Námořní dopravu potápí ke dnu negativní úrokové sazby, tvrdí CEO Moller-Mærsk

11.05.2016 09:45 | wa pe | Diskuze

Negativní úrokové sazby jen pokřivují trh, tvrdí  výkonný ředitel A. P. Moller-Mærsk Group, největšího provozovatele lodní přepravy na světě. 

Foto: kees torn

 

CEO Moller-Mærsk, Nils Smedegaard Andersen uvedl nedávno pro agenturu Bloomberg, že politika levných peněz pomáhá udržovat nad vodou i ty rejdaře, kteří by za normálních okolností dávno vyhlásili úpadek. Výsledkem je tak abnormálně vysoká konkurence tlačící cenu námořní přepravy na příliš nízkou hladinu. Příkladem může být například jihokorejský kontejnerový přepravce Hanjin Shipping Co, který se právě snaží se svými věřiteli dohodnout na restrukturalizaci dluhu. Banky, které tomuto osmému největšímu námořnímu dopravci na světě půjčily peníze souhlasily s návrhem za předpokladu, že jej budou akceptovat i soukromí držitelé korporátních dluhopisů.

zdroj: Bloomberg

Negativní úrokové sazby jsou nástrojem nekonvenční měnové politiky, ke které se v současnosti uchyluje čím dál tím větší počet státu po celém světě, především v Japonsku a Evropě.  Centrální bankéři se pomocí ní snaží znovu nastartovat inflaci a roztočit kola ekonomického růstu, situace nejenom v námořní přepravě však ukazuje, že s sebou přináší i mnohá rizika, především vznik takzvaných tržních bublin v případě hned několika druhů aktiv například na trhu s nemovitostmi. Podle Andersena chybí současné politické reprezentaci vůle a odvaha řešit nízkou konkurenceschopnost svých zemí strukturálními reformami, a proto se uchyluje k expanzivní měnové politice, která však řešení potíží pouze oddaluje.

Negativní důsledky levných peněz se podle výkonného ředitele dříve než jinde podepsaly na kontejnerové námořní přepravě, která již před zavedením negativních sazeb měla málo prostoru pro vyrovnávání výkyvů na trhu. S tím souhlasí i analytici z výzkumné společnosti Drewry Maritime Equity Research, kteří za hlavní důvody špatné situace námořní dopravy označují pokles objemu přepravy, nízké marže a nadbytek volné kapacity. Jen v tomto roce by měly ztráty provozovatelů kontejnerové námořní přepravy dosáhnout až 6 miliard USD, odhadují analytici.

 

Zdroj:Bloomberg, Redakce
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Analytici z Deutsche Bank vytipovali možné oblasti vzniku příští finanční krize

Bank of Japan by podle analytiků neměla měnit svou měnovou politiku

Deset „šedých labutí,“ které budou v příštím roce trhům nahánět strach

Blíží se krach trhu se státními dluhopisy? Čeho se obávají profesionální správci aktiv?

Ministerstvo financí prodalo státní dluhopisy s rekordně nejnižším výnosem v historii České republiky

Bitcoin může hrát roli protiváhy centrálním bankám, tvrdí respektovaný investiční manažer Bill Gross



Čti více

British American Tobacco v ČR loni klesl zisk o 68 procent

Příští týden bude nejrušnější, co se objemu výsledkových dat týče

Americké akcie včera opět posílily. Za celý týden Dow Jonesův index vzrostl o dvě procenta

Které firmy by měly nejvíc profitovat z daňové reformy v USA?

Akcie Celgene dnes zaznamenaly výprodej

Forex analytici z Credit Agricole okomentovali měnové páry EUR/CHF, USD/CHF a USD/JPY

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.