Možnou odpovědí na nedostatečný dojezd elektromobilů je elektrická silnice

16:48 | V Z | Diskuze

Možným řešením dlouhodobého problému s nedostatečnou výdrží baterií a malým dojezdem elektromobilů je elektrifikace silnic. V závodě o výstavbu autonomních vozidel sledovat i silnici, píše agentura Bloomberg.

Foto: Public Domain

 

Otec s dcerou, kteří jsou nadšenci do elektromobilů, založili skotský projekt Tracked Electric Vehicle, který zajisťuje dobíjení baterií ve vozidlech za jízdy z kovového pruhu zabudovaného přímo do vozovky. Cílem systému je zbavit spotřebitele obav z malého dojezdu elektromobilů a strachu, že jim jejich vozidlo přestane jet dříve, než se dostanou k nabíjecí stanici.

Skotský program zaujal stavitele infrastruktury, jako jsou např. ArcelorMittal, OHL Group a Heintzmann, jejichž příjmy pocházejí z velkých veřejných staveb. Tyto firmy dokonce projektu TEV Project udělily cenu za nejlepší vynález v oboru. Podle zakladatele Willa Jonese má systém potenciál přispět k masivnímu rozšíření elektromobilů.

„Je to magická věc,“ tvrdí pětasedmdesátiletý Jones, který držitelem desítek patentů z oblasti energetiky a spoluzakladatelem výrobce bateriových systémů Philadelphia Scientific. „Pokud dosáhnete přímého nabíjení z vozovky, energetická síť pro elektromobily se rázem změní z nedostatečné na nekonečnou.“

Jonesův TEV Project plánuje postavit první zkušební elektrifikovanou silnici příští rok. Náklady odhaduje na 1,2 až 1,8 milionu dolarů na míli, tj. mnohem méně než u tradičních dálnic. Stavitelé infrastruktury rovněž celý projekt se zájmem sledují.

„Běžné dálnice obvykle stojí asi 30x více než silnice plánovaná projektem TEV Project,” uvádí předseda Smart Transportation Alliance, Jose Papi. Tato společnost zabývající se velkými infrastrukturními projekty udělila TEVu ocenění za nejlepší inovaci. Náklady na míli postavené silnice „jsou mnohem nižší než u jakéhokoli jiného projektu, se kterým jsme se setkali,“ uvedl Papi.

TEV, tj. zkratka pro Tracked Electric Vehicle, je nezisková organizace kladoucí si za cíl podporovat spolupráci mezi státními orgány a soukromými společnostmi. Elektrifikace všech 164 000 km státních dálnic a hlavních silnic ve Spojených státech pomocí této technologie by stála až 295 miliard dolarů.

Silnice plánované TEV Projectem by měly být vybavený kovovým pruhem, který by poskytoval zdroj energie pro vozidlo. Podobně jako dnešní tramvaje a vlaky metra by tak elektromobily na silnici či dálnici TEV byly dobíjeny za jízdy. Jones popisuje celý projekt jako kombinaci silnic z 19. století s dálnicemi 20. století, vytvářející novou dopravní síť využívající čisté energie.

V současnosti je ve světě 1 miliarda automobilů, a jen jedno promile z nich tvoří elektromobily. Prodeje elektromobilů loni podle údajů Bloomberg New Energy Finance vzrostly o 60 % a letos podle očekávání stoupnou o dalších 46 %. V USA je v současnosti celkově 460 000 elektrických vozidel. To je mnohem méně, než kolik by bylo zapotřebí k získání federální podpory pro výstavbu infrastruktury.

Americký federální úřad pro správu silnic a dálnic, Federal Highway Administration, loni požadoval rozpočet ve výši 49 miliard dolarů na údržbu celostátní sítě silnic a dálnic využívané asi 258 miliony benzinových a naftových automobilů.

Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Ferrari pracuje na elektrické superkáře

Ilustrativní obrázek

Pesimistův průvodce roky 2018–2028. Co nejhoršího může investory potkat v příští dekádě a jak se připravit

Ilustrativní obrázek

Masivní rozšíření elektromobilů? Zapomeňte. Poblouznění naráží na kobaltovou realitu

Ilustrativní obrázek

Akcie Tesla posilují v reakci na poslední údaje o produkci vozu Model 3

Ilustrativní obrázek

Tesla znovu snížila odhad produkce vozu Model 3 v prvním čtvrtletí

Ilustrativní obrázek

Akcie Tesla – přes pochyby ke hvězdám?



Čti více
Ilustrativní obrázek

Euro zaznamenalo po rekordním vzestupu pokles

Ilustrativní obrázek

Americký průmysl slibuje solidní výsledek

Ilustrativní obrázek

Proč je tak důležitá petice proti regulaci bitcoinu v Jižní Koreji?

Ilustrativní obrázek

Pár EUR/USD posiluje víc, než by si ECB představovala

Ilustrativní obrázek

Jdou si už medvědi pro bitcoin?

Ilustrativní obrázek

Investoři nemají dost kovu, který je potřeba pro snížení automobilových emisí

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.