Míra zdanění PHM výrazně vzrostla. Litr benzínu stojí 9 Kč, ale daně dělají celkem 17 Kč

16:16 | E V | Diskuze

S propadem cen benzínu a nafty současně vzrostl podíl fixní složky jejich konečné ceny.

Ilustrativní obrázek
Foto: public

Tou je spotřební daň. Výsledkem je výrazný růst míry zdanění pohonných hmot. Podle nejnovějších statistik Evropské komise (EK) činí v Česku celkový podíl daní v ceně benzínu 67 %, u nafty je to 59 %. Evropský průměr je ještě o něco vyšší.

Výsledné ceny benzínu a nafty jsou v Česku i ve všech zemích EU tvořeny více než z poloviny daněmi. Jde především o spotřební daň, která v tuzemsku činí u benzínu 12,84 Kč/l a 10,95 Kč/l u motorové nafty. Jedná se o fixní součást konečné ceny paliv, což ze své podstaty způsobuje, že při poklesu ceny komodity, tedy ropy, roste podíl daní na celkové ceně. Finální cenu pohonných hmot samozřejmě ještě zvyšuje DPH, která se počítá ze základu obsahujícího vedle ceny suroviny a marže rafinerie a pumpařů i spotřební daň. To znamená, že platíme daň z daně.

Podle aktuálních statistik EK vystoupala míra zdanění u nafty na 59 % a u benzínu dokonce na 67 %. „Při porovnání se statistikami z úvodu loňského června došlo letos k nárůstu míry zdanění nafty o 8 a benzínu dokonce o 11 procentních bodů. V konkrétních číslech to znamená, že z ceny litru nafty odvedeme skoro 15 korun a 50 haléřů na daních, z ceny litru Naturalu 95 je to 17,37 korun,“ říká Damir Durakovič, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil. Dle nejnovějších dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) ze dne 12. 6. přitom stojí litr Naturalu 95 průměrně 26,12 Kč/l a nafta 26,14 Kč/l. „Cena paliv očištěná o DPH i spotřební daň tak aktuálně činí 8,75 koruny za litr benzínu a 10,65 koruny za litr nafty,“ dodává Damir Duraković.

Vážený průměr míry zdanění pohonných hmot v rámci EU činí 68 % u benzínu a 62 % u nafty. Meziročně jde v obou případech o nárůst o 9 procentních bodů. Česko je v tomto ohledu podprůměrné. Při porovnání výše míry zdanění s ostatními státy se ale nachází až ve druhé polovině žebříčku. Nejnižší podíl daní na koncové ceně pohonných hmot má Malta, největší pak Slovinsko a Finsko společně s Velkou Británií. Z okolních zemí Česka má vyšší míru zdanění jen Německo, zatímco v Polsku je čtvrtá nejnižší vůbec. I tak ale patří Česko celkově k těm levnějším zemím. „Autodopravcům se proto vyplatí natankovat ještě v tuzemsku. Tankovací karty sice bývají akceptovány i v ostatních evropských zemích, ale české firmy i podnikatelé mohou v Česku, popřípadě na Slovensku využít takzvané plošné ceny. Ty umožňují bez ohledu na lokalitu, tedy i na dálničních a příhraničních pumpách, které standardně bývají znatelně dražší, tankovat za stejnou  cenu jako ve zbytku republiky, která je současně dlouhodobě podprůměrná,“ vysvětluje Damir Duraković.

 

Porovnání cen paliv a míry jejich zdanění v Česku

 

Červen 2020

Červen 2019

 

Natural 95

Motorová nafta

Natural 95

Motorová nafta

Průměrná cena litru paliva

26,12 Kč

26,14 Kč

33,50 Kč

32,57 Kč

DPH z jednoho litru paliva

4,53 Kč

4,54 Kč

5,81 Kč

5,65 Kč

Spotřební daň z jednoho litru paliva

12,84 Kč

10,95 Kč

12,84 Kč

10,95 Kč

Daně z jednoho litru paliva celkem

17,37 Kč

15,49 Kč

18,65 Kč

16,60 Kč

Cena paliv bez spotřební daně i DPH

8,75 Kč

10,65 Kč

14,85 Kč

15,97

Míra zdanění

paliv

67 %

59 %

56 %

51 %

Zdroj: ČSÚ, EK, výpočty Axigon, a.s.

Podíl daní na koncových cenách paliv v jednotlivých zemích EU

(%, řazeno dle míry zdanění benzínu)

 

Benzín

Nafta

Vážený průměr EU

68

62

Malta

54

52

Maďarsko

57

53

Rumunsko

58

53

Polsko

59

54

Bulharsko

60

56

Španělsko

61

55

Lucembursko

61

54

Kypr

62

57

Litva

64

59

Rakousko

65

58

Chorvatsko

65

57

Estonsko

65

54

Dánsko

66

59

Slovensko

66

56

Lotyšsko

66

61

Belgie

67

66

Česko

67

59

Švédsko

69

54

Portugalsko

69

63

Irsko

70

64

Německo

70

60

Francie

71

68

Nizozemsko

71

60

Itálie

71

67

Řecko

71

57

Finsko

72

59

Slovinsko

72

69

Spojené království

72

69

Zdroj: EK

Zdroj:Damir Duraković, Axigon
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Schválení paušální daně

Ilustrativní obrázek

Práce z domova má daňové výhody i rizika

Ilustrativní obrázek

Firmy, které zítra nezaplatí silniční daň, přijdou o prominutí úroků z prodlení

Ilustrativní obrázek

Zrušení daně z nabytí nemovitosti podpoří ekonomiku

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS ke skokovému zdražení tabáku

Ilustrativní obrázek

Ranní restart 19.8.2020



Čti více
Ilustrativní obrázek

TZ ke konci moratoria a zvládání II. vlny pandemie

Ilustrativní obrázek

Jak v době Covidu nepřijít o peníze při koupi ojetiny na ulici nebo od malého prodejce?

Ilustrativní obrázek

Finanční specialista odpovídá na aktuální otázky k tématu konce splátkového moratoria

Ilustrativní obrázek

Rostou ceny nemovitostí, výše hypoték a přes nižší úroky i splátky úvěrů

Ilustrativní obrázek

Ranní restart 21.10.2020

Ilustrativní obrázek

Dvě třetiny Čechů kvůli koronavirové krizi obtížněji dosáhnou na vlastní bydlení

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.