Mánie kolem fosilních paliv, elektromobilů a baterií se rozšiřuje na lithium

08:47 | Ne Ro | Diskuze

Údajně růžová budoucnost elektromobilů v dopravě vede mnohé investory k domněnce, že mezi budoucí horké komodity spadne i lithium.

Foto: fdecomite

Poslední dobou jsme svědky toho, jak nejrůznější vlády světa i tradiční automobiloví výrobci podnikají nezbytné kroky, aby v co nejkratší době prosadili plošný nástup elektromobilů stůj co stůj. Některé z vlád dokonce již stanovily termín, kdy má skončit éra spalovacích motorů v jejich zemi. A roste nám počet obchodů, které jsou založeny na předpokladu, že lithium bude vysoce návratovou investicí a poptávka po něm poroste.

Nárůst budoucí poptávky po lithiu se zdá být logický. Lithium tvoří totiž klíčovou surovinu lithium-iontových baterií. Ty jsou jak známo opětovně dobíjitelné a používají se od chytrých telefonů, přes notebooky až po elektromobily. Nicméně spekulovat na vývoj lithia není pro obchodníky v tuto chvíli až tak jednoduché. Obchodníci si sice mohou nakoupit fyzické lithium a schovat ho doma v garáži, než zdraží, nicméně po tom moc z nich zrovna nepase. Dosud totiž neexistuje jediná komoditní burza s čistým lithiem.

Současnou alternativu může tedy představovat nějaký z fondů, který lithium nějakým způsobem zahrnuje. Třeba ETF obsahující producenty lithia a výrobce bateriových technologií Global X Lithium & Battery Tech ETF (LIT). Tento ETF posílil během posledních 12 měsíců o cca 50 %. Sice nejde o čistý ETF s lithiem, zato jde o ETF společností s lithiovou expozicí.

Někteří z analytiků si ale myslí, že by mohla či měla vzniknout další alternativa pro investování do lithia, která by například umožňovala sázet na vývoj ceny tohoto kovu. Některé burzy již diskutují o lithiových futures kontraktech. U zavedených burz je to ovšem běh na poměrně dlouhou trať, jelikož pro jejich zavedení musí zvážit spoustu věcí, případných dopadů apod. Než k případnému zavedení lithiových futures kontraktů dojde, mohou se investoři zaměřit třeba na akcie těžařů lithia. Ostatně kdoví, zdali to s nástupem lithiové rally bude až tak horké. Je totiž možné, že růst ceny lithia bude pozvolný.

Mimochodem, v České republice jsou zajímavá ložiska lithia, což by mohlo být fajn. Rozumějme, fajn pro zahraniční společnost, která bude v ČR moci těžit. A možná fajn pro pár stovek lidí, kteří v těchto dolech najdou svou podle západoevropských standardů podprůměrně placenou práci.

Závěrem je ale třeba zachovat neutuchající optimismus ve tváři a současně důrazně varovat před několika skutečnostmi:

Plošný nástup elektromobilů je v tuto chvíli zatím ještě stále pouhopouhou hudbou budoucnosti. Momentálně je podíl elektromobilů mezi vozidly na cestách naprosto zanedbatelný. V řadě oblastí zcela chybí dostatečně košatá infrastruktura dobíjecích stanic.

Další obrovský problém představuje nejdražší část elektromobilu: jeho elektrobaterie. Ačkoli její cena v posledních letech setrvale klesá, bez investičních pobídek vlád jsou elektromobily stále ještě svou cenou naprosto nekonkurenceschopné tradičním vozidlům na benzin či naftu. Jedinou výjimku tvoří nika s luxusními vozidly, u nichž lze lépe cenu drahé baterie zakomponovat do koncové ceny vozidla. Běžný spotřebitel - alespoň v našich středoevropských podmínkách - bude s největší pravděpodobností hodně zvažovat, zdali koupit nový elektromobil anebo o pár stovek tisíc levnější, ovšem srovnatelně vybavené a výkonné vozidlo na benzin či naftu.

Vždyť to s těmi emisemi skleníkových plynů, které do ovzduší úhrnem vypouštějí auta na benzin a naftu, není až zas tak horké. Když víme, že několik největších záoceánských výletních lodí vypouští do ovzduší víc skleníkových plynů, než všechna auta na světě dohromady. A tušili jste, že třeba taková obyčejná kráva svým trávením vypouští do ovzduší methan, skleníkový plyn, který má v atmosféře větší dopad než oxid uhličitý? Možná přijde doba, kdy EU zakáže krávy. Pak by ale pro úplnost měla raději zakázat i výbuchy sopek. Ty totiž jak známo během své exploze vypouštějí do ovzduší nepředstavitelně velká množství skleníkových plynů.

 

Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

USA jsou celosvětově největším dovozcem oceli

Ilustrativní obrázek

IEA: Počet elektromobilů loni vzrostl o 57 procent na 3,1 milionu

Ilustrativní obrázek

Cena kobaltu dosáhla svého desetiletého rekordu. Nahoru ji žene rostoucí poptávka a omezená produkce

Ilustrativní obrázek

Donald Trump chce snížit dovoz oceli a hliníku z EU o desetinu

Ilustrativní obrázek

Emise uhlíku v EU se loni poprvé po sedmi letech zvýšily

Ilustrativní obrázek

Eni získala zpět veškeré finanční prostředky, které společnosti dlužila íránská vláda



Čti více
Ilustrativní obrázek

Evropská unie nedostane výjimku ze sankcí vůči Íránu

Ilustrativní obrázek

Cena sóji se propadla na nejnižší úrovně od roku 2008 kvůli obchodní válce mezi USA a Čínou

Ilustrativní obrázek

Cena ropy klesá, pohonné hmoty budou zdražovat jen mírně

Ilustrativní obrázek

OPEC se dle poslední měsíční zprávy obává opětovného převisu nabídky ropy

Ilustrativní obrázek

Libye obnovuje vývoz ropy ze země

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.