přímo o Uberu, přesto jeho slova v této souvislosti stojí za zamyšlení:

„Vyšší provize vám umožní dosáhnout rychleji vyšších výnosů, avšak nakonec se ukáže být strategickou chybou – vytvoříte cenový model, z kterého mohou těžit jiní hráči v ekosystému, s razantnějším obchodním modelem.“

Pro Uber přitom v této oblasti již existuje varovný precedens. Gurley zmiňuje případ pokusu eBaye o expanzi do Číny před deseti lety, kde eBay chtěl účtovat stejné provize jako v USA. Místní konkurent Alibaba přitom lidem umožňoval prodávat zboží a služby na svém tržišti Taobao zdarma. Alibaba nakonec vyhrála a eBay se z Číny stáhl. Obliba online tržiště Groupon zase poklesla proto, že bylo pro firmy nevýhodné – firma si brala provizi až 35 % z každé transakce.

Zdroj:Bloomberg, Redakce
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Nejzajímavější akcie na dnešní den: Twitter, Facebook, Comcast a další

Uber nabídne svým řidičům ve Francii bezplatné pojištění

Ilustrační foto

Uber se dohodl s pojišťovnou AXA a nabídnou havarijní pojištění řidičům Uberu

Ilustrační foto

Uber si v Brně neškrtne: Jezděte taxíky, vzkazuje soud lidem

Nejzajímavější akcie pro dnešní den, Snap, Teva, Wells Fargo, Seagate a další...

Ilustrační foto

Uber a Yandex budou nabízet sdílené jízdy v Rusku a dalších sousedních zemích



Čti více

Švýcarský frank v tomto týdnu prodělává největší oslabení za poslední dva roky

Baidu zaznamenal první zisk za poslední tři roky

Credit Suisse v druhém čtvrtletí zvýšila zisk i tržby

Skupina UBS zvýšila zisk, tržby předčily očekávání

Akcie na indexu Dow Jones dnes uzavřely na novém rekordu, zatímco Nasdaq a S&P 500 oslabily

Společnost Mattel vykázala své hospodářské výsledky za Q2

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.