Lithium, ropa 21. století. Vyvolá nedostatek komodity na trzích lithiovou horečku?

28.07.2016 05:55 | wa pe | Diskuze

Analytici prohlašují, že lithium je ropa 21. století a bude patřit mezi jeho nejrychleji rostoucí komodity. Proč by měla růst cena lithia už během letošního podzimu a které akcie budou nejlepší příležitostí pro Vaše investice do lithia?

Foto: fdecomite

Lithium letos překonalo i všemi tolik doporučované investiční zlato a stalo se na trzích nejvýkonnějším kovem tohoto roku.  Pokud se potvrdí predikce analytických týmu po celém světě, jsou letošní zisky jen pouhou předzvěstí dlouhé lithiové horečky. K výraznému nárůstu ceny na dvojnásobnou úroveň došlo nejdříve na přelomu let 2014/2015 v Číně a od té doby stříbřitý kov přitahuje čím dál větší pozornost investorů.  

 

Revoluce v dopravě

Jedním z hlavních důvodů jsou ambiciózní plány amerického vynálezce a podnikatele Elona Muska, který již před lety naznačil svou vizi plně elektrického světa, který se z velké části obejde bez fosilních paliv a to především v dopravě. Automobilka Tesla Motors od svého založení skutečně přesvědčila investory po celém světě, že masová výroba a úspěšný prodej elektromobilů ve velkém je možný, ačkoli prozatím ještě nevykázala jediný ziskový rok a pravidelně neplní své plány počtu vyrobených vozů. 

Od roku 2014, kdy Musk ohlásil svou nedávno spuštěnou masivní továrnu na lithiové baterie Gigafactory, se množí řady konkurentů, kteří chtějí jeho náskok dohnat.  Vlastní továrny na lithiové baterie v ceně 2 miliard USD má na kreslících prknech automobilka Volkswagen ve spolupráci s LG Chem Ltd., či Panasonic. Podle agentury Bloomberg by měla německá automobilka upřesnit své plány někdy v průběhu příštího roku.

zdroj: TRACXN

Na trhu s lithiem začíná být opravdu horko. Svou produkci lithiových baterií v Německu chce pomocí investice ve výši 550 milionů USD ztrojnásobit také automobilka Daimler. Obdobné plány má Nissan ve Velké Británii a GM v Nizozemí.  Představitelé velkých automobilek si uvědomují, že přelomové změny v automobilismu jsou na spadnutí a žádný z tradičních producentů nechce zůstat pozadu.  Se svými vozy poháněnými elektřinou chtějí co nejrychleji prorazit i renomované značky jako Volkswagen, Audi či Porsche.  Nedávno se k těmto značkám inspirována úspěchem Modelu 3 přidala i automobilka Fiat Chrysler. Další konkurence Muskovi roste také v případě startupu Faraday Future financovaného čínským miliardářem Ťia Jüe-tchingem či technologického giganta Apple, který ohlásil uvedení svého vlastního elektromobilu již v roce 2019.          

S ohledem na předpokládané investice analytici odhadují, že tržby z prodeje elektromobilů by měly letos vzrůst v meziročním srovnání o 62 %, o 60 % v příštím roce a o 100 % v roce 2018. V absolutních číslech je to 600 000 prodaných elektromobilů v roce 2018, což se samozřejmě podepíše na bezprecedentním zvýšení poptávky po lithiu. Objem lithia, který se v současnosti na světě těží, nestačí držet krok byť jen s aktuální poptávkou v budoucnu však bude ještě hůř. Podle investiční banky Goldman Sachs si vyžádá každé procento podílu elektromobilů na celkovém trhu vzrůst poptávky po lithiu o 70 000 tun ročně. Automobilový průmysl samotný by se mohl do roku 2025 postarat o ztrojnásobení trhu s alkalickým kovem, přičemž výpočty neberou do úvahy spotřební elektroniku či rezidenční systémy pro skladování elektrické energie. „Při celkovém pohledu na situaci na trhu, je budoucnost poptávky po lithiu dechberoucí,“ prohlašuje výkonný ředitel American Lithium Corp., která se podílí na rozvoji težby kovu v Nevadě.

 

Skladování energie

Zatímco pozornost investorů se v současné době upíná k elektromobilům, skutečné zemětřesení může na trh s lithiem přinést rozvoj elektrických sítí spoléhajících se na skladování energie. Již dnes jsou domácí rezidenční sítě založené na solární energii a skladování energie například pomocí baterií Powerwall společnosti Tesla Motors cenově konkurence schopné s některými fosilními palivy.  Poptávka po těchto rezidenčních bateriových systémech by mohla velmi snadno překonat elektromobily. Přestože odborníci upozorňují na fakt, že úložiště energie nemusí být založeny pouze na lithiu, v současné době se patrně jedná o nejefektivnější dostupnou technologii, která nebude v následujících desetiletích nahrazena.

Líbil se vám článek?
+0 / -0
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Manažeři ropných společností v USA očekávají, že cena za barel nepřekročí v příštím desetiletí 70 USD

FGE : Ropa zůstane v příštích dvou letech levná, riziko představují možné sankce proti Iránu

Ilustrační foto

OPEC se sejde se zástupci USA kvůli omezení těžby ropy

Analytik se vyjádřil k zapojení státu do těžby lithia

Počet aktivních vrtů na ropu a zemní plyn v USA v tomto týdnu poklesl

Spojené státy odloží rozhodnutí v otázce údajného dumpingového dovozu hliníkové fólie z Číny



Čti více

Ke vzniku bitcoin ETF dříve nebo později dojde, tvrdí analytik

Cena ropy oslabuje v reakci na vysoké zásoby ropných produktů v USA

Putin: Cílem Spojených států je vytlačit Rusko z evropského energetického trhu

Čínské rafinérky běží rekordním tempem

Igor Sechin: Návrat rovnováhy na trhu s ropou je „křehký“

Goldman Sachs: Bitcoin není nové zlato

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.