Kontroly dieselů VW budou asi nepovinné v zemích V4

18:00 | fa ra | Diskuze

V Česku a dalších zemích visegrádské čtyřky (V4) budou velmi pravděpodobně nepovinné servisní prohlídky vozů s dieselovými motory koncernu VW, které umožňují obcházet emisní měření. Koncern by ale měl do servisů k opravě přimět nejméně 80 procent dotčených automobilů. Po dnešním jednání s ministry dopravy členských států V4 to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). V Česku jezdí zhruba 150.000 vozů, kterých se problém týká.

Foto: Public Domain

 

 

Podle ministra je však na VW, Škodě a dalších koncernových značkách, jaký přístup při zvaní motoristů do servisů zvolí. "Měly by jim nabídnout nějakou formu kompenzace," podotkl ministr s tím, že většina kontrol by se měla uskutečnit ve druhé polovině letošního roku. Zmínil i možnost, že by se tak mohlo dít v rámci pravidelných kontrol, kdy auta stejně do servisu musí. Ve hře je i možnost, že by automobilky hradily postiženým i cestu do servisu. Ťok již dříve uvedl, že ČR nemá k povinnému svolání vozů k opravě dostatečný právní rámec. Kontrola by měla být povinná například v Německu.

"Příprava servisního opatření nadále probíhá, zatím k němu ale nemůžeme sdělit žádné podrobnosti," řekl dnes ČTK mluvčí Škody Jozef Baláž.

Svolávací akce by měla podle dřívějších informací Škody Auto začít v březnu. Jako první mají přijít na řadu vozy s motorem 2,0 TDI, kterých jezdí nejvíce. V jejich případě bude stačit přehrání softwaru řídící jednotky. Následovat mají šestnáctistovky, kde se počítá vedle nového softwaru i s drobnou úpravou sání, a naposled by se měly v servisech upravovat vozy 1,2 TDI.

Skandál vypukl loni v září, kdy americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že její turbodieselové motory pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídící jednotka rozpozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin.

Podle ministra Ťoka čeká automobilky oprava asi 1200 různých softwarů. "Rozumíme technickému rozměru toho problému, ale je potřeba jej vysvětlit veřejnosti," dodal s tím, že ministři se shodli na tom, že by koncern měl své zákazníky více informovat.

Tyto vozy s motorem typu EA189 plnícím Euro 5 se už v Evropě neprodávají, celkově jsou ale problematické motory namontované v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.

Zdroj:čtk
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Volkswagen chce v roce 2026 přestat vyrábět vozy se spalovacími motory

Ilustrativní obrázek

Německý DAX uzavírá páteční seanci kladně

Ilustrativní obrázek

Německé automobilky se chystají investovat do elektromobility zhruba jeden bilion korun

Ilustrativní obrázek

Broadcom požaduje po Volkswagenu 1 miliardu dolarů v patentovém sporu

Ilustrativní obrázek

Volvo přiznalo potenciální problémy s emisemi u svých nákladních automobilů

Ilustrativní obrázek

ŠKODA od ledna do září 2018 dodala zákazníkům 939 100 vozů



Čti více
Ilustrativní obrázek

Rudý závěr v zámoří

Ilustrativní obrázek

Index DAX na závěr týdne o půl procenta oslabil

Ilustrativní obrázek

Tomáš Spurný koupil 13 200 akcií Moneta Money Bank za průměrnou cenu 75,4 Kč

Ilustrativní obrázek

Johnson & Johnson - 7,5 % po zprávě o přítomnosti azbestu v dětském prášku

Ilustrativní obrázek

Hyundai představuje plány pro vodíkovou budoucnost, společně s dodavateli investuje 153 miliard korun

Ilustrativní obrázek

Akcie na Wall Street klesají

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.