Nákupní parky v Česku a na Slovensku rostou na oblibě

20:15 | Redakce W4T | Diskuze

Nákupní parky v současné době zažívají v Česku boom. Jen v minulém roce jich bylo nově otevřeno 16 o celkové rozloze 45 tisíc m2. V tom letošním developeři plánují postavit dalších 23 se souhrnnou plochou až 85 tisíc m2, a podobně oblíbené jsou nákupní parky i na Slovensku. Jejich obliba i nadále poroste díky stabilní ekonomice a růstu mezd. Ve své analýze to uvedla společnost STARTEEPO.

Ilustrativní obrázek
Foto: W4T

Nákupní parky jsou alternativou klasických obchodních center, od kterých se však liší v mnoha aspektech. Často se jedná o jednopodlažní nákupní střediska na okraji měst, která na jednom místě nabízejí prodejnu potravin, drogerie, módy, lékárnu, elektro či chovatelské a sportovní potřeby. V současnosti je trendem rovněž rozšiřování nabídky o restaurace, kavárny či dětská hřiště. Svým klientům tak nabízejí ucelenou nabídku obchodů a služeb.

Hlavní příčinou vysoké obliby nákupních parků je trend stěhování obyvatelstva do rezidenčních oblastí, což obchodníky nutí nezaměřovat se pouze na centra měst, ale i na okrajové městské části. Výhodou je navíc často skvělá dostupnost autem a vysoký počet parkovacích míst.

 

Doháníme západoevropské trendy

V západní Evropě lze nákupní parky nalézt téměř v každém větším městě. Největší zastoupení mají v zemích jako Velká Británie, Irsko, Benelux či Francie. Oblibu těchto parků můžeme posledních 10 let pozorovat i ve státech střední a východní Evropy včetně České republiky. Jen v minulém roce jich bylo  v ČR dokončeno 16 o celkové rozloze 45 tisíc m2. V tom letošním developeři plánují postavit dalších 23 se souhrnnou plochou až 85 tisíc m2.

Hustota pokrytí nákupními parky v ČR je však různá. Největší pokrytí má Karlovarský kraj, kde na jeden nákupní park vychází zhruba 30 tisíc obyvatel. Naopak nejhorší pokrytí je v Jihomoravském kraji, kde vychází jeden park na 78 tisíc obyvatel. V průměru je v Česku zhruba 37 tisíc obyvatel na jeden nákupní park, a tento průměr se díky nové výstavbě každým rokem snižuje.

 

Nákupní parky v hledáčku investorů a developerů

Z pohledu výnosů pro investory jsou na tom země z regionu CEE lépe než ty v západní Evropě. Nejnižší výnosy z provozování nákupních parků jsou ve Francii (4,25 procenta), Německu (5 procent) či Belgii (5,25 procenta). Naopak v Polsku je to 7 procent, Maďarsku 7,25 procenta a na Slovensku dokonce 7,50 procenta. V Česku dosahují průměrné výnosy úrovně 6,38 procenta.

Zájem o nákupní parky potvrdil i David Hauerland ze skupiny Fidurock Capital, která hodlá letos vydat dluhopisy až za 500 milionů korun právě za účelem výstavby nákupních parků v Česku a na Slovensku. „Nákupní parky byly historicky spíše stranou zájmu investorů. I proto tento segment nabízel a stále nabízí atraktivnější výnosy než jiné typy nemovitostí. Pro nás nákupní parky představují ideální poměr výnosu a rizika,“ uvedl.

Pro investory a developery jsou nákupní parky atraktivní investiční příležitostí vzhledem k vyšším výnosům oproti jiným druhům realit. Po nákupních parcích, které nyní nabízejí nejvyšší výnosy, jsou to průmyslové zóny s 6 procenty a kancelářské prostory s 5,6 procenta. Nejmenší výnosy jsou pak v případě prémiových nákupních ulic ve výši 3,5 procent ročně.

 

Retailu stále nahrává silný ekonomický růst

Dobrá kondice české ekonomiky a rostoucí příjmy českých domácností se odrážejí v pozitivním spotřebitelském výhledu, kdy indikátor spotřebitelské důvěry je na svém pokrizovém maximu. Lidé se nebojí utrácet, z čehož těží zejména obchodníci – maloobchodní tržby stabilně rostou, od roku 2013 v průměru o 5,4 % ročně.

„České ekonomice se daří. Lidé si jsou toho vědomi, a tak roste i jejich spotřeba, což se pozitivně projevuje v maloobchodních tržbách. A právě z toho těží provozovatelé nákupních parků, kteří tak mají prostor pro zvyšování nájmů a výnosnosti svých portfolií,“ dodal k analýze parků František Bostl, ekonom a výkonný ředitel společnosti STARTEEPO.

Podle něj navíc nic nenasvědčuje tomu, že by dobré časy české ekonomiky měly skončit. „Evropská komise prorokuje pro příští rok růst HDP o 3 procenta, Česká národní banka dokonce o úrovni 3,4 procenta. Spotřeba domácností, a s ní související maloobchodní tržby, by tak měla dále růst,“ doplnil. Podobný pozitivní vývoj jako v Česku pak očekává i na Slovensku. „Pokračující zájem o výstavbu nových nákupních parků a rozšiřování stávajících lze očekávat i v následujících letech,“ uzavřel.

Zdroj:STARTEEPO
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Zákaz nedělního prodeje vedl v Polsku k prudkému poklesu celkové návštěvnosti nákupních center

Ilustrativní obrázek

Centrum Prague The Style Outlets navštívilo za první tři dny od otevření 30 000 lidí

Ilustrativní obrázek

Akcie Nike dnes posílily na své absolutní maximum

Ilustrativní obrázek

Evropská komise hodlá posílit pozici drobných zemědělců při vyjednávání s obchodními řetězci

Ilustrativní obrázek

Češi začali více kupovat zboží pod vlastní značkou řetězců

Ilustrativní obrázek

Akcie kamenných obchodních center plošně oslabují



Čti více
Ilustrativní obrázek

Šperkařský objev století: Vědci objasnili vznik modrých diamantů

Ilustrativní obrázek

Management CME by začal zvažovat distribuci zisku

Ilustrativní obrázek

Asijsko-pacifické akciové indexy končí týden smíšeně, významnější změnu pociťuje například čínský Shanghai Composite

Ilustrativní obrázek

Čínská ekonomika po zavedení cel zpomalila víc, než se čekalo

Ilustrativní obrázek

Americké akciové trhy uzavřely seanci poklesem, Nasdaq oslabil o dvě procenta

Ilustrativní obrázek

Komentář KB k výsledkům: Avast opět potěšil svým růstem

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.