Mileniálové nemají peníze. Jinak by utráceli stejně jako předchozí generace

11:57 | M Z | Diskuze

Existuje řada úvah o tom, jak je odlišná současná generace mileniálů oproti těm předchozím.

Ilustrativní obrázek
Foto: Monito-Money-Transfer-Comparis

Bezesporu používá jiné obchodní modely, jiné značky a jiné objednací či komunikační kanály. Ve své podstatě se však od předchozích generací, co se týče spotřeby, tolik neliší. 

Nová studie Americké centrální banky (FED) jasně ukázala, že pokud očistíme spotřební data o demografické faktory, jakými jsou věk, disponibilní příjem a další skutečnosti, jsou data o spotřebě a utrácení různých generací až překvapivě podobná. Mileniálové mají nižší příjmy než předchozí generace, proto utrácejí méně. Důležité je však zjištění, že u mileniálů existuje potenciál ke zvýšení spotřeby. Stačilo by, aby měli vyšší příjmy nebo větší majetek. To se samozřejmě postupně děje přirozeným přesunem bohatství v rámci rodiny a rostoucími příjmy po získání prvních pracovních zkušeností. 

Mezi generacemi je patrná mezera, která se projevuje v oblasti příjmů. Jedním z důvodů je fakt, že řada mileniálů dosáhla dospělosti v období světové hospodářské krize. Nastupovali do práce v letech vyšší nezaměstnanosti a dalších nepříznivých faktorů na trhu práce. Jejich mzdy začínaly níže a rostly pomaleji, než bylo obvyklé před krizí. To výrazně ovlivnilo průměrnou mzdu mileniálů i jejich celkové bohatství a spotřební chování.

Když se podíváme na studii FEDu blíže, tak se jako hlavní faktory nižší spotřeby mileniálů jeví věk a disponibilní příjem. FED zkoumal i další faktory jako průměrnou útratu, dluhy či celkový majetek. Po hlubší analýze jednotlivých položek spotřeby studie dospěla k závěru, že mileniálové mají podobné preference a chuť utrácet, jako měly předchozí generace. Mileniálové však obecně utrácejí méně za ubytování a stravování, naopak vynakládají více za vzdělávání, které je ve Spojených státech zpoplatněno. Určitý mezigenerační posun tedy existuje.

Zajímavostí je, že když byla předchozí generace baby boomers mladá, čelila různým neopodstatněným závěrům. Vyčítána jí byla například přílišná rozhazovačnost oproti předchozí takzvané tiché generaci, kterou ovlivnila druhá světová válka. Po očištění dat o věk, příjem a majetek se ukázalo, že to vůbec nebyla pravda. Baby boomers se chovali podobně jako předchozí generace, měli pouze více peněz a větší možnost utrácet. Dokonce se ukázalo, že spotřeba boomerů nerostla tak rychle jako jejich příjmy, takže měli větší tendenci spořit (investovat).

Nyní se situace svým způsobem obrací, když je současná generace mileniálů považována za generaci, která se odklání od konzumu směrem k prožitkům, sharingu či duchovnu. Pravdou je, že do značné míry je jejich odklon od konzumu nedobrovolný, způsobený nižšími příjmy a menším majetkem. Plynou z toho zásadní závěry pro současný a budoucí trh akcií i jiných tříd investic. S jídlem roste chuť a s rostoucími příjmy a majetkem mileniálů lze očekávat výraznější absolutní růst spotřeby, větší zájem o investice do akcií a ostatních tříd aktiv. Konkrétní business modely, značky a komunikační kanály budou výrazně jiné než u generací předchozích. Stačí zmínit koncepty jako sharing, sociální sítě, crowdfunding, umělá inteligence a podobně. Na potřebě konzumu to však nic nezmění a obavy o budoucí poptávku jsou tedy zbytečné.

Zdroj:Ing. Štěpán Křeček, MBA, BH Securities a.s.
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Evropa v datech: Evropskou ekonomiku táhne průmysl, nejvíce lidí ale pracuje v koronavirem silně zasažených službách

Ilustrativní obrázek

Jiný pohled na liberační balíček

Ilustrativní obrázek

Komentář BHS k celkovým nákladům na obnovu ekonomiky

Ilustrativní obrázek

Ekonomické dopady koronaviru na české firmy

Ilustrativní obrázek

Moneta, Komerční banka: Stabilizační kroky ČNB i výzva ke zdržení se výplaty dividendy

Ilustrativní obrázek

Koronavirus ovlivňuje chod firem. Jaký má dopad na byznys?



Čti více
Ilustrativní obrázek

Německý DAX roste

Ilustrativní obrázek

Asijsko-pacifický region se ve čtvrtek obchodoval smíšeně

Ilustrativní obrázek

Americké akciové indexy uzavírají středeční seanci růstem

Ilustrativní obrázek

Frankfurt posiluje

Ilustrativní obrázek

Americké akcie končí vysoko, růsty táhly banky a průmysl, S&P 500 nakonec těsně pod 3000 body

Ilustrativní obrázek

Sanofi prodá svůj dlouhodobý podíl ve společnosti Regeneron v hodnotě přibližně 13 mld. USD

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.