Komentář BHS k vývoji inflace

14:14 | E V | Diskuze

Inflace se drží mimo toleranční pásmo

Ilustrativní obrázek
Foto: public

„Příjmy Čechů rychle narůstají. Díky tomu dochází k růstu životní úrovně většiny obyvatel. Odvrácenou stranou rostoucích příjmů jsou však zvyšující se ceny. Pro lidi, kterým se v posledních letech nenavýšily příjmy, se jedná o vážný problém,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Meziroční míra inflace v prosinci loňského roku vzrostla o 3,2 procenta, což bylo o 0,1 procentního bodu více než v listopadu. Průměrná míra inflace v roce 2019 dosáhla 2,8 procenta, což bylo o 0,7 procentního bodu více než v roce 2018. Inflace se v České republice dlouhodobě drží nad svým cílem a v rámci Evropské unie patří mezi nejvyšší. V případě, že se růst spotřebitelských cen v následujících měsících nezbrzdí, lze očekávat reakci České národní banky, která by mohla přistoupit ke zvýšení úrokových sazeb.

Prosincový meziroční růst spotřebitelských cen byl znatelný u lihovin, které zdražily o 4,0 procenta. Vyšší ceny o 11,1 procenta byly zaznamenány u ovoce. Zelenina zdražila o 4,3 procenta. Již tradičně rostly ceny v oddíle bydlení. Například cena nájemného vzrostla o 3,7 procenta, cena elektřiny o 12,3 procenta, cena zemního plynu o 3,0 procenta, cena tepla a teplé vody o 4,0 procenta a ceny vodného i stočného shodně o 2,6 procenta. Tyto položky mají ve spotřebním koši významnou váhu, proto měly největší vliv na zvyšování cenové hladiny.

Vyšší ceny v oddíle bydlení jsou dlouhodobým problémem. Kdybychom celoroční růst inflace za rok 2019 ve výši 2,8 procenta rozložili dle jednotlivých oddílů, zjistili bychom, že oddíl zahrnující bydlení, vodu, energie a paliva se na celkovém růstu spotřebitelských cen podílel z poloviny (1,4 procentního bodu). Významnou roli hrály i potraviny a nealkoholické nápoje, které k růstu inflace přispěly téměř z pětiny (0,5 procentního bodu).

 

Rozklad meziroční změny indexu spotřebitelských cen v roce 2019 v procentních bodech

Úhrn

2,8

 

 

Potraviny a nealkoholické nápoje

0,5

Alkoholické nápoje, tabák

0,2

Odívání a obuv

-0,1

Bydlení, voda, energie, paliva

1,4

Bytové vybavení, zařízení domácnosti, opravy

0,1

Zdraví

0,1

Doprava

0,0

Pošty a telekomunikace

0,0

Rekreace a kultura

0,1

Vzdělávání

0,0

Stravování a ubytování

0,2

Ostatní zboží a služby

0,3

 

Zdroj:Ing. Štěpán Křeček, MBA, BH Securities a.s.
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Twisto zjišťovalo, jak Češi pociťují pandemickou krizi

Ilustrativní obrázek

Tesla nadále počítá s původním cílem pro výrobu navzdory pandemii koronaviru

Ilustrativní obrázek

Dvě třetiny lidí souhlasí se sdílením údajů o poloze. Více než o ztrátu zaměstnání se lidé obávají snížení platu

Ilustrativní obrázek

Apple hodlá ponechat uzavřené obchody až do začátku května

Ilustrativní obrázek

Zlevní kvůli koronaviru v Česku nemovitosti? Otázka za miliony



Čti více
Ilustrativní obrázek

Frankfurtská burza v pátek oslabuje

Ilustrativní obrázek

Asijsko-pacifické indexy spíše ztrácejí

Ilustrativní obrázek

Akcie na Wall Street nakonec zavřely blízko svých denních maxim

Ilustrativní obrázek

Čína začala nakupovat ropu do státních hmotných rezerv; cílem objem ekvivalentní 90denním dovozům

Ilustrativní obrázek

Německý DAX se začátkem čtvrteční obchodní seance přidává 0,3 %

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.