Nejvyšší správní soud: Příliš okatý "product placement" ve vysílání budeme trestat

12.03.2016 14:04 | fa ra | Diskuze

Takzvaný product placement, tedy umísťování různých výrobků v televizním vysílání, se nesmí svou intenzitou blížit reklamě nebo teleshoppingu. V novém rozsudku se k mezím umísťování produktů vyjádřil Nejvyšší správní soud (NSS). Zároveň verdiktem potvrdil pokutu 50.000 korun pro Českou televizi za nepřiměřené zdůrazňování tabletu Lenovo v pořadu Sama doma, zjistila ČTK ze soudní databáze.

Foto: Gerd Altmann

 

Na product placement upozorňuje diváky pětivteřinové zobrazení zkratky PP. Podobné varování ale neumožňuje vysílateli propagovat zboží způsobem a intenzitou, která odpovídá přímočařejším formám marketingové komunikace. "Umístění produktu v pořadu totiž rozhodně není a nemá být 'umístěním reklamy uvnitř pořadu' či 'skrytou reklamou s výstražným označením'," rozhodl NSS.

Při reklamě a teleshoppingu je divák primárně v roli spotřebitele a čelí přiznané snaze o ovlivnění. Naopak při umístění produktu zůstává podle NSS primárně divákem daného pořadu a je pouze varován, že některé pasáže, letmé záběry či mimoděk učiněné zmínky by jej mohly ovlivnit i jako spotřebitele. "Ovlivnění jeho spotřebitelského chování však nemá představovat těžiště a smysl celého pořadu obsahujícího umístění produktu či jeho části," napsali soudci.

NSS připustil, že v případě České televize šlo o hraniční případ. Zdůrazňování tabletu Lenovo nebylo do očí bijící, čemuž podle soudců odpovídá i vyměřená sankce. Televize pořad vysílala v dubnu 2014. Jedním z témat byl výběr tabletu. Moderátorka obecně o tabletech hovořila s marketingovou manažerkou společnosti Lenovo, do pořadu se dostaly detailní záběry na výrobky firmy.

"Můžete se podívat vlastně na nejnovější kousek, což je tady ta champagne barva, která bude k dostání na přelomu května a června," uvedla například manažerka. Televize později uváděla, že do pořadu měla přijít ještě zástupkyně spotřebitelů, ale na poslední chvíli se omluvila.

Umístěný produkt může být zdůrazňován, ovšem nikoliv nepatřičně, což se podle ČT nestalo. V rozhovoru totiž převažovaly informace o tabletech v obecné poloze, nešlo o propagaci konkrétní značky.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, stejně jako později Městský soud v Praze, ale dospěla k závěru, že televize pochybila. Ospravedlnit to nelze ani tím, že pozvaná manažerka není televizní profesionál. Je prý odpovědností provozovatele vysílání, koho do živého pořadu zařadí a nakolik podrobně jej proškolí.

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Šéf komise, co se zabývá Babišem a Přibilem: Svoboda médií už tu zase pokulhává. Svými vstupy dokonce možná narušují svobodnou politickou soutěž

TOP 5 nejbohatších rodů seriálu Hra o trůny

Ilustrační foto

Čertoviny pomáhají dětem. V rámci aukce mohou lidé povečeřet s režisérem Zdeňkem Troškou a herci

Pochybujete, že by si postavy Vašeho oblíbeného seriálu mohly dovolit svůj nákladný život? Máte pravdu

Facebook vyhrál v USA soudní spor ohledně soukromí uživatelů

Verizon má údajně zájem na koupi Disney



Čti více

Největší světový poskytovatel služeb těžařům ropy převezme největšího ruského poskytovatele služeb v ropném sektoru

Exxon se soudí se Spojenými státy kvůli pokutě udělené za porušení sankcí proti Rusku

Ilustrační foto

Čistý zisk Unipetrolu byl ve druhém čtvrtletí o pět procent nižší než odhad analytiků

Ilustrační foto

Unipetrol vykázal nejlepší výsledky v historii, jeho matka PKN Orlen zklamal na celé čáře

Microsoft hlásí čtvrtletní hospodářský výsledek

Akcie Royal Caribbean se dotkly svého 52týdenního maxima

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.