Komentář BHS k vývoji inflace

14:14 | E V | Diskuze

Inflace se drží mimo toleranční pásmo

Ilustrativní obrázek
Foto: public

„Příjmy Čechů rychle narůstají. Díky tomu dochází k růstu životní úrovně většiny obyvatel. Odvrácenou stranou rostoucích příjmů jsou však zvyšující se ceny. Pro lidi, kterým se v posledních letech nenavýšily příjmy, se jedná o vážný problém,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Meziroční míra inflace v prosinci loňského roku vzrostla o 3,2 procenta, což bylo o 0,1 procentního bodu více než v listopadu. Průměrná míra inflace v roce 2019 dosáhla 2,8 procenta, což bylo o 0,7 procentního bodu více než v roce 2018. Inflace se v České republice dlouhodobě drží nad svým cílem a v rámci Evropské unie patří mezi nejvyšší. V případě, že se růst spotřebitelských cen v následujících měsících nezbrzdí, lze očekávat reakci České národní banky, která by mohla přistoupit ke zvýšení úrokových sazeb.

Prosincový meziroční růst spotřebitelských cen byl znatelný u lihovin, které zdražily o 4,0 procenta. Vyšší ceny o 11,1 procenta byly zaznamenány u ovoce. Zelenina zdražila o 4,3 procenta. Již tradičně rostly ceny v oddíle bydlení. Například cena nájemného vzrostla o 3,7 procenta, cena elektřiny o 12,3 procenta, cena zemního plynu o 3,0 procenta, cena tepla a teplé vody o 4,0 procenta a ceny vodného i stočného shodně o 2,6 procenta. Tyto položky mají ve spotřebním koši významnou váhu, proto měly největší vliv na zvyšování cenové hladiny.

Vyšší ceny v oddíle bydlení jsou dlouhodobým problémem. Kdybychom celoroční růst inflace za rok 2019 ve výši 2,8 procenta rozložili dle jednotlivých oddílů, zjistili bychom, že oddíl zahrnující bydlení, vodu, energie a paliva se na celkovém růstu spotřebitelských cen podílel z poloviny (1,4 procentního bodu). Významnou roli hrály i potraviny a nealkoholické nápoje, které k růstu inflace přispěly téměř z pětiny (0,5 procentního bodu).

 

Rozklad meziroční změny indexu spotřebitelských cen v roce 2019 v procentních bodech

Úhrn

2,8

 

 

Potraviny a nealkoholické nápoje

0,5

Alkoholické nápoje, tabák

0,2

Odívání a obuv

-0,1

Bydlení, voda, energie, paliva

1,4

Bytové vybavení, zařízení domácnosti, opravy

0,1

Zdraví

0,1

Doprava

0,0

Pošty a telekomunikace

0,0

Rekreace a kultura

0,1

Vzdělávání

0,0

Stravování a ubytování

0,2

Ostatní zboží a služby

0,3

 

Zdroj:Ing. Štěpán Křeček, MBA, BH Securities a.s.
Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrativní obrázek

Společnost Fastenal ve 4Q zaostala za odhady

Ilustrativní obrázek

Trendy roku 2020 podle Cisco

Ilustrativní obrázek

Česko patří k evropské špičce ve vývozu lyžařského vybavení, zimní sporty baví polovinu obyvatel

Ilustrativní obrázek

Visa převezme Plaid

Ilustrativní obrázek

ORFIN Industry hledá investory prostřednictvím platformy finGOOD

Ilustrativní obrázek

Gebrüder Weiss rozšíří sklady v areálech Jeneč a Syrovice



Čti více
Ilustrativní obrázek

Německý DAX v mírném plusu

Ilustrativní obrázek

Asijsko-pacifický region převážně v kladném

Ilustrativní obrázek

Analýza

Ilustrativní obrázek

Frankfurt otevřel oslabený

Ilustrativní obrázek

Asijské indexy oslabují: Dohoda pravděpodobně přinese klid zbraní, „bourání zdí“ ale asi ne

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.