Nábor v IT má nová pravidla, české firmy se však neadaptují.

13:13 | E V | Diskuze

Najít kvalitního IT pracovníka může být pro české firmy problém.

Ilustrativní obrázek
Foto: Gerd Altmann

Na trhu práce totiž dlouhodobě poptávka razantně převyšuje nabídku a firmy hledající nové kolegy ad hoc mají k dispozici jen velmi omezené portfolio kandidátů. Pomoci by firmám mohl proaktivní přístup a dlouhodobější náborový plán, jehož součástí může být i spolupráce s náborovou agenturou. Kromě kandidátů, kteří se na pozici hlásí sami nebo přichází na doporučení, tak firmy mohou oslovit a případně získat cenné pracovníky, kteří práci zrovna nehledají.

„Poptávka na trhu práce po kvalitních programátorech již dlouho převyšuje nabídku a firmy si ty své střeží jako oko v hlavě, předchází si je. Najít proto zkušeného IT profesionála na volné noze je prakticky nemožné, jediná efektivní cesta je hledat mezi pasivními kandidáty,“ popisuje Miroslav Vaško z české agentury Nymble, která se zaměřuje na nábor IT profesionálů z celého světa. Podle něj totiž tuzemské firmy nejčastěji hledají experty mezi lidmi odpovídajícími na inzeráty a o náboru nových zaměstnanců přemýšlí reaktivně. Tedy teprve ve chvíli, kdy se jim uvolní pracovní pozice.

Takový přístup je však pro firmu riskantní. Za prvé je časově náročný. Ze zkušeností Nymble trvá firmám po rozběhnutí náboru v závislosti na složitosti obsazované pozice v průměru 2–3 měsíce a oslovení stovek potenciálních kandidátů, než najdou toho vhodného, který by odpovídal požadavkům a na pozici nakonec nastoupil. U seniorních pozic to pak může být až 3–6 měsíců. Firmy navíc často z nouze slevují ze svých nároků a naberou lidi s riskem, že ve finále nemusejí projít zkušební dobou či brzy odejdou, protože do firmy nezapadli nebo s nimi firma neuměla dostatečně dobře pracovat. Proaktivní nábor tak představuje strategickou přípravu na situaci, kdy firma musí hledat nového zaměstnance. Největší šance na úspěch může přitom přijít díky spolupráci firmy s externí, na trhu dobře etablovanou náborovou agenturou.

 

Agentura je pro HR parťákem, ne konkurencí

Zapojení recruitment agentury do procesu náboru ušetří firmě i jejímu HR oddělení drahocenný čas. Je však důležité nastavit mezi oběma stranami realistická očekávání a spolupráci správně komunikovat. „Spousta lidí v HR i interních recruiterů odvádí skvělou práci v náboru nových pracovníků především z řad aktivních aplikantů nebo přes funkční programy na doporučování nových kolegů. Nedovedu si ale představit, že by měl kterýkoliv pracovník HR mezi péčí o zaměstnance, náborem a zaučováním nováčků, vzděláváním pracovníků a budováním dobrého jména firmy možnost najít dostatečný čas ještě na oslovování pasivních kandidátů,“ vysvětluje Vaško a zdůrazňuje, že náborová agentura má být pro oddělení lidských zdrojů strategickým partnerem, podporou a doplňkem k náboru, který firmě funguje, nikoliv konkurencí.

Zdravá spolupráce firemních a externích náborářů dokáže být pro firmu prospěšná v mnohem více ohledech než jen v zisku nových pracovníků. Personální agentura například dokáže firmě poskytnout nezávislý externí pohled na její vnímání mezi IT profesionály či reflexi na ohodnocení dané pozice s ohledem na konkurenci. „Často s HR spolupracujeme také na nastavení náborové strategie a oboustranné zpětné vazbě mezi kandidátem a firmou v rámci náboru,“ dodává Vaško. Podle něj HR oddělení na spolupráci také oceňují poskytnutí důkladného přehledu o trhu práce, aktivní udržování vztahu s potenciálními kandidáty a pomoc s úpravou nabídek s ohledem na konkurenci.

 

Firmy musí změnit mindset. Vybírá si kandidát, peníze tahounem nejsou.

Nedávná karanténa měla na trh práce v IT jeden podstatný efekt. Kvůli vysoké poptávce po zkušených programátorech mají tito jistotu, že nebudou mít o práci nouzi. V kombinaci s vysokými platy a spoustou firemních benefitů, kterými si je firmy snaží udržet, se tak jejich rozhodování o zaměstnání začalo ubírat jiným směrem. Potvrzují to i závěry průzkumu, který agentura Nymble provedla mezi 400 českými programátory, vývojáři a IT specialisty. Podle výsledků je pro 75,7 % z nich nejdůležitějším rozhodujícím faktorem náplň práce a zajímavost projektů, pro 53,3 % také firemní kultura a každý druhý (49,4 %) volí podle dobré pověsti firmy. Pouze necelá třetina (28,9 %) ji zvolila na základě firemních benefitů. „Pro uchazeče o zaměstnání je tak důležitější, aby si sedli se stylem firmy a týmu, než bonusy, které jim nabízí,“ uzavírá Miroslav Vaško. 

Zdroj:Michal Šenkeřík, HustáKomunikejšn s.r.o.
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Home office či remote jsou nekorunovanými králi nejnovějšího průzkumu portálu StartupJobs. Firmy i nadále počítají s náborem

Ilustrativní obrázek

Komunikace ve firmách opět migruje do online prostředí

Ilustrativní obrázek

Práce z domova má daňové výhody i rizika

Ilustrativní obrázek

Ranní restart 16.10.2020

Ilustrativní obrázek

Akciové trhy - denní zpráva 16.10.2020



Čti více
Ilustrativní obrázek

Zánovních vozů meziročně ubylo, hlavně kvůli Covidu a zastavení výroby

Ilustrativní obrázek

Rostou ceny nemovitostí, výše hypoték a přes nižší úroky i splátky úvěrů

Ilustrativní obrázek

Kaufland svým zaměstnancům poděkuje odměnou ve výši 55 milionů korun

Ilustrativní obrázek

15 tipů na snížení nákladů na energie ve firmách

Ilustrativní obrázek

Schválení paušální daně

Ilustrativní obrázek

Procter & Gamble zveřejnil výsledky za 1Q a zlepšil vyhlídky na zbytek fiskálního roku

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.